اسلامی: مقدمات توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای در حال انجام است/ کشورهای متخاصم به بن‌بست رسیده‌اند‌ نه مذاکرات

۱۴۰۱/۱۱/۰۸ - ۰۹:۳۹:۴۱
کد خبر: ۱۴۲۸۰۸۲
اسلامی: مقدمات توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای در حال انجام است/ کشورهای متخاصم به بن‌بست رسیده‌اند‌ نه مذاکرات
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برق هسته ای یک برق پاک و یک انرژی پایدار است و کشور ما در راستای قانون هوای پاک و توسعه فناوری های این حوزه برای زیست بوم فناوری هسته ای که باید زمینه هایش فراهم شود، توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای را در این راستا پیگیری می‌کند.

«محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با "توسعه نیروگاه‌های اتمی" گفت: توسعه نیروگاه های اتمی بایستی حتما در سواحل صورت گیرد، در جنوب کشور در منطقه مکران، در استان هرمزگان و در شمال کشور، شرکت هایی که باید منشی پروژه باشند و نیروگاه ها را توسعه دهند، تاسیس شده است و فعالیت خود را آغاز کرده اند. 

وی در ادامه گفت: سایت یابی ها قبل از انقلاب هم صورت گرفته است و بعد از انقلاب طی چندین مرحله مطالعات آن تکمیل شده است. آنچه که را امروز نیازمند هستیم، در اختیار داشتن اراضی است. زیرا مطالعات زمین شناسی و محیطی براساس تعاملات با آژانس و ضوابط آژانس یک فرایند طولانی و زمان بر است و نیاز به انجام آزمایش های گوناگون دارد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: این مناطق انتخاب شده اند و در حال رایزنی هستیم تا اراضی را در اختیار بگیریم. با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی در حال رایزنی هستیم تا مطالعات را تکمیل کنیم و اراضی را در اختیار بگیریم.

وی درادامه گفت: همچنین به موازات این اقدام انتخاب سامانه و سیستم و نوع نیروگاه در دستور کار است و مطالعاتش به صورت موازی انجام شده است، با شرکت هایی که قادر به همکاری هستند نیز  ارتباطاتی برقرار شده است. 

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان خاطرنشان کرد: بحث سوم‌ تامین مالی است که تامین مالی از طریق سرمایه گذاری خارجی و داخلی و فاینانس داخلی و خارجی پیش بینی شده است که در قانون هم آمده است. لازمه این‌ امر این است که برق تولیدی صادرات شود تا مزیت رقابتی ایجاد کند‌. برق هسته ای یک برق پاک و یک انرژی پایدار است و کشور ما در راستای قانون هوای پاک و در راستای  توسعه فناوری های این حوزه برای زیست بوم فناوری هسته ای که باید زمینه هایش فراهم شود، توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای را در این راستا پیگیری می‌کند.

اسلامی با ابراز امیدواری برای افزایش برق هسته‌ای بیان کرد: امیدواریم در افق بیست ساله، بتوانیم سهم سبد برق هسته‌ای در برق تولیدی کشور را به بیست درصد برسانیم.

وی در رابطه با مذاکرات برجام گفت: مذاکرات به بن بست نرسیده، بلکه کشور های متخاصم در رسیدن به اهداف خود به بن بست رسیده اند‌. جمهوری اسلامی ایران همیشه صادقانه با این موضوع برخورد کرده و صادق القول بوده است و همواره تعامل کرده است، مبنای سند برجام همین اتهامات مطرح شده بود. همه واحد های امنیتی  و اطلاعاتی انها هم اعلام‌کرده اند که ایران فعالیت هسته ای و نظامی ندارد و به همین دلیل به سند برجام رسیدند اما به برجام هم قائل نبودند و از آن خارج شدند آمریکا هم خودش خارج شد و هم اجازه نداد دیگران با ایران همکاری کنند‌ . 

اسلامی در رابطه با دیدار خود و جمعی از روسای پیشین سازمان انرژی اتمی گفت: این سیاست در سازمان وجود دارد که ما از خرد جمعی استفاده کنیم. توفیق داشتیم که در خدمت کلیه روسای سازمانی باشیم که در طی ادوار گذشته مسئولیت داشتند. گفت و گو های خوبی صورت گرفت و تفاهم شد این نشست را به یک نشست مشورتی راهبردی در سازمان تبدیل کنیم. 

انتهای پیام/

نظر شما