در کنفرانس سازمان ملل برای کشورهای کمتر توسعه یافته

منصوری: تعهد به چندجانبه‌گرایی زمینه‌ساز پیشرفت کشورهای کمتر توسعه یافته است

۱۴۰۱/۱۲/۱۵ - ۱۵:۱۰:۴۳
کد خبر: ۱۴۴۵۳۶۱
منصوری: تعهد به چندجانبه‌گرایی زمینه‌ساز پیشرفت کشورهای کمتر توسعه یافته است
معاون اجرایی رئیس‌جمهور در کنفرانس سازمان ملل برای کشورهای کمتر توسعه یافته در قطر اظهار داشت: تعهد به عدالت، چندجانبه‌گرایی و همبستگی جهانی زمینه‌ساز پیشرفت کشورهای کمتر توسعه یافته است.

به گزارش خبرگزاری برنا، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور در پنجمین کنفرانس سازمان ملل برای کشورهای کمتر توسعه یافته که در دوحه پایتخت قطر برگزار می‌شود، گفت: ثروت‌های انباشته در برخی کشورها محصول حقوق تضییع شده و فقر متراکم برخی دیگر از کشورهاست.

معاون اجرایی رئیس جمهور مدیریت غیرعادلانه و یکسویه برخی کشورها توأم با نگاه استعماری را یکی از عوامل فقر و توسعه‌نیافتگی برخی ملت‌ها برشمرد و اظهار داشت: تعهد به عدالت، چندجانبه‌گرایی و همبستگی جهانی برای پیشرفت کشورهای کمتر توسعه یافته ضروری است.

وی افزود: معتقدیم کشورهای کمتر توسعه یافته از نظر توانمندی‌های انسانی و طبیعی ظرفیت‌های ویژه‌ای دارند و این مهم می‌تواند مقدمه یک زندگی سعادتمند و متعالی را برای آنان فراهم کند.

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تجربیات موفق خود در مسیر پیشرفت در عرصه‌های مختلف را در اختیار سایر کشورها قرار دهد، تصریح کرد: معتقدیم ایستادگی بر اصول و عدالت، عشق به هم‌نوع، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و تأکید و تکیه بر توانمندی‌های داخلی باعث توسعه کشورها شده و پیشرفت واقعی را برای آنان فراهم خواهد کرد.

منصوری با بیان اینکه اقدامات قهری یکجانبه، حقوق بشر ذاتی ملت‌ها را نقض و دولت‌ها را از ابزار ضروری برای رشد اقتصادی پایدار محروم می‌کند، تأکید کرد: سیستم سازمان ملل متحد شامل کارگزاری‌های تخصصی، گروه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، باید حمایت‌های عینی خود را برای کشورهای کمتر توسعه یافته، به منظور خروج موفقیت‌آمیز و پایدار این کشورها از فهرست کشورهای کمتر توسعه یافته افزایش دهند.

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به پیشرفت‌های ملل مستقل از جمله ایران در زمینه‌های مختلف افزود: تقویت سیاست‌های توسعه محور، عدم سیاسی‌سازی موضوعات فنی و حمایت از همکاری فراگیر از طریق تلاش بی‌وقفه در تقویت تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری چندجانبه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای توسعه پایدار در کشورهای کمتر توسعه یافته است.

محسن منصوری با بیان اینکه ایجاد کریدورهای ترانزیتی نقش کلیدی در تسهیل تجارت و نیز توسعه و رشد اقتصادی کشورهای کمتر توسعه یافته خواهد داشت، خاطرنشان کرد: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی خود واجد ظرفیت تأمین دسترسی کشورهای کمتر توسعه یافته و محصور در خشکی منطقه پیرامونی خود به بازارهای جهانی بوده و گام‌های مؤثری در زمینه دسترسی این کشورها به آب‌های آزاد از طریق بندر اقیانوسی چابهار برداشته است.

معاون اجرایی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با رویکردی نوع‌دوستانه برای ۴ دهه اخیر میزبانی سخاوتمند برای میلیون‌ها شهروند کشورهای کمترتوسعه یافته همسایه خود بوده است و علیرغم مضیقه‌های فراوان و در غیاب حمایت و کمک معنادار بین‌المللی، منابع محدود خود را برای آموزش، تغذیه، اشتغال و مهندس منصوری با تأکید بر اینکه بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بدون تلاش‌های مشترک همه کشورها از بین نخواهد رفت، افزود: دیدگاه مبتنی بر برابری همه ملت‌ها و دولت‌ها فارغ از سطح توسعه یافتگی اقتصادی می‌تواند جهان را به آینده‌ای بهتر رهنمون کند. در نتیجه ضرورت دارد به اولویت‌های اصلی کشورهای کمتر توسعه یافته از جمله بکارگیری قدرت علم، افزایش سهم در تجارت بین‌الملل و کاهش اتکای اقتصادی به مواد خام توجه شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته باید به تعهدات خود نسبت به کشورهای کمتر توسعه یافته بدون توجه به سوگیری‌های سیاسی ملزم باشند، افزود: جمهوری اسلامی ایران دارای روابط تاریخی با بسیاری از کشورهای گروه کمتر توسعه یافته می‌باشد، بنابراین مصمم است سطح روابط خود با این کشورها را در سال‌های پیش رو در بستر همکاری‌های دو یا چندجانبه و مشارکت‌های دولتی و خصوصی و توافق‌نامه‌های تجارت ترجیحی و پروژه‌های زیرساختی مشترک گسترش و افزایش دهد.

منصوری در پایان با اشاره به اظهارات مغرضانه معاون شورای خودخوانده ریاست جمهوری یمن در این اجلاس افزود: این اظهارات غیرواقعی بی پایه و غیرمسئولانه تاسف‌بار است. جمهوری اسلامی و ملت و دولت ایران همواره برای مردم یمن صلح و آرامش، پیشرفت و خروج از بحران ناشی از دخالت‌ها و تجاوز‌های بیگانه را آرزو دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز