خاندوزی: حقوق کارکنان دولت ۲۰درصد افزایش ‌‎می‌یابد/ کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی در بودجه ۱۴۰۲

۱۴۰۱/۰۹/۲۹ - ۱۰:۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۴۱۳۲۰۹
خاندوزی: حقوق کارکنان دولت ۲۰درصد افزایش ‌‎می‌یابد/ کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی در بودجه ۱۴۰۲
وزیر اقتصاد کشورمان بیان داشت: موافقت هیئت وزیران با رشد بیست درصد میانگین حقوق و دستمزد کارکنان دولت است که برای کسانی که حقوق کمتر می‌گیرند بیش از بیست درصد و برای کسانی که حقوق بالایی می‌گیرند کمتر از ۲۰ درصد خواهد بود‌.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، احسان خاندوزی ، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود که در صبح روز سه شنبه برگزار شد، گفت: بی انضباطی های پولی و مالی در سال های گذشته و نوعی از کم توجهی در برخی سیاست ها موجب شده بود، موتورهای خلق تورم چه در عرصه های پولی و بانکی و بی انضباطی های دولت جدی فعال شود و این انضباط بخشی نیاز به حرکت تحول گرایانه داشت.

وی ادامه داد: همزمان برای انضباط پولی و مالی قرار شد اسناد پولی و مالی دولت اعم از لایحه بودجه کمک کننده با این انضباط باشد‌ تا به منابع پایدار تکیه کند‌. گزارش ها نشان می دهد ۸۰/۵ درصد منابع عمومی بودجه محقق شده است و این‌نسبت به ۸ ماهه سال قبل ۵۶درصد افزایش منابع بودجه عمومی دولت را داشته است. تحقق درامد های نفتی و میعانات گازی ۳۶۰ درصد نسبت به سال گدشته رشد داشته، درآمد مالیات ۶۷ درصد رشد داشته است واگذاری شرکت های دولتی ۳۲ برابر بیش از آن چیزی بود که در کل سال ۱۴۰۰ بوده است. 

وزیر اقتصاد مطرح کرد: یکی از ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۲ این است که انتقادی که سالها بر شفاف نبودن منابع عمومی دولت بود، در این لایحه تا حد خوبی مرتفع شد. در این لایحه منابع عمومی دولت شفاف شده است. 

وی در خصوص بودجه 1402 افزود: رویکرد بودجه ۱۴۰۲ این است که به سمت رشد  درامد های مولد سازی و فروش سهام دولت برویم و وابستگی بودجه به نفت تلاش شده که افزایش چشم گیر نداشته باشد و بیشتر سایر درامد‌های دولت افزایش یابد ولی این به معنای فشار درامد های مالیاتی نیست. 

وی تصریح کرد:  موافقت هیئت وزیران با رشد بیست درصد میانگین حقوق و دستمزد کارکنان دولت است که برای کسانی که حقوق کمتر می‌گیرند بیش از بیست درصد و برای کسانی که حقوق بالایی می‌گیرند کمتر از ۲۰ درصد خواهد بود‌

وی در ادامه گفت: برخلاف فضاسازی ها در حوزه سیاست های ارزی به جهت اینکه مقدار کمّی صادرات نفتی بیش از یک میلیون بشکه در روز را حکایت می‌کند وصولی منابع ارزی در دوسه ماه اخیر نسبت به دوره گذشته  شرایط بهتری دارد  و مذاکرات برای استفاده از منابع بلوکه شده در جریان است.

وی در رابطه با صدور مجوز کسب و کار از درگاه ملی تصریح کرد: با توجه به تاکیدات رئیس جمهور در کمک به تولید و کم هزینه کردن فعالیت کارآفرینان،  در زمینه دستگاه هایی که از قانون تسهیل صدور مجوز کسب و وار تخطی کردند بدون اغماض معرفی صورت گفته و اطلاعات کامل این دستگاه ها را اعلام کردیم و جلساتی با نهاد های نظارتی و قوه قضائیه  داشتیم و امیدواریم نهاد های نظارتی به وظیفه خود عمل کنند، برای دولت این موضوع اهمیت دارد زیرا اگر این اتفاق رخ بدهد نوعی از امید را شاهد خواهیم بود که درپیچ و خم ادارات وقتشان تلف نشود‌.

وی در این باره اضافه کرد: تا امروز بیش از ۱۵۹ هزار مجوز در مسیر درگاه ملی مجوز ها برای کسب و کار صادر شده است بدون اینکه این تعداد به دستگاهی مراجعه کنند، تا چند ساعت دیگر در همین روز اولین‌ مجوز که مربوط به حوزه گردشگری است علی‌رغم اینکه دستگاه مربوطه صادر نشده درگاه ملی اولین‌مجوز را صدور می‌کند. ۵۰ مجوزی هستند که دستگاه ها خدمت انتقال مجوز را در سامانه خود انجام نداده اند و طبق قانون درگاه ملی مجوز این تسهیل را انجام خواهد داد‌. 

سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص یارانه ها گفت: نوع سیاست اعطای یارانه سیاست بهینه ای نبود و صاحب نظران ایراداتی جدی را مطرح میکردند و به همین جهت رئیس جمهور از اردیبهشت اعلام کردند بعد آماده شدن زیر ساخت فنی دولت بنا دارد از روش های موثر استفاده کند و اجرایی شدن طرح آزمایشی خرید اعتباری کالای اساسی در یوی از استان ها آغاز شده است و وزارت کار وعده داده ظرف یک ماه از دوره اجرای این دوره آزمایشی نتایج قطعی را برای سراسر کشور خواهد آورد و مردم‌می توانند پیش از اینکه یارانه ها واریز شود، خرید اعتیاری انجام دهند و این اقلام با قیمت کمتری خواهد بود و اگر علاقه مند تبودند می توانند تاپایان ماه منتظ، باشند و یارانه نقدی را به سبک و سیاق گذشته دریافت کنند‌.

سخنگوی اقتصادی دولت در رابطه با این که حدود ۶۰ روز از  تغییر ضریب واریز منابع به صندوق توسعه گذشته است گفت: ۱۱هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به حساب خزانه دولت واریز شده است و طبق تخصیص سازمان برنامه بودجه صرف عقب ماندگی طرح های عمرانی خواهد شد. جا دارد بابت یک اجازه دیگر از رهبری تقدیر و تشکر کنم. استجازه دوم از رهبری درخصوص اجازه تهاتر نفتی است که معظم له موافقت کردند برای پیشبرد پروژه های  ریلی و ترانزیتی از محل تهاتر نفت انجام شود. و این نیازمند این بود که دولت آیین نامه نحوه استفاده از تهاتر نفت برای پروژه های ریلی و ترانزیتی را تکمیل کند. این آیین نامه در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شد و به زودی در صحن دولت هم تصویب خواهد شد و با توجه به  استجازه دوم خبر های خوبی از کریدور های کشور خواهیم داشت.

خاندوزی تصریح کرد: دولت برای اینکه به وعده خود در حمایت از سهامدار خرد عمل کند از چهارم برج ۸ اعلام شده بود که افرادی که سهامدار خرد هستند می توانند از بیمه سهام استفاده کنند بیش از نیم‌میلیون نفر از سهامداران خرد از این امکان استفاده کردند و برای سال اینده دولت عدد مشخصی را در ردیف بودجه ۱۴۰۲ مشخص کرده است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: نوسانات ارزی با بنیان های بازار ارزی کشور و بنیان های اقتصادی کشور هیچ گونه سازگاری ندارد. رئیس جمهور و ستاد اقتصادی دولت به طور جد از بانک مرکزی خواسته اند این بی ثباتی را مهار کنند‌ . تورم مصرف کننده در شهریورماه سال گذشته که 60 درصد بوده در انتهای آبان ماه به 39 درصد رسیده است.

وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار که گفت می توان امیدوار بود که رئیس کل بانک مرکزی برکنار شود، تصریح کرد: شما امیدوار باشید که وضعیت بی ثباتی های ارزی کشور سامان پیدا کند.

وی همچنین در واکنش به خبرهایی از  استیضاح خود اظهار داشت: تغییری در تیم اقتصادی دولت رخ نخواهد داد

خاندوزی همچنین مطرح کرد: طی روزهای آینده به تدریج چند تغییر مدیریتی در سطح استاندار و غیره برای طرح در هیئت وزیران آماده شده است.

درحال تکمیل...

نظر شما