سیاست بین‌الملل و مسئله ورزش

۱۴۰۱/۱۰/۲۶ - ۱۶:۵۴:۰۱
کد خبر: ۱۴۲۳۸۱۵
سیاست بین‌الملل و مسئله ورزش
برنامه نقش جهان در پخش این هفته خود به موضوع «ورزش و نقش آن در حوزه سیاست بین‌الملل» پرداخت و ابعاد مختلف آن را مورد بحث و بررسی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری برنا، جواد پاینده، کارشناس ورزشی و مدیر سابق روابط عمومی فدراسیون فوتبال در برنامه نقش جهان در توضیح تاریخچه جام خلیج فارس که در بین کشورهای عربی با نام جعلی «جام خلیج» نام برده می‌شود، گفت: این جام نزدیک به نیم قرن است که برگزار می‌شود و همیشه تحت تحولات سیاسی منطقه بوده است. این مسابقات از ابتدا توسط عربستان و بحرین ایجاد شده است. امروز 8 کشور این مسابقات را برگزار می‌کنند و همیشه از این نام جعلی استفاده می‌کردند. 

وی افزود: پس از جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی این کشورها با هم متحد شدند و نگاه‌های نژادی و قومیتی بیشتر قوت گرفت و همین‌ها عاملی برای ایجاد اینم کلمه جعلی «خلیج عربی» شد. حال بسیاری از کشورها جمله «ورزش سیاسی نیست» را به ایران نسبت می‌دهند که بسیار کلیشه‌اش شده و از مد افتاده است. امروز روسیه را به دلیل جنگ اوکراین کنار گذاشتند. اگر ورزش سیاسی نیست پس چرا تمام کشورها و به خصوص غرب در مواقع مهم از آن به عنوان ابزار بهره ‌می‌برند.

مدیر سابق روابط عمومی فدراسیون فوتبال تاکید کرد: ماجراجویی‌هایی علیه ما در ورزش ایجاد شده است. ایران همیشه در المپیک نتیجه خوبی داشته است و دشمنان به انزوای ورزشی ما می‌اندیشند. حال این جام در نیم قرن گذشته همیشه با این نام جعلی برگزار می‌شده است و هیچگاه هم برای ایران مهم نبوده زیرا تیم‌های مهمی در آن شرکت ندارند. حال علت اهمیت این دوره از این جام به این دلیل است که آقای اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال از این اسم جعلی استفاده کرده‌اند. 

وی ادامه داد: امروز دیگر خلیج فارس آنقدر عادی و درست و اثبات شده است که دیگر نیاز به سخن ندارد ولی اینکه اعراب حاشیه خلیج فارس به دنبال با این کلیدواژه به دنبال چه هستند باید شناسایی شود. در یک دهه اخیر تیم ملی ایران موفق بوده است. حال این کشورها می‌خواهند با محدود کردن ما باعث انزوا و تضعیف ما شده‌اند. از زمانی که آقای اینفانتینو، مسئول شده است به دلیل نزدیکی این فرد با دونالد ترامپ، فیفا به سمت محدودسازی کامل ایران رفته است. 

پاینده خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته بسیاری از میزبانی‌های ما به دلیل موضوعات امنیتی از ما گرفته شده است. امروز پروژه مشخصی که آقای اینفانتینو در حال پیگیری آن است، مسئله سازش است. فدراسیون جهانی فوتبال امروز نقش محوری در سازش کشورهای عربی با اسرائیل را ایفا می‌کند. نمونه‌ای از آن دیدار ستارگان عرب با ستارگان جهان بود که مربی ستارگان جهان یک صهیونیست بود در صورتی که رژیم صهیونیستی جایگاه ویژه‌ای در فوتبال جهان ندارد. 

وی در ادامه افزود: وقتی از اهمیت ورزش در حوزه سیاسی صحبت میکنیم باید این نکته را بدانیم که سیاست بین‌الملل هیچگاه از ورزش جدا نبوده و کشورهای جهان و به خصوص غربی همیشه به ورزش با نوعی نگاه هدفمند با ماموریت‌های مشخص ورود می‌کنند. امروز رئیس فوتبال آسیا یک شخصیت بحرینی است در صورتی بحرین در قاره آسیا از لحاظ فوتبالی جایگاهی ندارد. 

مدیر سابق روابط عمومی فدراسیون فوتبال در ادامه گفت: در سال 1972 تیم رژیم صهیونیستی از فوتبال آسیا خارج شد و به اروپا پیوست. علت این خروج اتحاد و ائتلاف همه جانبه کشوهای آسیایی که به واسطه همراهی برخی کشورها شکل گرفته بود این تیم به اروپا تبعید شد. همین موضوع ضربه‌ای به فوتبال این رژیم غاصب وارد کرده است که با گذشت این همه سال هنوز هم نتوانسته‌اند عملکرد چندان در اروپا داشته‌ باشند در صورتی که در آسیا تیم سرشناسی بودند. در آن ایام اراده کشورهای اسلامی باعث این اتفاق شد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز