ضرورت حکمرانی در فضایی جدید!

۱۴۰۱/۰۹/۱۹ - ۰۷:۰۷:۴۲
کد خبر: ۱۴۰۸۸۲۲
ضرورت حکمرانی در فضایی جدید!
یادداشت- محمد ناظمی اردکانی دبیرکل جامعه اسلامی مدیران

به گزارش خبرگزاری برنا، محمد ناظمی اردکانی دبیرکل جامعه اسلامی مدیران یادداشتی با عنوان  «ضرورت حکمرانی در فضایی جدید!» نوشت که متن آن به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم 

تاثیرگذاری فضای مجازی، در سال‌های اخیر به نحوی بی‌سابقه، گسترش یافته است به طوری که تمامی عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را تحت شعاع خود قرار داده، و ازطرفی ساخت پلتفرم های مجازی مختلف و متنوع با کارکردهای مختلف طلیعه ای از ورود به عصر دیجیتال را نوید بخشیده است، این نوع کارکرد توجهات دولتها را به خود معطوف داشته چرا که نوعی جدید از حکمرانی را به منصه ظهور رسانده است. این توجه و قدرت تاثیرگذاری می تواند بسته به آنکه قدرت حکمرانی در آن به چه میزان باشد، به عنوان فرصت و هم به عنوان یک تهدید ترکیبی شناخته شود.

 دولتها  تا به امروز در نهایت، اعمال حاکمیت خود را در فضای غیر مجازی تجربه نموده اند و موفقیت خود را در سایه ظرفیت های فیزیکی، سخت افزاری و دارایی های مشهود رقم  زده اند اما امروز میدان و عرصه حاکمیت را باید به صورت دیگری بشناسند ،در غیر این صورت عرصه را از دست خواهند داد و تهدیدات، دیر یا زود  بر آنها غلبه خواهد کرد. اتفاقی که بواسطه سلطه جهان غرب بر تکنولوژی در بیشتر حوادث به سود آنها در حال انجام است. آنها با توسعه سکوهای تحت نظر خود در سایر کشورها با کمترین هزینه مالی سیاست های خود را در اقصی نقاط دنیا دنبال می کنند.

امروز رفتارهای اجتماعی مردم تا حدود زیادی تحت تاثیر سیاستگذاران در فضای مجازی است و اذهان جامعه متاثر محتوایی است که در این فضا با حجم بیشتر و با قالب های متنوع پرداخته و منتشر می شود اگر در فضای غیر سایبر، ارکان و اصول و مقررات حاکمیت ها نقش اول را بر عهده  داشته و محوریت دارد،اما در فضای مجازی مردم و گروه‌های مردمی نقش پیدا میکنند که تجلی آنها  در شبکه های اجتماعی بروز می یابد. این گروه ها و شبکه های اجتماعی با کمترین هزینه در سطح  محلی، ملی و بین المللی شکل میگیرند. با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، تبادل فکری بین آنها کامل می‌شود و منافع مشترک برایشان ایجاد میگردد چنین شبکه های اجتماعی فضای زیست فرهنگی، سیاسی و اقتصادی متفاوتی خلق می‌کنند  به طوری که دولت ها ناچار هستند این فضای زیست را به رسمیت بشناسند و تبعیت کنند مگر اینکه در چنین فضایی ،مسلط  شوند و قادر باشند آن را مدیریت نمایند.

 بنابراین امروز ادبیات جدید سیاسی در حال تولید است و آن حکمرانی بر و در فضای مجازی است، کشورها و دولت ها که که با مبانی چنین حکمرانی آشنایی پیدا نموده و مقررات  مربوط وضع نمایند و قادر به اجرای آن باشند، می‌توانند اعمال حاکمیت خود را استمرار بخشند در غیر این صورت آن حاکمیت تضعیف خواهد شد .

 الف  _حاکمیت بر فضای مجازی بسیار گسترده ، عمیق و پیچیده است. حاکمیت در چنین فضایی مبتنی بر فناوری های جدید و در حال تغییر پرسرعت است.

 امروز چند میلیارد نفر از شبکه های اجتماعی تلگرام ، اینستاگرام، واتساپ ،توییت کلاب حوص و ده‌ها شبکه دیگر در سطح محلی و ملی در سرتاسر جهان عضو هستند که به صورت شبانه روز تغذیه می‌کنند و تغذیه فکری میشود، رفتارشان شکل می‌گیرد و قدرتی فراتر از قدرت های متعارف در جهان  از خودمی‌آفرینند.

 قدرتهای مسلط بر جهان تلاش می کنند تا برای حفظ تسلط خود بر این فضا مسلط شوند ،اگر دیروز با لشکرکشی  میدانی و تهدید نظامی، سلطه خود را در جهان توسعه می‌دادند، امروز با تولید شبکه های بومی در قدم اول و در مرحله بعد با تلاش بر تربیت لشکر سایبری و رها نمودن آن در فضای فکری  مجازی در صدد توسعه تسلط خود بر می آیند ،حتی تغییر حکومت ها و دولت ها را با چنین ظرفیتی با قطعیت اعلام می‌کنند. امروز ،جنگ سیاسی، جنگ اقتصادی، جنگ فرهنگی و جنگ شبکه های اجتماعی در فضای مجازی در حال انجام است .در این شرایط آن کشوری ،در چنین جنگ هایی پیروز میدان می باشد که  مجهز به حکمرانی سایبری بوده و پایبند به اجرای ارکان، اصول و محتوای آن باشد.

 ساختارهای  آن را به وجود آورند. برای ایجاد زیرساخت‌های فنی آن سرمایه گذاری کنند.

 تجربه اغتشاشات اخیر در کشور ،تجربه ای است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت ، دشمن  مدت‌ها با استفاده از فضای مجازی از همه اقشار جامعه سربازگیری کرد .آموزش داد و تربیت نمود و با به دست آمدن اولین سوژه ،برای درگیری و رویداد سازی به کف خیابان‌ها فرستاد وتوانست  به ساحت های ارزشی نظام و انقلاب اسلامی  لطمه  جدی وارد سازد، وحدت ملی را هدف گرفت  وبا  سیاه نمایی و کم ارزش جلوه دادن دستاوردهای چهار دهه پیروزی انقلاب، جامعه و نسل جوان را نسبت به آینده ناامید ساخت.

تصویرسازی در  فضای مجازی زمانی که پرحجم ، فراگیر و همراه با تکرارو استمرار باشد ،قادر است که واقعیت‌ها را قلب نماید و باورهای جامعه را به کلی تغییر دهد و این هنر فضای مجازی است که از چنین ظرفیتی برخوردار می باشد. بدیهی است قدرتی که مسلط بر چنین فضایی می باشد از این فرصت بهره مند می شود در غیر این صورت مواجه با تهدیدات پر شمار می گردد . 

ب_حمرانی در فضای مجازی با عمق بیشتری صورت می گیرد .

دولت الکترونیک که در فضای مجازی شکل می گیرد مقدمه‌ای برای ورود به عصر پیشرفته  دیجیتال است ،عصری که با ساخت پلت فرم های جدید و خلاقانه، اساساً نیاز به برخی ساختارهای حاکمیتی متعارف و سنتی  ،نیست به عنوان مثال پول دیجیتال( بیت کوین) بدون دخالت بانک های مرکزی دارای اعتبار شده و ارزش مبادله پیدا کرده  و ده ها پلت فرم اقتصادی _ خدماتی دیگر که اینها  هرکدام  اکوسیستم خاص را به وجود  آورده اند و هر کدام  فرآیندهای حکمرانی  متعارف را بهم ریخته و  نظم جدیدی  را به وجود آورده اند واین نظم جدید در اختیار آن هاست که در فضای مجازی مسلط هستند و قواعد خاص آن را پیاده سازی کرده باشند و قادر به رصد باشند.

 متاسفانه کشور در این زمینه ها دچار عقب ماندگی است و تا زمانی که از وجود و استعداد نخبگان علمی وفنی  در این عرصه استفاده نشود این عقب افتادگی بیشتر خودش را نشان خواهد داد.

توجه به این استعداد ها و ظرفیت فارغ التحصیلان دانشگاهی که در این زمینه ها تبحر دارند برای ساخت عصر دیجیتال اجتناب‌ناپذیر است، عصری که دولتها، کوچک، پویا و کم هزینه می شوند واجرای اصول حکمرانی را می توان نهادینه ساخت .

 محمد ناظمی اردکانی

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز