کنعانی: کمک نظامی به اوکراین نشانه نفاق غرب است / کره جنوبی اراده‌ای برای وصول بدهی‌هایش نشان نداده است

۱۴۰۱/۱۱/۱۷ - ۱۰:۱۰:۰۲
کد خبر: ۱۴۳۲۸۱۵
کنعانی: کمک نظامی به اوکراین نشانه نفاق غرب است / کره جنوبی اراده‌ای برای وصول بدهی‌هایش نشان نداده است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در ارتباط با حادثه سفارت آذربایجان در فواصل زمان رخداد این حادثه تلخ تا ایام اخیر توضیحات مبسوط و لازم را دادیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود گفت: در ارتباط با حادثه سفارت آذربایجان در فواصل زمان رخداد این حادثه تلخ تا ایام اخیر توضیحات مبسوط و لازم را دادیم.

وی افزود: متاسفانه حادثه حمله به سفارت آذربایجان تلخ بود و مراتب تسلیت خودمان را به خانواده‌ها اعلام کردیم و این حادثه را قویا محکوم کردیم 

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی در ابتدای حادثه بلافاصله ورود کرد و ضارب بلافاصله دستگیر و در اختیار مقامات قضایی قرار گرفت بر اساس تحقیقات تا این لحظه بر اساس انگیزه شخصی مبادرت به این کار کرده است و وی مدعی بود که همسرش که شهروند آذربایجان بوده خانه را ترک کرده و به سفارت جمهوری اذربایجان مراجعه کرده و دیگر برنگشته است و حمله به سفارت با انگیزه رهایی و اطلاع از همسرش بوده است.

کنعانی بیان داشت: در هر حال اینها تحقیقات اولیه بوده و نیروهای امنیتی قضایی و انتظامی در حال بررسی این رویداد تلخ هستند.

وی افزود: متاسفانه مقامات آذربایجان تصمیم به تعلیق فعالیت‌های خود در ایران انجام گرفتند و این کار را انجام دادند.

جمهوری اسلامی ایران همه وظایف و مسئولیت‌های قانونی خود در رابطه با حادثه انجام داده و انجام میدهد 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پیگیر هستیم روابط دوستانه دو کشور بیش از این از این حادثه متاثر نشود و ریل همکاری بر اساس چارچوب منافع مشترک دو کشور ادامه پیدا کند.

کنعانی با اشاره به چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب گفت: امروز ملت ها تلاش می کنند استقلال سیاسی و کرامت انسانی خودشان را در نظام بین الملل و مواجهه قدرت ها و مستکبران احیا کنند و هویت ملی و انسانی خود را از تعرض و دست اندازی قدرتهای سلطه طلب محفوظ نگه دارند.

وی افزود: اکنون ظرفیت‌های ایران مقتدرتر از گذشته و همیشه در عرصه های مختلف داخلی و خارجی ظهور و بروز و تجلی پیدا کرده و توطئه گران را به بحران کشانده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره رویکرد ایران نسیت به آذربایجان اظهار داشت: عزم و رویکرد مبنایی ایران در روابط خارجی توسعه روابطی است که به احترام متقابل پایبند هستند و در این خصوص همسایگان جایگاه ویژه ای دارند

کنعانی ادامه داد: روابط دو جانبه یک مسیر دو طرفه و مبنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است.

وی با بیان اینکه در ارتباط با سفر آقای گروسی در چارچوب ارتباط منظم ما با آژانس است، تصریح کرد: با تکمیل روند آماده سازی امکان این سفر در آینده متصور است و باید آمادگی‌های فنی انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره پیگیری حقوقی پرونده بدهی کره جنوبی به ایران اظهار داشت: ایران مطالبات مالی موجود در بانک‌های کره جنوبی را با جدیت پیگیری و تا وصول تمامی دارایی‌ های ملی پیگیری می‌کند.

 کنعانی افزود: متاسفانه دولت کره اراده لازم را برای حل مسئله از خود نشان نداده است و تلاش می‌کنیم از این منابع برای برخی از مصارف ایران برداشت کنیم.

وی با بیان اینکه دولت ایران درباره شکایت تصمیم‌گیر است و گام‌های لازم را برخواهد داشت، تصریح کرد:خواستار توضیح قانع‌کننده کره جنوبی درباره اظهارات رئیس‌جمهور این کشور علیه ایران شدیم اما توضیح آن‌ها قانع‌کننده نبوده است.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: چنانچه ما پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای دریافت نکنیم، این را موضوع رسمی دولت کره تلقی می‌کنیم که می‌تواند بر مناسبات دوجانبه تأثیرات منفی بیشتری بگذارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست خبری به دولت و ملت ترکیه و سوریه تسلیت گفت و مراتب همدردی عمیق جمهوری اسلامی ایران را با این دو کشور دوست و همسایه اعلام کرد.

کنعانی درباره زمان سفر رئیس‌جمهور  ایران به چین گفت: سفر رئیس‌جمهور ایران  به چین جزو برنامه‌هایی است که بر اساس توافق مشترک دو کشور در حال برنامه‌ریزی است و ان‌شاءالله در زمان مناسب انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره کمک نظامی غرب به اوکراین گفت: این نشان‌دهنده نفاق و سیاست دوگانه درباره مسائل بین‌المللی و اوکراین است

وی افزود: اگر این عدد و رقمها برای صلح‌سازی در اوکراین صرف می‌شد، شاهد این حجم از ویرانی و تلفات انسانی نبودیم.

کنعانی بیان داشت: امیدواریم مقامات اوکراین با نگاه به ریشه بحران با اتخاذ رویکرد صحیح سیاسی منافع خود و ملت خود را قربانی سیاست توسعه‌طلبانه آمریکا و ناتو نکنند.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز