روز بزرگ و تاریخی صنعت هسته‌ای / بومی‌سازی فرآیندهای تولید سوخت هسته‌ای در کشور

۱۴۰۲/۰۲/۱۴ - ۲۰:۰۴:۵۸
کد خبر: ۱۴۶۹۰۱۹
روز بزرگ و تاریخی صنعت هسته‌ای / بومی‌سازی فرآیندهای تولید سوخت هسته‌ای در کشور
معاون سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: امروز روز بزرگ و تاریخی برای صنعت هسته‌ای کشور محسوب می‌شود زیرا برای نخستین بار تولید کیک زرد به روش هیپ‌لیچینگ انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ صبح امروز کارخانه تولید کیک زرد در ساغند اردکان با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی، معاونان این سازمان و جمعی از مسوولان استان یزد به بهره‌برداری رسید.

سیدجواد احمدی در مراسم بهره‌برداری از این کارخانه گفت امروز روز بزرگ و تاریخی برای صنعت هسته‌ای کشور محسوب می‌شود زیرا برای نخستین بار تولید کیک زرد به روش هیپ‌لیچینگ انجام شده است.

وی توضیح داد: در این روش معمولا از عناصر و کانی‌های کم عیار استفاده می‌کنند. در بحث معدنکاری، تولید و استخراج سنگ معدن ما سنگ‌های پرعیار و کم عیار داریم. سنگ‌های پرعیار بر اساس ارزش ذاتی برای استخراج به کارخانه فرستاده می‌شوند. البته سنگ‌های کم عیار را جداسازی کرده و آن‌ها را دپو می‌کنیم و به روش هیپ‌لیچینگ  استخراج اورانیوم را انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران (تماس) تاکید کرد: این مساله به حتم افتخار بزرگی برای کشور به حساب می‌آید. این کار توسط متخصصان داخلی و همکاران ما انجام شده و منبع خارجی نداشته‌ایم.

وی بیان کرد: البته طرح پایلوت این کار توسط پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای انجام و سپس به یک واحد صنعتی تبدیل شد.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا از خرید سوخت مورد نیاز کشور بی‌نیاز هستیم یا خیر اظهار کرد: به حتم در زمینه خرید سوخت می‌توانیم ادعا کنیم که همه فرآیندهای تولید سوخت در کشور بومی شده است و توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود. کیک زرد بعد از غنی‌سازی تبدیل به سوخت می‌شود که همه این فرآیندها کاملا بومی است.

وی تاکید کرد: به‌زودی سند بومی‌سازی چرخه سوخت آماده می‌شود که این مهم موجب افتخار است که تمام صنعت تولید سوخت را داخلی‌سازی می‌کنیم.

احمدی گفت: اینکه بتوانیم نیاز به سوخت کشور را تامین کنیم در گرو تکمیل اکتشافات و استخراج مواد معدنی است و با این کار حداقل می‌توانیم راکتورها و نیروگاه‌های داخلی را با سوخت تولید داخل عملیاتی کنیم. 

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز