برنا گزارش می‌دهد

اسرائیل و تلاش برای قطع روابط تهران و باکو/ رفتار دوگانه غرب درخصوص تعرض به اماکن دیپلماتیک ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۸ - ۰۵:۴۱:۴۵
کد خبر: ۱۴۲۸۴۴۲
اسرائیل و تلاش برای قطع روابط تهران و باکو/ رفتار دوگانه غرب درخصوص تعرض به اماکن دیپلماتیک ایران
در پی حمله فرد مسلح به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران با انگیزه کاملا شخصی و کشته شدن یکی از نیروهای محافظ در سفارتخانه، جمهوری اسلامی ایران اقدامات خود را در سطح امنیتی انتظامی و دیپلماتیک از همان دقایق ابتدایی آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا، صبح روز جمعه (7بهمن ماه ) ساعت 8:30 یک فرد با اسلحه کلاشینکف وارد سفارت جمهوری اذربایجان در تهران می‌شود در این حادثه رئیس تیم حفاظت سفارت جمهوری آذربایجان به ضرب گلوله کشته می‌شود. 

حضور فوری عالیترین مقام انتظامی پایتخت در سفارت

دقایقی بعد سردار رحیمی فرمانده سابق فراجای تهران و تیم پلیس امنیتی تهران بزرگ در محل حادثه حاضر شدند و مشخص شد مهاجم با هدف شخصی این اقدام  مسلحانه را انجام داده است. 

اما بررسی دقیق مقامات امنیتی و قضایی و  وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از دقایق اول برای شفاف سازی این اقدام مسلحانه آغاز شد. 

آغاز پاسخگویی های دیپلماتیک

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ساعاتی بعد این اقدام را شدیدا محکوم کرد و ضمن تسلیت و ابراز همدردی عمیق با خانواده این عضو سفارت و نیز دولت و ملت آذربایجان، اظهار داشت: نیروهای انتظامی و امنیتی بلافاصله وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگیر کردند که هم اکنون تحت بازجویی قرار دارد.

کنعانی

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: با دستور ویژه مقامات سیاسی و امنیتی کشور، موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است تا ابعاد این اقدام و انگیزه ضارب مشخص شود.

با وجود شواهد و مدارک دال بر دارای انگیزه شخصی فرد مهاجم که به گفته مرکز رسانه قوه قضاییه و اعتراف خود شخص در حضور مقامات انتظامی و قضایی مبنی بر اینکه همسرش فروردین ماه امسال به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران مراجعه کرده و از آن پس به منزل مراجعه نکرده است و وی با مراجعات متعدد به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و عدم دریافت پاسخ مناسب از سوی مسئولان سفارت، متهم سرانجام تصمیم به حمله به سفارت می‌گیرد اما برخی رسانه‌ها با هدف تخریب روابط 104 ساله ایران و جمهوری آذربایجان سناریوهایی خلاف واقع را مطرح و به آن می‌پرداختند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز با بیان اینکه نتیجه بررسی های اولیه مقامات و دستگاه‌های ذیربط، حاکی از انگیزه های شخصی در ورای این اقدام است تاکید کرد: با توجه به‌ ورود فوری دستگاهها و نهادهای ذیربط انتظامی، امنیتی و قضایی، توصیه می گردد رسانه ها از انتشار اخبار غیرموثق و گمانه زنی ها در این رابطه اجتناب نمایند.

علاوه بر اقدامات دستگاه قضایی و امنیتی کشورمان، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و احمد وحیدی وزیر  کشور اعلام کردند که با توجه به حادثه پیش آمده در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران اهداف و انگیزه مهاجم مسلح را مورد بررسی قرار دادند و انگیزه کاملا شخصی ضارب را تایید و خاطرنشان ساختندکه تدابیر امنیتی لازم برای ادامه فعالیت طبیعی سفارت و دیپلمات های جمهوری آذربایجان در تهران اتخاذ گردیده و اقدامات قضایی و امنیتی برای روشن شدن انگیزه شخصی ضارب در جریان است.

این اقدامات قضایی امنیتی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در حالی انجام می‌شود که در چند ماه گذشته علی رغم حمله های متعدد به نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای اروپایی، نشانی از تامین امنیت جان کارمندان سفارتهای جمهوری اسلامی ایران مشاهده نشد. 

رفتار دوگانه درخصوص تعرض به اماکن دیپلماتیک ایران

وزیر امور خارجه 15 مهر ماه در پی تعرض صورت گرفته به سفیر و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کپنهاگ تصریح میکند که  «مایه تاسف است که در قلب اروپا تعرضی به یک خانم و سفیر دارای مصونیت دیپلماتیک انجام می‌شود و پلیس نیز به موقع در محل حضور پیدا نمی‌کند.» 
سفارت ایران در کپنهاگ
 
با وجود مواضع غیرسازنده برخی مقامات و فضاسازی رسانه آذربایجانی علیه ایران،  دفتر کمیسیونر حقوق بشر آذربایجان در پیامی می‌نویسد: باور داریم که مقامات مسئول این کشور (ایران) تمام تلاش خود را برای حسابرسی به عاملان این قضیه انجام خواهند داد.

اما جورج دیک سفیر رژیم صهیونیستی در باکو نیز با موج سواری بر حادثه صبح امروز در تهران، در صفحه توئیترش نوشت که سفارت اسرائیل همبستگی خود با مردم (جمهوری) آذربایجان را در این لحظات سخت ابراز می دارد.

همچنین لیور هایات سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز در صفحه توییترش می‌نویسد که از حمله به سفارت (جمهوری) آذربایجان در تهران که در آن یک مسئول امنیتی سفارت کشته شد، شوکه و غمگین شدیم و به مردم و دولت آن کشور تسلیت می گوییم.

لیور-حیات

رژیم آپارتاید اسرائیل با چهره مغموم با جمهوری آذربایجان برای رخداد این حادثه که بر اساس مدارک و شواهد علنی پر واضح است بر اساس انگیزه های شخصی صورت گرفته است احساس همدردی می‌کند اما سخنی از یورش وحشیانه این رژیم به کرانه باختری به میان نمی‌آورد که با حملات وحشیانه ارتش این رژیم در شهر جنین 11شهروند فلسطینی شهید و دستکم 20 نفر دیگر نیز زخمی شدند. 

یک کارشناس مسائل بین‌الملل در صفحه شخصی خود در توییتر می‌نویسد: حمله به سفارت باکو در تهران فقط یک برنده دارد:‎ اسرائیل! صهیونیست‌ها غرق در بحران داخلیند،با جنایت اخیر در جنین در آستانه جنگند.میخوان بین ایران و همسایگانش و اقوام و مذاهب داخل ایران و قفقاز به جای دیپلماسی، تنش حاکم باشد و نفوذشان در باکو بیشتر شه.

در ادامه اقدامات و پیگیری‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر روز جمعه، در گفتگوی تلفنی با جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، درباره حادثه حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران گفت و گو کرد.

جیحون بایرام اف

وزیر امور خارجه کشورمان، ضمن تسلیت و اظهار تأسف در این رابطه که به کشته شدن یک دیپلمات و مجروح شدن دو نفر دیگر از کارکنان این سفارت منجر شد، با وزیر خارجه آذربایجان و خانواده این دیپلمات ابراز همدردی کرد. 

حسین امیرعبداللهیان، ضمن محکوم کردن این حادثه با اشاره به سوء استفاده دشمنان دو کشور از حادثه امروز تأکید کرد، نباید اجازه دهیم که این حادثه بر مناسبات دو کشور تأثیر منفی بگذارد.

وزیر امور خارجه کشورمان پیشنهاد کرد برای روشن شدن ابعاد مختلف حادثه، نهادهای امنیتی دو کشور در همکاری نزدیک با یکدیگر، موضوع را پیگیری و بررسی کنند.

در این تماس امیرعبداللهیان همچنین مراتب تأسف و همدردی  رییسی، رییس جمهور کشورمان را به الهام علیف رییس جمهور آذربایجان، دولت، مردم و بویژه خانواده حادثه دیدگان ابلاغ کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز ضمن تشکر از ابراز همدردی و پیام تسلیت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان برای همکاری و هماهنگی نهادهای امنیتی و قضایی دو کشور برای روشن شدن ابعاد حادثه استقبال کرد.

در ورای این حادثه دو نکته حائز اهمیت است و آن اینکه رژیم صهیونیستی که سالهاست جمهوری آذربایجان را تبدیل به یکی از پایگاه‌های ضدایرانی خود کرده، درصدد است تا این حادثه را ابعادی سیاسی و امنیتی ببخشد و با به فراموشی سپردن سابقه تعرض به اماکن دیپلماتیک ایران در جهان، پرونده‌ای جدید علیه ایران تمهید کند. 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز