اعضای شورای شهر درباره عزل و نصب های شهرداری صحبتی نمی‌کنند؛

شورا فتیله نقد به انتصابات را پایین کشید

۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۰۸:۳۸:۳۸
کد خبر: ۶۴۶۸۳۱
شورا فتیله نقد به انتصابات را پایین کشید
یک عضو شورای شهر تهران قائل به انتصاب نیروهای اصلاح گر در شهرداری است؛ در عین حال که درباره چرایی برخی انتصابات شهردار اظهار نظر نمی کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ یک انتصاب در شهرداری تهران واکنش تعدادی از اعضای شورای شهر را برانگیخت. آنها منتقد برخی انتصاب های نجفی و معاونینش بودند و آن را مخالف وعده هایی می دانستند که پیش از انتخابات به تهرانی ها داده شده بود.

«محمد علیخانی»، از اعضای شورای شهر، در توئیتی تهدید آمیز نوشت «اگر همکارانم در شورا به قدرت شورا باور داشته باشند؛ هیچ‌کس جرات دهن کجی به رای مردم را پیدا نمی کنند» و «مجید فراهانی»، از دیگر اعضای شورای شهر، نیز انتصاب رفاقتی از میان وابستگان مدیریت گذشته بدون تحصیلات و سوابق مرتبط را مورد تایید شورای شهر اصلاح‌طلب ندانست.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، پس از جلسه امروز در پاسخ به سوالی در این رابطه تنها به گفتن این جمله بسنده کرد: «انتصابات جزو اختیارات معاون شهردار است که البته در فضای مجازی اعتراضاتی نیز شد اما شورا به طور قطع وارد این موضوعات نمی‌شود.»

با این حال اعضای شورای در این باره نظراتی دارند. آنجا که «الهام فخاری»، عضو شورای شهر تهران، در عین حال که درباره حاشیه های اخیر صحبتی نمی کند اما تاکید می کند که باید نیروهای اصلاح گر در شهرداری به کار گرفته شوند.

این عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار سیاسی برنا، درباره حاشیه های به وجود آمده درباره انتصابات در شهرداری می گوید: درون شهرداری نیروهای متخصص با گرایش اصلاح‌گر وجود دارد که آنقدر هم ناشناس نیستند و برای یافتن آنها نیاز به طی کردن فرایندهای پیچیده یا مبهم نیست.

او می افزاید: البته منظور از نیروهای اصلاح‌گر، صرفا افرادی نیست که در احزاب اصلاح‌طلب حضور دارند، هرچند این حق و مسئولیت حزب یا طیف سیاسی منتخب مردم است که اداره امور را در طی دوره کاری به عهده داشته باشد.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه «انتخاب نیروها و به‌ویژه مدیران در شهرداری باید بر اساس سازوکار و شاخص‌های شفاف و سنجش‌پذیر و سازگار با رویکرد منتخب مردم طراحی شده باشد»؛ تاکید می کند: در این خصوص نمونه خوب وزارت نیرو است که در فراخوانی عمومی، رزومه افراد را دریافت می کند و مطابق با معیار ها و با توجه به امتیازها، اشخاص در این وزارتخانه به کار گرفته شوند.

فخاری درباره تاثیرگذاری شورای شهر در انتصابات شهردار، می گوید: شورای شهر وظایف و اختیاراتی دارد و اعضا نیز مطابق با رویکرد اصلاحی و براساس خواست و مصلحت مردم؛ آنچه آنها از مجموعه مدیریت شهری انتظار دارند را به شهردار متذکر می‌شوند.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه «تعدیل نیرو صرفا به معنای کاهش عددی کارمندان شهرداری نیست»، اضافه می کند: باید وضعیت منابع انسانی و فرایندهای کاری شهرداری را بهینه کنیم. به این معنا که در بخش های مختلف، از افرادی که دارای انگیزه سازنده، تخصص و توانایی هستند و باور به توسعه پایدار شهری دارند، استفاده شود.

او ادامه می دهد: حتی اگر شمار کارکنان شهرداری را کاهش دهیم با وجود بهره‌وری کم و غلبه نیروهای کم‌انگیزه موفق به اصلاح ساختاری و فرایندی شهرداری نمی‌شویم.

به اعتقاد این عضو شورای شهر تهران، شهرداری به روش‌های بهبود انگیزشی، ارزش‌دهی به کیفیت کار و نه صرفا مدرک تحصیلی و شاخص‌های سازگار با توسعه پایدار در ارزیابی کارایی کارکنان نیاز دارد.

نظر شما