موسسه آمریکایی: روسیه کمک ایران را جبران خواهد کرد

۱۴۰۱/۱۱/۰۱ - ۱۴:۲۶:۵۲
کد خبر: ۱۴۲۵۶۸۲
موسسه آمریکایی: روسیه کمک ایران را جبران خواهد کرد
موسسه واشنگتن مدعی شده است که بعداز جنگ اوکراین ، روسیه برای ایران از نظر نظامی و برنامه هسته ای جبران خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری برنا؛ موسسه واشنگتن مدعی شده است که بعداز  جنگ اوکراین، روسیه برای ایران از نظر نظامی و برنامه هسته‌ای جبران خواهد کرد.

این موسسه که ماموریت خود را پیشبرد متوازن و واقع بینانه منافع آمریکا در خاورمیانه و ترویج سیاست های تضمین کننده آن معرفی میکند در ادامه این گزارش با اشاره به همکاری های ایران و روسیه نوشته است ایالات متحده و متحدانش باید در هر کجا که ممکن است به دنبال جلوگیری از چنین همکاری‌هایی باشند.

در ادامه ادعاهای مطرح شده توسط این موسسه آمریکایی در این گزارش آمده است که محور ایران و روسیه که در پی تهاجم اوکراین به وجود آمده است، سؤالاتی را در مورد اینکه مسکو چگونه می‌تواند حمایت‌های تهران را جبران کند، ایجاد کرده است.

با وجود تاکید جمهوری اسلامی ایران بر موضوع ارسال پهپادها به روسیه ماهها قبل از بحران اوکراین این موسسه بدون در نظرگرفتن میلیاردها دلار تسلیحات ارسالی به اوکراین از سوی ایالات متحده نوشته است: در ازای استفاده از پهپادهای ایران در اوکراین، مقامات غربی نشان می‌دهند که مسکو ممکن است جت‌های جنگنده، سامانه‌های پدافند هوایی، و بالگردها و همچنین کمک‌های دریایی در قالب کشتی‌های جنگی و کمک به تولید شناورهای جدید را در اختیار رژیم قرار دهد. 

در ادامه گزارش ادعایی این موسسه درمورد دیپلماسی تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران آمده است: چنین گزارش‌هایی به جای یک قرارداد ساده مبادله‌ای، به مشارکت گسترده‌تر در فناوری پیشرفته و دفاعی اشاره می‌کنند. جان کربی، یکی از مقامات شورای امنیت ملی آمریکا ماه گذشته اشاره کرد، "روسیه سطح بی سابقه ای از حمایت نظامی و فنی را به ایران ارائه می دهد که روابط آنها را متحول می کند."

موسسه واشنگتن با اذعان بر تحریم‌های شدید علیه جمهوری اسلامی ایران نوشته است: سال‌هاست که تحریم‌های بین‌المللی تسلیحاتی و تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ایران، ظرفیت این کشور برای مدرن‌سازی نیروهای مسلح را به شدت مختل کرده است. با این حال، نقل و انتقالات احتمالی روسیه می تواند برخی از ضروری ترین نیازهای ایران را برآورده کند و کمک های مهمی به قابلیت های نظامی آن داشته باشد.

حتی انتقال تسلیحات و فناوری محدود ممکن است ایران را قادر سازد که شکاف‌های موجود در ساختار نیروی خود را پر کند، به طور انتخابی مدرن‌سازی شود و قابلیت‌های تولید تسلیحات داخلی خود را تقویت کند. انتقال سلاح‌های کوچک‌تر همچنان بینش‌های مفیدی را برای مهندسی معکوس فراهم می‌کند، در حالی که دستیابی به فناوری پیشرفته، تلاش‌های بلندمدت ایران برای مدرن‌سازی نیروهایش و دستیابی به خودکفایی نظامی بیشتر را تقویت می‌کند.

این موسسه که منحصرا در زمینه خاورمیانه پژوهش می‌کند در ادعای مطرح کرده در گزارش خود صرفا به همکاری های دفاعی ایران و روسیه بسنده نکرده است و مدعی شده است که به احتمال زیاد روسیه به صورت دیپلماتیک در حوزه هسته ای به ایران کمک می‌کند؛ در چند ماه گذشته، مسکو حمایت خود از ایران را در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزایش داده است. 

در این گزارش با تکرار موارد ادعایی آژانس که ایران بارها در خصوص آن شفاف سازی کرده است نوشته است: روسیه احتمالاً به محافظت از تهران در برابر ارجاع به شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با عدم پایبندی ایران به تعهدات پادمان‌های هسته‌ای ادامه خواهد داد.

این موسسه همچنین مدعی شده است: قابل تصور است که روسیه می‌تواند با ارائه فناوری و دانش، چه پنهان یا آشکار، به تلاش‌های بالقوه آینده ایران برای تسلیحات هسته‌ای کمک کند. به عنوان مثال، دانشمندان روسی می‌توانند به ایران کمک کنند تا تحقیق و توسعه خود را در زمینه سیستم‌های تحویل، توسعه کلاهک‌ها و کوچک‌سازی پیش ببرد یا در تحقیقات دو منظوره مرتبط با تسلیحات همکاری کنند. 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز