واکنش سفیر پیشین ایران در لندن به سفر «بوریس جانسون» به ایران:

ایران برای اروپایی‌ها جذاب است/ انگلیس بدنبال توسعه فعالیت اقتصادی و کاهش اختلافات با ایران

۱۳۹۶/۰۹/۱۸ - ۰۵:۱۹:۴۴
کد خبر: ۶۴۶۵۳۳
ایران برای اروپایی‌ها جذاب است/ انگلیس بدنبال توسعه فعالیت اقتصادی و کاهش اختلافات با ایران
سفیر پیشین ایران در لندن اعتقاد دارد اروپایی‌ها علاقه مند به توسعه روابط با ایران هستند؛ در عین حال که در خصوص موضوعات مختلف نگرانی‌هایی دارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ «سیدجلال ساداتیان»، سفیر پیشین ایران در انگلیس، با اشاره به حمایت اتحادیه اروپا از برجام، به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: سران کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه در مناقشه ایران و آمریکا در موضوع توافق هسته ای، از برجام حمایت کردند. مجموع عملکرد کشورهای اروپایی نشان می دهد آنان علاقه مند هستند با ایران بر سر مسائل خاورمیانه، با توجه به نقش رو به قوت کشورمان، روابط همه جانبه داشته باشند.

او بخش دیگر علاقه کشورهای اروپایی و در راس آن بریتانیا به توسعه روابط با ایران را اقتصادی دانست و افزود: بازار ایران دارای نیروهای کارآزموده و جوان است. امکانات زیربنایی نیز تا حدودی در کشور وجود دارد و همه چیز برای یک جهش، به خصوص در صنعت مهیاست. از این رو، با توجه به فرصت های اقتصادی در ایران، آنها خواهان گسترش روابط اقتصادی در حوزه های صنعت، تکنولوژی و تجارت هستند.

ساداتیان درباره اختلاف نظر ایران با اروپایی ها بر سر مسائل منطقه ای تاکید کرد: بریتانیا درباره نقش سیاسی و امنیتی ایران، دغدغه های خودش را دارد. یکی از جنبه های مورد تاکید بریتانیا، که صراحتا آن را بیان می کند، حمایت از اسرائیل است. به همین دلیل آنها همواره توسعه سیستم های موشکی ایران را به بهانه اینکه تهدیدی برای اسرائیل است، در مذاکرات مطرح می کنند.

او سرفصل دیگر مذاکرات ایران با بریتانیا را مسائل حقوق بشری و به طور خاص موضوعاتی همچون بحث «نازنین زاغری» دانست.

سفیر پیشین ایران در لندن با بیان اینکه بریتانیایی ها تایید کرده اند ایران به برجام پایبند بوده است، گفت: اما آنها در حوزه های دیگر مورد بحث طرفین تردید هایی دارند. با این حال، همین که وزیر امور خارجه کشوری صاحب نام در اروپا در چنین جو سیاسی حاکم بر خاورمیانه به ایران سفر می‌کند، موضوع قابل بحث و مهمی است.

ساداتیان در پایان تاکید کرد: از لحاظ محتوا، موضوعات مختلفی بین طرفین مطرح است اما مسئله‌ای که بریتانیا بر آن تمرکز دارد از دست ندادن بازار ایران است. همچنین اینکه سطح روابط خود را از حالت تنش آلود و انتقادی، دست کم به سطح قابل قبولی برساند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز