رئیسی: رشد اقتصادی ۳درصدی از آغاز دولت سیزدهم/ نتیجه اقدامات دولت باید در سفره مردم دیده شود/ فعال شدن بیش از ۳هزار واحد تولیدی در دور اول سفرهای استانی

۱۴۰۱/۱۱/۱۱ - ۲۱:۰۰:۳۷
کد خبر: ۱۴۳۰۶۶۳
رئیسی: رشد اقتصادی ۳درصدی از آغاز دولت سیزدهم/ نتیجه اقدامات دولت باید در سفره مردم دیده شود/ فعال شدن بیش از ۳هزار واحد تولیدی در دور اول سفرهای استانی
هشتمین گفتگوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم آغاز شد، آیت‌الله رئیسی در این گفت‌وگو درباره مهمترین مسائل داخلی و خارجی با مردم سخن می‌گوید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، هشتمین گفتگوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم آغاز شد، رئیس‌جمهور در این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی قرار است درباره مهمترین مسائل داخلی و خارجی با مردم سخن بگوید.

این برنامه به صورت مستقیم از شبکه‌های سراسری یک، خبر و رادیو سراسری پخش می شود.

رئیس جمهور در مقدمه صحبت های خود ضمن تهنیت به مناسبت ولادت امام جواد و تبریک ایام الله دهه فجر گفت: نگاه به سیره و سلوک امام برای همه ما الهام بخش است، امام بزرگ ما یک شخصیت الهی و انقلابی بود. ایشان روحیه انقلابی را همیشه حفظ کردند و هویت ملی این‌ملت را احیا کردند و حق بزرگی به گردن ما دارند. گفتمان امام بزرگ که امروز گفتمان رهبری است، گفتمان عدالت خواهی و ستیز با فساد و استقلال و آزادی است. امام به پیشرفت کشور در پرتو عدالت اجتماعی می اندیشند، این‌گفتمان را امروز دولت دنبال می‌کند.

کاهش 20 درصدی تورم پس از تحویل دولت 

وی با اشاره به دغدغه دولت در حوزه معیشت مردم گفت: وضعیت اقتصادی مردم از دغدغه های جدی دولت است، معیشت از مسائل محوری و مهم برای دولت است.در آغاز کار دولت با مشکلاتی مواجه بود که همه شاهد بودند. کرونا به برکت اقدامات مردم شرایط متفاوت شد و روز هایی را سپری می‌کنند که تلفات کرونا به صفر رسیده است. روزی که دولت را تحویل گرفتم تورم ۵۹/۳ درصد تورم داشتیم و این وضعیت بیست درصد کاهش یافت و تورم ۴۰ درصد شد.

رئیس جمهور گفت: در شش ماهه اول دولت تلاش شد شاهد کاهش تورم داشته باشیم،  با توجه به الزام قانونی برای عادلانه کردن یارانه و حذف ارز۴۲۰۰ ، وضعیت تورمی ناشی از این اصلاح، مشکلاتی را ایجاد کرد که تلاش شد به نحوی جبران شود و یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت بشود. همواره این تلاش بوده که با بخش های مختلف ، بازار تنظیم شود و شاهد باشیم ثبات اقتصادی رخ داده است. 

رئیسی بیان‌کرد: تلاش دولت این است که با توجه به دلاریزه شدن اقلام ، این روش غلط اصلاح شود شرایط را به نحوی مدیریت می کنیم که این شرایط کاملا تغییر یابد و در قیمت اقلام ثبات ایجاد شود و نوسانات قیمت دلار تاثیری بر سفره مردم نگذارد‌ .برنامه دولت اسن است که آنچه که در سفره مردم است از ثبات برخودار شود و این اقلام دچار نوسان نشود‌.

رئیس جمهور گفت: آنچه که نسبت به قیمت ارز اعلام شده ، ارز نیمایی است یعنی ۲۸۵۰۰، که این قیمت ملاک برای همه خواهد بود‌ . نسبت به سال قبل ۶۴درصد افرایش واردات را با استفاده از این ارز را داشته ایم . بیش از ۹۰ درصد کار تجاری دولت با همین قیمت ارز انجام شده است.

روزانه ثبات در قیمت‌ها را دنبال می‌کنیم 

رئیسی بیان‌کرد: بخشی از این نوسانات قیمت ها مربوط به قاچاق کالا به کشور های همجوار است و بخشی هم مربوط به عدم عرضه است. دلایل مختلف در این زمینه دخیل است.  آنچه که مورد نظر دولت است ، ثبات در قیمت ها است. 

آنچه که دولت درصدد آن است و من هم به صورت روزانه آن را دنبال می‌کنم، این است که ثبات در سفره مردم پیدا شود، این نوسانات به نفع مردم‌نیست. اینکه برخی برای ما نامه می نویسند و پیام‌می دهند که از قیمت ها اطلاع دارید،  باید بگوییم که قبل از همه افراد من رنج می برم از این افزایش قیمت ها، ما از این افرایش قیمت ها بی اطلاع  نیستیم. آنچه که سبب رنج مردم‌می شود سبب رنجش ما هم‌ می‌شود‌. 

رئیس جمهور گفت: هر روزی که می‌گذرد شاید برای ما دیر باشد و هرچه زودتر ثبات در قیمت ها انجام بگیرد برای ما مهم و حائز اهمیت است. افزایش قیمت دلار علل مختلف دارد،  همچنان که اغتشاشات کسب و کار و تحصیل را دچار مشکل کرد، علامت های بد و نااطمینانی را به بازار داده است که در قیمت دلار تاثیر گذار بوده است. ما ذخایر ارزی خوب و قابل اطمینانی داریم و هیچ جای نگرانی ندارد، زیرا فروش نفت داریم و پول آن به کشور باز می‌گردد. 

به دنبال مدیریت در بازار آزاد هستیم 

رئیسی خاطرنشان کرد: به دنبال مدیریت در بازار آزاد هستیم و تلاش بر این است که قیمت ارز در بازار آزاد کاهش پیدا کند. در این چهل و اندی سال بازار آزاد همیشه وجود داشته است ولی باید بر قیمت بانک‌مرکزی در بازار ارز تاکید شود و همه باید به تعهدات خود در ارز صادراتی ایفا کنند‌ باید کنترل بانک مرکزی بر بازار آزاد ارز افرایش یابد، ارز نیمایی ملاک برای همه خواهد بود. 

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: ما سال گذشته ۴۸۰ هزار میلیارد کسری بودجه بود که پرداخت شد و از درامد های کشور یعنی از نفت و مالیات پرداخت شد ، تعارضی بین مصارف و منابع نداریم و با نحوی مدیریت شده که تعارضی نباشد و یک همخوانی بین این دو ایجاد شده است. دولت مدیریت کرد که علیرغم تحریم ها با کسری بودجه مواجه نباشیم. این‌کار بزرگی است که انجام شده است.  با وجود افزایش هزینه ها کسری بودجه نداریم‌. 

رشد اقتصادی 3درصدی از آغاز دولت سیزدهم 

وی افزود: پشتوانه ارزی برای کار اقتصادی در کشور بسیار مهم است، رهبری فرموند که دهه ۹۰ اقتصاد مشکلات جدی داشت و در ۱۴۰۰ که ما دولت را به دست‌گرفتیم، قبل این دولت رشد اقتصادی ۴ دهم درصد بوده و در اسفند. ۱۴۰۰ رشد اقتصادی ۴/۴ درصد داشتیم. رشد اقتصادی اکنون بیش از سه درصد است.

رئیسی اظهار داشت: با همه تحریم ها رشد سرمایه ثابت داریم که نزدیک به ۴ درصد است و رشد تولید بیش از ۶ درصد است و رشد ابزار تولید و کارخانه ها بیش از ۵ درصد است.روزی که دولت را تحویل گرفتیم  نرخ بیکاری ۸.۹ درصد بود و اکنون  ۸.۲ است و ۱۱ استان درصد بیکاری انها کاهشی شده است و اینها نشانه های خوبی است. 

رشد اقتصادی 8 درصدی دست یافتنی است 

وی افزود: برای رشد اقتصادی زمینه و ظرفیت در کشور وجود دارد .اگر دولت به منویات رهبری و آنچه که در برنامه توسعه است، پایبند باشد قطعا مردم مشارکت خواهند کرد و رشد اقتصادی ۸ درصد برای ما دست‌یافتنی است.

رئیسی با بیان اینکه از آنچه که نسبت به ایجاد یک‌میلیون شغل در یک سال وعده داده شده است، عقب نیستم از ایجاد نزدیک به یک‌میلیون شغل خبر داد.

آشوب و تحریم دو روی یک سکه است​

وی با بیان این‌جمله که آشوب و تحریم دو روی یک سکه است گفت: پولی که از فروش نفت حاصل می شود، ارز آن تبدیل به کالای اساسی و به رشد تولید در کشور تبدیل می شود، و با رشد تولید همه از آن بهره خواهند برد. امسال سال تولید است، هرچه تولید رونق پیدا کند به نفع همه مردم است. اگر خط تولید در یک کارخانه چند برابر شود و اشتغال ایجاد شود به نفع کشور است، افزایش تجارت و صادرات نفتی به نفع همه است.

رئیس‌جمهور گفت: قبل از رای اعتماد گرفتن دولت من، در‌ جلسه با اعضای دولت قبل بحث اصلی، چگونگی پرداخت حقوق مردادماه کارکنان دولت‌ بود. بعد از گذشت بیش از یک سال که از فعالیت دولت‌ سیزدهم می‌گذرد حتی یک روز هم پرداخت حقوق‌ها به تاخیر نیفتاده است، در همین شرایط یارانه‌ها نیز افزایش یافت، رتبه‌بندی معلمان را پس از یازده سال به سرانجام رساندیم و تعرفه‌گذاری  پرستاران هم انجام شد.

تشریح دستاوردهای دور اول سفر استانی رئیس‌جمهور 

وی در رابطه با نتایج دور اول سفر های استانی گفت: واحد های تولیدی برخی از آنها تعطیل هستند و این موجب رنج است، تاکنون بیش از ۳هزار واحد تولیدی که تعطیل و یا نیمه تعطیل بود فعال شده است. و این  همچنان در دستور کار قرار دارد و این کار‌پرشتاب در حال انجام است که در افزایش تولید و صادرات نقش بسزایی دارد‌.

رئیسی با بیان اینکه شرط همکاری با بنده داشتن روحیه ضد فساد و فساد ستیزی است، تصریح کرد: فساد در هیچ کجا تحمل نخواهد شد‌. در دور اول شناخت استان ها و مشکلات آنها در دستور بود و مصوبات در استان های مختلف متفاوت است. در سفر دوم به خراسان جنوبی، بخش قابل توجهی از مصوبات در خراسان جنوبی انجام شده بود. در سفر یزد جلوه های باشکوهی از حضور مردم شاهد بودیم‌. پروژه های مهم که برای توسعه استان نقش آفرین است محور اصلی برای کار است‌. 

رئیس‌جمهور در خصوص وعده ساخت مسکن اظهار داشت: دولت در بحث ساخت مسکن نقش مباشر و تسهیل‌گر دارد، در یک جا هم‌ زمین‌ و تسهیلات می‌دهیم و هم مسکن را می سازیم در یک جا فقط زمین و تسهیلات می دهیم. برخی جاها هم دولت فقط تسهیلات می دهد‌.

امکان واگذاری زمین در شهرهای دارای زیر 20 هزار سکنه 

وی با اشاره به پروژه های نیمه تمام ده ساله گفت: دولت به دنبال ساماندهی پروژه‌های نیمه تمام است.  وعده دولت در ساخت مسکن به قوت خود باقی است، با کمک مردم و تعاونی ها و انبوه سازان وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال  را دنبال خواهیم کرد‌؛ شهر های زیر ۲۰ هزار نفر امکان واگذاری زمین وجود دارد ولی در مراکز استان ها امکان واگذاری زمین نیست ولی امکان مجتمع سازی وجود دارد‌. کار در بافت فرسوده انجام شده است.

رئیس‌جمهور در خصوص اینترنت گفت: مردم در بستر اینترنت زندگی و کسب و کار و کارعلمی را می‌گذرانند و بسیاری از مردم ارتباطات آنها در این بستر تعریف می شود و این‌محیط، محیط زیست مردم است و باید آرامش بخش باشد و دسترسی ها ایجاد شود.

وی تاکید کرد: همیشه گفته ام باید در اینترنت اخلال نباشد به نحوی که ارتباطات شکل بگیرد و اخلال در این امر موجب گلایه ما هم هست‌. کاری که در رابطه بافیبر نوری  و شبکه ملی اطلاعات در این دولت انجام شده است قابل تقدیر است. 

رئیسی اظهار داشت: ما قبل از اغتشاشات محدودیت‌هایی در این‌ پلتفرم ها نداشتیم و بعد از اغتشاشات در برخی از این پلتفرم‌ها این محدودیت ها ایجاد شد زیرا اینها بستر ناامنی شده بودند، اکنون هم درست است که وزارت ارتباطات مخاطب است ولی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی این کار بررسی می شود.

وی ادامه داد: اگر این پلتفرم ها بستر ناامنی باشد نمی‌توان این اجازه را داد. توصیه می‌کنیم اروپایی ها آنچه را که برای خود می‌پسندند برای دیگران هم همان را بپسندند. این پلتفرم ها باید پاسخگو باشند و نسبت به رفتار های خود و  اخلال و ناامنی ایجاد نکنند‌. تا وقتی که پاسخگو نباشند دچار مشکل می شویم وعده ای که دادم به قوت خود باقی است در اینترنت نباید اخلال ایجاد شود. 

حجاب مسئله فرهنگی و اجتماعی است نه امنیتی 

رئیسی گفت: دستگاه‌های فرهنگی در  رابطه با بحث حجاب مسئولیت دارند و در حوزه های اجتماعی باید فعال باشند، در مسئله حجاب به عنوان یک امر قانونی معتقدیم که خانم ها نسبت به ان‌ پایبند هستند و تعبیر رهبری جامع بود که کسانی که ضعف حجاب دارند به دهان بدخواهان زدند و نشان دادند پایبند به انقلاب و ارزش ها هستند. 

وی ادامه داد: همه باید توجه کنند که امروز توجه به قانون و قانون مداری مهم است که می تواند امنیت و آسایش را به ارمغان اورد و این قانون‌مداری حائز اهمیت است. در مسئله حجاب نگاه فرهنگی و اجتماعی است و این‌ مسئله را مسئله فرهنگی  و اجتماعی می‌دانیم نه مسئله امنیتی. 

نقد منصفانه برای دولت یک نعمت است‌

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد کانون‌های گفتگو داشته باشیم. صحبت‌های مردم را می‌شنویم؛ از مردم برای همکاری با دولت تشکر میکنم آنچه که وظیفه دولت است را حتما دنبال می‌کنیم، اگر روزی نتوانیم کاری را انجام بدهیم حتما صادقانه با مردم سخن خواهیم گفت. من از نقدها استقبال میکنم و از آنها تقدیر میکنم ولی می گویم حتما شرایط و وضعیت را هم در نظر بگیرند و بعد داوری کنید، نقد منصفانه برای دولت یک نعمت است‌

انتهای پیام/ 

نظر شما