مستندات دزدی‌های خاندان پهلوی به روایت منابع غربی

۱۴۰۱/۱۱/۰۶ - ۱۹:۲۹:۵۱
کد خبر: ۱۴۲۸۲۰۵
مستندات دزدی‌های خاندان پهلوی به روایت منابع غربی
در پی نفی و انکار دزدی‌های بزرگ دیکتاتور فراری ایران از سوی سلطنت طلبان، دفتر سخنگوی دولت با انتشار مستنداتی به ادعاهای آنان پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری برنا، جوابیه دفتر سخنگوی دولت که امروز در برخی روزنامه‌های داخلی نیز که این مطالب نادرستی را منتشر کرده بودند به شرح ذیل است:

۱. همزمان با انتشار توییت سخنگوی دولت در خصوص سرقت اموال ملت ایران و طلا و جواهرات سلطنتی از سوی خاندان دیکتاتور فراری ایران، برخی سلطنت طلبان مدعی نادرستی این اطلاعات شدند تا جاییکه همسر شاه مخلوع نیز در مصاحبه با یکی از رسانه‌های معاند مدعی شد غیر از دو پوتین چیز دیگری با خود ندزدیده است!

۲. پس از این توییت برخی از پژوهشگران، مورخان و رسانه‌ها با انتشار گزارش‌هایی در خصوص حجم، میزان و اسناد مرتبط با سرقت اموال و طلا و جواهرات توسط خاندان پهلوی، ادعای سلطنت طلبان را با اتکا به منابع متقن تاریخی، اسناد دوران پهلوی، خاطرات نزدیکان دربار، گزارش‌های رسانه‌های غربی و غیره رد کردند که توجه به آنها حائز اهمیت است. در زیر به برخی از اسناد و شواهد دزدی بزرگ پهلوی اشاره می‌شود:

  ۲.۱. روزنامه دیلی تلگراف انگلیس در گزارش اخیر خود که در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۳ منتشر شده به صراحت ذکر کرده است: شاه آنقدر طلا و وسایل قابل حمل بار هواپیما کرده بود که هواپیما بلند نمی‌شد.

  ۲.۲. روزنامه فایننشال تایمز در سال ۲۰۰۹ میزان دارایی‌های خارج کرده از سوی دیکتاتورهای فراری از کشورهای مختلف را بررسی کرده است و با بررسی دارایی‌های دیکتاتورهای مخلوع، آمده است که محمد رضا پهلوی شاه مخلوع ایران ۳۵ میلیارد دلار دارایی از ایران خارج کرده که ۲۰ میلیارد دلار آن از سوی دولت آمریکا مسدود شده است. این موضوع در گزارش انجمن فرانسوی CCFD نیز تصریح شده است.

  ۲.۳. کریستین ساینس مانیتور در مقاله‌ای ضمن بررسی بخشی از فهرست اموالی که شاه از ایران خارج کرده بود با تیتر: «ثروت افسانه‌ای شاه ایران» نیز نوشته است: آیا ثروتی که شاه از ایران خارج کرده است افسانه‌ای است؟ بله، افسانه‌ای است، زیرا تا کنون هیچکس جز شاه مخلوع نمی‌داند هنگام خروج از ایران در ۱۶ ژانویه ۱۹۷۹ دقیقاً چه مقدار پول با خود برده است.

این رسانه ثروت احتمالی شاه را از میلیون‌ها تا میلیاردها دلار برآورد کرد و نوشت: آقای پل ادوایر که از سوی ایران برای بازپس گرفتن اموال مسروقه به عنوان وکیل انتخاب شده است معتقد است اگر همه چیز فراهم باشد لااقل ۵ سال طول می‌کشد تا میزان دارایی شاه مخلوع اندازه گیری شود. چرا که بسیاری معتقدند شاه و خانواده‌اش اموال و پولهای خارج شده را در حساب‌های محرمانه ذخیره کرده‌اند.

  ۲.۴. روزنامه نیویورک تایمز نیز در تاریخ ۱۰ ژانویه ۱۹۷۹ (مطابق با ۲۰ دی ۱۳۵۷) تقریباً یکماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در گزارشی می‌نویسد: بر اساس برآورد بانکداران، شاه ایران یکی از بزرگ‌ترین ثروت‌های خصوصی جهان را که بیش از یک میلیارد دلار بالغ می‌گردد داراست. روزنامه نیویورک تایمز که بر اساس تحقیقات و گزارشهای بانکداران، بنگاه‌های معاملات ملکی، کارشناسان مالی خاورمیانه و اسناد و اطلاعات منتشره گزارش خود را تهیه کرده است، می‌نویسد؛ میزان واقعی دارایی‌های خانواده پهلوی نامعلوم است اما مسلم است که ثروت خانواده پهلوی در خاورمیانه فقط با ثروت خانواده رهبران سعودی و خانواده کویتی الصباح قابل مقایسه است. نیویورک تایمز می‌افزاید؛ قسمت اعظم ۲ الی ۴ میلیارد دلار پولی که ظرف دو سال گذشته از ایران به آمریکا منتقل شده به خانواده سلطنتی تعلق داشته است. در همین گزارش نیویورک تایمز به فهرست دارایی‌های خانواده پهلوی نیز اشاره شده است.

  ۲.۵. روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارشی که یک روز بعد از فرار شاه از ایران منتشر کرده است نوشته: «از آنجایی که شاه محمدرضا پهلوی، همسر و همراهان، دستیاران و محافظانش امروز ایران را برای آینده ای نامعلوم ترک کردند، حداقل یک چیز مسلم بود: هر کجا که بروند، شاه و خانواده اش برای پول نقد معطل نخواهند بود. در طول ۵۳ سال سلطنت پهلوی، خاندان شاهنشاهی ثروت هنگفتی به دست آورده اند که تخمین زده می شود به میلیاردها دلار برسد. یک اقتصاددان ایرانی دارایی کل خاندان سلطنتی را بیش از ۲۰ میلیارد دلار تخمین می زند، مبلغی سرسام آور. این منبع، رقم ۱ میلیارد دلاری برای ثروت شخصی شاه را «کم برآورد» خواند و گفت که این رقم چندین برابر این میزان است.»

این روزنامه در ادامه سندی را افشا میکند که دو سال پیش از انقلاب ۱۲ میلیارد دلار از پول فروش نفت ایران به حساب بانکی بنیاد پهلوی در سوئیس منتقل شده است.

 

۲.۶. احمد علی مسعود انصاری پسرخاله فرح و از همراهان محمدرضا پهلوی که خاطرات خود را در کتاب «پس از سقوط» و «من و خاندان پهلوی» نوشته است، در یک مصاحبه ضمن تأیید خروج اموال و طلا و جواهرات توسط خانواده پهلوی از ایران؛ اموال و دارایی های آنها را به چهار بخش تقسیم میکند و اینطور افشا میکند: «قسمت سوم جواهراتی است که خاندان پهلوی از ایران بیرون آوردند. آنطور که شنیدم، قسمتی از این جواهرات را در چهار صندوق بزرگ، خانم فریده دیبا و آقای شهبازی در بانک‌های سوییس گذاشتند.» وی در خصوص چمدان هایی که خاندان پهلوی از کشور خارج کردند نیز می گوید: «به خاطر دارم یک سال بعد از فوت شاه وقتی تصمیم داشتم برای شرکت در سالگرد فوت شاه و دیدار و صحبت با رضا پهلوی که مدام سراغم را می‌گرفت از آمریکا به قاهره سفر کنم، حدود ۱۶۰ چمدان توسط سرهنگ محمدی از اعضای گارد شاهنشاهی به اسم بنده در هواپیما بارگیری کردند که به قاهره ببرم؛ البته باید بگویم من از محتوای داخل چمدان‌ها اطلاعی ندارم که چه چیزی بود، اما احتمالاً خاندان شاه از این مسئله نگران بودند که بعد از پذیرفته نشدن شاه در آمریکا و براساس قرارداد الجزایر که احتمال استرداد وی به ایران ممکن بود، مقامات این کشور نسبت به مصادره برخی دارایی‌های خاندان هم اقدام کنند.»

  ۲.۷. امیراصلان افشار آخرین رئیس تشریفات دربار پهلوی در در کتاب خاطرات خود با نام «سروها در باد» میگوید: « ۱۰ روز مانده به سفر، به دستور شاه تدارک سفر را دیدیم. اول از همه اثاث فرح بسته‌بندی شد و پیش از هر چیز جواهرات ملکه در صندوق‌هایی که از یک موسسه خارجی خریداری شده و از نظر امنیتی مطمئن بود بسته‌بندی شد. سرانجام روز خداحافظی فرارسید. وسایل قبلاً در ۲ هواپیمای بوئینگ قرار گرفته بود. شاه شخصاً جواهرات را جمع می‌کردند و در این کار لوئیز قطبی، ندیمه پارمیس علم و لیلی امیرارجمند او را کمک می‌دادند.»

۳. همانطور که سخنگوی محترم دولت در حاشیه جلسه روز چهارشنبه دولت مورخ ۲۸/۱۱/۱۴۰۱ در جمع خبرنگاران اعلام کردند، همین که خاندان پهلوی مجبور شدند پس از گذشت ۴۴ سال نسبت به عملکرد سیاه گذشته خود در آن دوران پاسخگو باشند، مغتنم است و این موضوع را باید به فال نیک گرفت اما راه تنها راه برای بررسی ادعاهای آنها برگزاری یک محکمه صالح است.

۴. همانطور که به صراحت در متن توییت مورد استناد، نوشته شده است حجم جواهرات و اشیا گرانبهایی که از سوی دیکتاتور به خارج از کشور منتقل شده، غیرقابل تخمین است. در بین این اموال گرانقیمت که متعلق به مردم ایران است، تاج و نیمتاجهایی هم وجود داشته است که تعداد دقیق آن را فقط خود خاندان فراری پهلوی میداند و همیشه هم از اعلام جزئیات آن خودداری کرده است. میزان سرقت صورتگرفته از اموال ایرانیان بهقدری زیاد است که هیچ تاریخنگار صادقی منکر آن نیست و صرفاً بر سر تعداد و حجم آن اختلافنظرهایی وجود دارد.

۵. تاج و نیمتاجهای دیکتاتور فراری و خانواده سلطنتیاش، محدود به مواردی که در موزه جواهرات بانک مرکزی نگهداری میشود نیست. آنچه در این موزه وجود دارد، همچنان موجود و در دسترس است و با مقاومت قابل تقدیر مدیران وقت بانک مرکزی اجازه سرقت و دست اندازی خاندان پهلوی به آنها داده نشده و احتمالاً به همین خاطر است که پس از گذشت ۴۴ سال فرح پهلوی همچنان نسبت به تاج‌ها و جواهرات و اموال به جای مانده تأسف و افسوس می‌خورند.

۶. جواهرات خارجشده از کشور بهرغم غیرقابل تخمین بودن از حیث قیمت، در قبال سایر خیانتهای مالی خاندان منحوس پهلوی بسیار ناچیز است. فهرست بلندبالایی از املاک و حسابهای خارجی وجود دارد که شاه فراری آنها را که متعلق به همه ایرانیان بوده است، به نفع خود و خانوادهاش مصادره کرده است. در کنار اینها اقدامات خیانتکارانه دیگری همچون جدایی بحرین از ایران توسط پهلوی صورت گرفته است که به هیچ وجه قابل جبران نیست.

۷. پیگیریهای حقوقی برای بازپسگیری اموال ایرانیان که از سوی خاندان پهلوی سرقت شده است، اگرچه تاکنون به دلیل کارشکنیهای خارجی به نتیجه نهایی نرسیده است لکن علیرغم وجود شواهد و اسناد انکارناپذیر، تنها راه اثبات ادعای سلطنت طلبان برگزاری یک دادگاه صالح برای رسیدگی به این اتهامات و گزارش دقیق این خاندان از دارایی‌ها و اموال خود و منشأ آن‌ها می‌باشد.

۸. از شما که رسالت کاریتان پیگیری و استیفای حقوق مردم است، این انتظار میرود بهجای سعی در توجیه یا نفی خیانت های پهلوی و اموال بهتاراج رفته ایرانیان از سوی این خاندان منفور، اطلاعرسانی و پیگیری‌های لازم را برای اعاده این اموال به مردم ایران انجام دهید.

۹. ما همچنان از انجام هرگونه پژوهش تاریخی و بررسی اسناد و خاطرات نزدیکان دربار در خصوص جنایت‌ها و خیانت‌های دوران پهلوی استقبال می‌کنیم و معتقدیم ایام الله دهه فجر فرصت مناسبی برای بازخوانی عملکرد تباه این خاندان در دوران حکومت دیکتاتوری خود است.

نظر شما