سفیر ایران در روسیه:

حجم مبادلات اقتصادی ایران و روسیه به ١٠ میلیارد دلار خواهد رسید

۱۳۹۶/۰۸/۲۱ - ۱۵:۱۸:۳۷
کد خبر: ۶۳۶۱۴۰
حجم مبادلات اقتصادی ایران و روسیه به ١٠ میلیارد دلار خواهد رسید
سفیر ایران در روسیه پیش بینی کرد، حجم مبادلات اقتصادی ایران و روسیه در سال‌های آینده به نزدیک ١٠میلیارد دلار برسد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «مهدی سنایی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در دیدار اعضای انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در مسکو  با اشاره به تحول و دگرگونی کیفی و محتوای روابط ایران و روسیه در سالهای اخیر، افزایش سطح و تعداد تبادلات هیاتهای دو کشور در حوزه های مختلف را نمونه ای از این توسعه روابط دانست.

وی تصریح کرد: خوشبختانه امروز هر دو طرف در حجم و سطحی بالاتر به کشورهای یکدیگر تردد می کنند.سه  سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران و دو سفر رئیس جمهور روسیه به جمهوری اسلامی ایران طی سه سال گذشته و ده دیدار روسای جمهور دو کشور طی چهار سال گذشته بیانگر همین واقعیت است.

سنایی همچنین دیگر خصوصیت روابط ایران و روسیه را فعال بودن تمامی بخشهای آن دانست که این امر این روابط را با روابط موجود بین دیگر کشورها متمایز می کند.

سفیر ایران در روسیه  در ادامه تشدید تقابل بین روسیه و غرب و گردش نگاه روسیه به شرق و جنوب را نیز یکی دیگر از عوامل توسعه روابط این کشور  با ایران دانست.

سنایی همچنین با اشاره به سفر چندی پیش خود به شرق دور در روسیه و حضور در همایش اقتصادی شرق در شهر ولادی واستوک روسیه که با حضور روسای جمهور روسیه و مغولستان  و نخست وزیران کره جنوبی و ژاپن برگزار شده بود، توسعه شرق دور در روسیه و برگزاری این دست همایش ها را از دیگر نشانه های این نگرش جدید روسیه دانست.

وی در ادامه  فعال شدن کریدور شمال و جنوب و دو نشست سه جانبه را در یکسال اخیر حائز اهمیت دانست.

سنایی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص روند توسعه روابط تاکید کرد : برای اولین بار در تاریخ روسای جمهور دو کشور بصورت مستقیم پیگیر روند توسعه روابط هستند و موضوعات مختلف تحت نظر مستقیم آنها حل و فصل می شود.

وی در ادامه تصریح کرد : مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته ۷۰ در صد نسبت به سال مشابه قبل رشد داشته است. در شش ماهه اول امسال میزان صادرات ایران به روسیه ۳۸% رشد داشته است و قطعا میزان حجم مبادلات تا آخر سال نسبت به سال گذشته باز هم رشد خواهد داشت. ما معتقدیم که میزان این مبادلات می بایست به سطح ۱۰ میلیارد دلار در سال برسد که با توجه به اقدامات انجام شده بخصوص در حوزه های انرژی امیدواریم این رقم در سال های آینده محقق شود.

وی ادامه داد: از دیگر حوزه ها گردشگری است که تعداد توریستهای دو کشور از ده هزار گردشگر در سال به نزدیک ۱۰۰ هزار گردشگر در سال رسیده است که البته میزان بهرمندی کشورها در این زمینه به ظرفیت و زیرساختارهای هر کشور بستگی دارد.

سفیر ایران در روسیه بیان کرد: در حوزه دانشگاهی برای اولین بار اتحادیه همکاریهای دانشگاهی متشکل از روسای  ۱۳-۱۴ دانشگاه برتر دو کشور تشکیل شد که سومین نشست آنها هم به تازگی در مسکو برگزار شد. کمیته همکاریهای علمی فناوری دو کشور نیز به ریاست معاون علمی فناوری ریاست جمهوری ایران و معاون نخست وزیر روسیه تشکیل شده است و در آینده نزدیک نیز می بایست سند همکاریهای دانشجویی بین وزارتین علوم دو کشور به امضا برسد.

سنایی در بخش پایانی سخنانش به رضایت و اشاره رئیس جمهور روسیه به توسعه روابط از جمله در حوزه اقتصادی اشاره کرد و افزود:علیرغم  اینکه بخاطر افت قیمت نفت حجم روابط اقتصادی روسیه با کشورهای مختلف کاهش داشته است، حجم این روابط با ایران در حال رشد است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز