توصیه اردوغان به سوئد؛ از تروریست‌ها برای تامین امنیت خود استفاده کنید

۱۴۰۱/۱۱/۰۴ - ۰۱:۲۳:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۶۸۳۵
توصیه اردوغان به سوئد؛ از تروریست‌ها برای تامین امنیت خود استفاده کنید
رجب طیب اردوغان اعلام کرد سوئد نباید انتظار حمایت ترکیه برای عضویت در ناتو را داشته باشد و گفت: اگر اعضای سازمان های تروریستی و دشمنان اسلام را تا این حد دوست دارید و از آنها محافظت می‌کنید، به شما توصیه می‌کنیم برای امنیت کشورهای خود حمایت آنها را درخواست کنید.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری برنا؛ اردوغان می‌گوید سوئد نباید انتظار حمایت ترکیه برای عضویت در ناتو را داشته باشد.

رویترز نوشت: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه گفت: سوئد نباید انتظار حمایت ترکیه برای عضویت در ناتو را داشته باشد، پس از اینکه در نزدیکی سفارت ترکیه در استکهلم مجوز قرآن‌سوزی را صادر کرد.

اعتراضات روز شنبه در استکهلم علیه ترکیه و علیه تلاش سوئد برای پیوستن به ناتو، که طی آن یک نسخه از قرآن سوزانده شد، تنش ها را با ترکیه تشدید کرده است در حالی که سوئد حمایت ترکیه را برای پیوستن به ناتو را دارد.

اردوغان در یک سخنرانی پس از جلسه کابینه گفت: کسانی که اجازه چنین توهینی را در مقابل سفارت ما (در استکهلم) می دهند، دیگر نمی توانند انتظار حمایت ما از عضویت خود در ناتو را داشته باشند.

وی گفت: اگر اعضای سازمان های تروریستی و دشمنان اسلام را تا این حد دوست دارید و از آنها محافظت می‌کنید، به شما توصیه می‌کنیم برای امنیت کشورهای خود حمایت آنها را درخواست کنید.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد از اظهار نظر فوری درباره اظهارات اردوغان خودداری کرد و در بیانیه ای کتبی به رویترز اعلام کرد که می خواهد دقیقاً آنچه را که گفته شده است بفهمد.

وی افزود: اما سوئد به توافقی که بین سوئد، فنلاند و ترکیه در مورد عضویت ما در ناتو وجود دارد، احترام خواهد گذاشت.

به گزارش برنا، در تاریخ 18 می 2022، فنلاند و سوئد به بهانه جنگ اوکراین، خواستار پیوستن به ناتو شدند و اردوغان در آن زمان تأکید کرد که نمی‌تواند از پیوستن این دو کشور به ناتو حمایت کند زیرا این دو کشور با گروه تروریستی پ ک ک همکاری دارد اما پس از آن، در پی مذاکرات طرفین با مقام‌های ترکیه، نمایندگان سوئد و فنلاند اعلام کردند که با ترکیه در مبارزه با تروریسم همکاری می‌کنند.

در پی اظهارات مقام‌های سوئد و فنلاند، اردوغان تأکید کرد که تا زمانیکه دو کشور به تعهدات خود پایبند نباشند، ترکیه از پیوستن آن‌ها به ناتو حمایت نمی‌کند. تا به امروز از 30 کشور عضو ناتو، تنها دو کشور ترکیه و مجارستان، با درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو موافقت نکرده‌اند.

ترکیه پیش از این سفیر سوئد را در مورد این حادثه احضار کرده بود، سفر برنامه ریزی شده وزیر دفاع سوئد به آنکارا را لغو کرد و این رویداد را به شدت محکوم کرد.

انتهای پیام/  

نظر شما