نماینده مردم تهران:

عده ای تلاش می‌کنند پرونده جنبش دانشجویی برای همیشه بسته شود/ هیچ یک از جناح ها حذف شدنی نیستند/ دانشگاه باید مستقل باشد

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۱۰:۴۳:۱۰
کد خبر: ۶۴۷۳۳۷
عده ای تلاش می‌کنند پرونده جنبش دانشجویی برای همیشه بسته شود/ هیچ یک از جناح ها حذف شدنی نیستند/ دانشگاه باید مستقل باشد
نماینده مردم تهران گفت: همه این را قبول دارند که هیچ یک از جناح ها حذف شدنی نیستند. من معتقدم که می شود با تشکیل دو یا سه حزب فراگیر رقابت سیاسی را در کشور نظام مند کرد.

حجت الاسلام مازنی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که در دانشکده فنی مهندسی شهید باهنر شیراز برگزار شد در ارتباط با سیر تحول فرهنگ و سیاست در جمهوری اسلامی تصریح کرد: فرهنگ و سیاست به لحاظ تعریف بسیار وسیع است. رفتارهای سیاسی در فرهنگ اثر گذار است و تحولات در حوزه فرهنگ نیز در سیاست موثر است.

وی ادامه داد: قبل از آنکه سیر تحول فرهنگ و سیاست را در جمهوری اسلامی بررسی کنیم باید فضای سالهای منتهی به انقلاب 57 را مورد مطالعه قرار دهیم. مهمترین اتفاق در آن سالها این بود که بر اساس یک سلسله فعالیت های منسجم و هدفمند فرهنگی در مساجد و دانشگاه‌ها نوعی همگرایی برای نفی وضع موجود و تشکیل نظام جدید ایجاد شد.

مازنی افزود: این همگرایی در دانشگاه بسیار مهم بود و انجمن های اسلامی که دوره های تفسیر قرآن و نهج البلاغه برگزار می کردند مجموعه فعالیت خود را به سمت نفی سلطنت سوق دادند برخی تشکلها و گروهای چپ و غیر اسلامی نیز در نفی سلطنت همسو شدند.

نماینده تهران گفت: بعد از پیروزی انقلاب و تدوین و تصویب قانون اساسی که در آن حقوق احزاب و اقوام و اصل تفکیک قوا مورد توجه قرار گرفت فصل جدیدی در حوزه سیاست و فرهنگ در کشور ما آغاز شد. سالهای اوج آزادی بیان و رهایی یک ملت از بند رها شده را شاهدیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم اظهار داشت: جنبش دانشجویی در این دوره دچار یک نوع تعارض شد. از یک سو هویت دانشجو منتقد بودن اوست اما در سوی دیگر برخی از دانشجویان و گروه های چریکی دانشگاه را تبدیل به محل نگهداری اسلحه کردند و در آن ایام یکی از دلایل تعطیلی دانشگاه و بحث انقلاب فرهنگی این بود که فضای دانشگاه تبدیل به اسلحه خانه برخی احزاب و گروه ها شده بود.

وی با اشاره به وقوع جنگ در سال 59 اضافه کرد: با اینکه کشور گرفتار جنگ تحمیلی بود اما برخی گروهک ها از جمله سازمان منافقین دست به ترورهای هدفمند برای سقوط نظام تازه تاسیس زدند و ما امروز بیش از 17 هزار شهید ترور در کشور داریم.که البته عامل ترور آن ها گروهک های منافقین، دموکرات، کومله، فرقان و اشرار مسلح می باشند.

مازنی در عین حال یادآور شد: این منازعات در آن سالها راهی جز رویارویی باقی نگذاشت و از سال 61 به بعد فضای سیاسی کشور به سمت ثبات پیش رفت و البته زمینه ای برای بروز اختلافات بین نیروهای انقلاب شد. یک جریان معتقد بود که جمهوریت اعتباری ندارد و باید به سمت تشکیل حکومت اسلامی برویم و در مقابل نیز گروهی معتقد بودند که رای مردم تعیین کننده است و هیچ مقامی در ایران طبق قانون اساسی نمی تواند به قدرت برسد جز با رای مردم.

این نماینده مجلس به بخش دیگر اختلافات در بین نیروهای انقلاب اشاره کرد و افزود: یک مسئله دیگر که منشاء اختلافات بود در باب حدود و اختیارات ولایت فقیه یا همان نظام اسلامی بود. این جا بود که ولایت مطلقه فقیه در مقابل ولایت مقیده مطرح شد. در این باره باید تاکید کنم که موضوع مطلقه بودن ولایت فقیه به این معنا بود که حکومت اسلامی بن بست ندارد و نظام اسلامی در همه شئون و در جهت تامین نیازهای مردم می تواند بر اساس روش های جدید تصمیم بگیرد. به این معنا که اسلام برای اداره جامعه بن بست ندارد.

وی افزود: این تفکر درست در نقطه مقابل تفکر سلفی و داعشی است. داعش می گوید ما در اسلام اصلا رای گیری و انتخابات نداریم. این تفکر حتی معتقد است که غرب امروز دموکراسی را در مقابل حکم خدا قرار داده است و غربی ها به همین دلیل واجب القتل هستند اما جمهوری اسلامی می گوید که اصل تفکیک قوا به عنوان آخرین دستاورد بشر به رسمیت شناخته شده و از دهیار تا رهبر کشور متکی به آراء مردم هستند.

مازنی تاکید کرد: در تمام این سالها حزب جمهوری اسلامی مهمترین سازمان سیاسی کشور بود و در کنار این حزب سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و دفتر تحکیم وحدت حضوری پر رنگ داشتند که عموما با هم ائتلافی بزرگ را تشکیل می دادند اما مشکل عمده ای که وجود داشت این بود که برخی از نیروهای نظامی سپاه در احزاب فعالیت می کردند و این موضوع واکنش امام را در پی داشت. ایشان با این مسئله برخورد کردند و ورود سپاه به احزاب و فعالیت سیاسی را به طور کل منع کردند.

این نماینده اصلاح طلب گفت: در همان سالها اختلافات درون حزب جمهوری اسلامی شدت گرفت که منجر به تعطیلی حزب با هماهنگی امام شد. اختلافات عموما مربوط به ساختارهای حکومت بود و تا آنجا ادامه یافت که جامعه روحانیت نیز دچار انشعاب شد و مجمع روحانیون مبارز تشکیل شد. رویه امام تایید دو تشکل روحانی بود. آقای محمد علی انصاری نامه ای به امام نوشت و در آن نامه مطرح شد که چرا هم جامعه روحانیت را تایید می کنید و هم مجمع روحانیون مبارز را و امام در پاسخ هر دو جناح را تایید کردند و فرمودند که این دو گروه در مبارزه با جریان های انحرافی تاثیرگذار هستند. این نامه امام به منشور برادری مشهور شد.

مازنی در ادامه به اقتدار دولت در نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: در زمان امام دولت از اقتدار ویژه ای برخوردار بود و این طور نبود که فردی برای سخنرانی به استانی دعوت شود و از چند جا به استاندار نامه بنویسند که مصلحت نیست این سخنران دعوت شود. در نهایت هم آن استاندار جرات ندارد با سخنران تماس بگیرد و یا تلفنش را جواب دهد. چنین استانداری به چه درد می خورد؟

وی افزود: در زمانی که حجت الاسلام محتشمی پور وزیر کشور بودند تصمیم گرفتند که استاندار خراسان را تغییر دهند وقتی با مقاومت مرحوم آقای واعظ طبسی مواجه شدند معاون سیاسی استاندار را تغییر دادند و او نیز همه فرمانداران را تغییر داد، به این می گویند اقتدار وزیر کشور

نماینده تهران ادامه داد: در همان دولت بعد از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی منتخب نیشابور با مشکل مواجه شد. شورای نگهبان اعلام کرد که منتخب شهر نیشابور به سربازی نرفته است. آقای محتشمی در مقابل این موضع ایستادگی کرد و گفت اگر قرار بود صلاحیت ایشان از جهت کامل بودن مدارک بررسی شود باید قبل از انتخابات بررسی می شد. ایشان نماینده است. بعد از آن هم وزارت کشور اعتبار نامه او را صادر کرد و این فرد 4 سال نماینده نیشابور بود.

 وی با اشاره به تحولات سیاسی بعد از ارتحال امام خمینی گفت: در این دوره تلاش مضاعفی صورت گرفت برای اینکه با استفاده از اهرم های قدرت یک جناح برای همیشه از صحنه حذف شود و با این رویکرد مجلس چهارم تشکیل شد.

مازنی تاکید کرد: رهبری در دیدارهای متعدد با برخی شخصیت ها همواره تاکید کردند که به دو جناح قائل هستند و یک جناح به تنهایی را قبول ندارند. ولی بر خلاف دیدگاه رهبر معظم انقلاب برخی  کم کم به سمتی رفتند که تنها یک جناح و یک نظر در کشور حاکم باشد و حتی علنا می گفتند که رای مردم زینتی است و می گفتند امام هم که گفت میزان رای ملت است در رودربایستی این حرف را زده. در حالیکه جمهوری اسلامی و مردمسالاری جزء مبانی اندیشه امام است. امام در فرانسه گفتند که ما وقتی می گوییم اسلامی هستیم یعنی مردم ما مسلمان هستند و وقتی می گوییم جمهوری هستیم یعنی همین چیزی که در فرانسه است.

این چهره اصلاح طلب مجلس دهم ادامه داد: متاسفانه فضای سیاسی کشور به سمت انسداد سیاسی پیش رفت اما این فضا با مدیریت آیت الله هاشمی در انتخابات مجلس پنجم قدری تلطیف شد و با تشکیل کارگزاران سازندگی انتخابات مجلس پنجم رقابتی شد و مجلسی با نگاهی متفاوت تر نسبت به مجلس قبل تشکیل شد.

وی اظهار داشت: این فضا تداوم داشت تا سال 76. در انتخابات خرداد 76 که رهبری آن را حماسه خواندند تفکر مردمسالاری همه را غافلگیر کرد و سید محمد خاتمی با بیش از 20 میلیون رای رییس جمهور شد. فضای انتخابات به گونه ای بود که بسیاری حجت الاسلام ناطق نوری را رییس جمهور از پیش تعیین شده قلمداد می کردند اما این انتخابات فضای سیاسی کشور را دگرگون کرد.

مازنی ادامه داد: جریانی تلاش می کرد رای مردم را بی تاثیر کند و با اینکه مردم در دو انتخابات بعد یعنی مجلس ششم و ریاست جمهوری هشتم حضوری پر رنگ داشتند اما این حضور رو به دلسردی گرایید و مردم در انتخابات بعد از آن حضوری کمرنگ داشتند. از سال 82 تا 91 کشور در شرایطی قرار گرفت که منازعات بین عقلا و بزرگان جناح های مختلف کشور را در شرایط سختی قرار داد که به نفع آینده ایران و نظام جمهوری اسلامی نبود. در سال 88  اتفاقاتی رخ داد که ناشی از این اختلافات بود و کشور را به سمت بحران پیش برد.

وی گفت: تداوم بحران ها در همه عرصه ها چه سیاسی و چه اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی عقلای سیاسی را به سمت ائتلافی پیش برد که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 92 را رقم زد. در این انتخابات خاتمی و ناطق و نوری در یک جبهه قرار داشتند. تصمیم بر این بود که ائتلافی فراتر از جناح ها شکل بگیرد و این ائتلاف بود که کشور را از بحران خارج کرد.

عضو فراکسیون امید تصریح کرد: من معتقدم سال 88 هر چه بود برای کشور باخت باخت برای جناح های درون نظام بود و می توانست بهتر از این رفتار شود و معتقدم ملت ما در تمرین مردمسالاری باید این تجربه تلخ را پشت سر می گذاشت وسال 92 بر خلاف سالهای 82 تا 91 با ائتلاف اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل پیروز شدند و در انتخابات بعد از آن نیز این ائتلاف و این پیروزی تداوم یافت.

مبدع ایده گفت و گوی ملی در پارلمان تاکید کرد: در طرح گفت و گوی ملی این موضوع را مطرح کردم که به جای منازعات و تنش های داخلی با هم گفتگو کنیم و دانشگاه نیز می تواند یکی از کانون های گفت و گو باشد.

وی ادامه داد: برای پیگیری این موضوع با افراد موثر در دو جناح دیدار و گفت و گو کردم. همه این را قبول دارند که هیچ یک از جناح ها حذف شدنی نیستند. من معتقدم که می شود با تشکیل دو یا سه حزب فراگیر رقابت سیاسی را در کشور نظام مند کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این مطلب که هویت دانشجو منتقد مصلح است ادامه داد: در دوره انقلاب دانشجو و جنبش دانشجویی نماد مخالف معارض بود و این روحیه در مقابله با استبداد شاهنشاهی و استیلای خارجی یک ضرورت بود اما امروز دانشجو نقش منتقد مصلح را دارد. هر چند عده ای تلاش می کنند که پرونده جنبش دانشجویی برای همیشه بسته شود و دانشجویان را تبدیل به منفغل سربزیر کنند. اما دانشجو نباید نسبت به وضع موجود راضی باشد. باید همیشه آینده را ببیند و با نگاه اصلاحی نقش منتقد مصلح را ایفا کند.

وی افزود: منتقد بودن با مخرب بودن متفاوت است و دانشگاه باید مستقل باشد تا بتواند این هویت را حفظ کند. دانشجو باید گفت و گو محور باشد نه مناظره محور. مسئولانی که دانشگاه را اداره می کنند باید بدانند که دانشگاه پادگان نیست و نمی شود دانشگاه را امنیتی اداره کرد.

مازنی با اشاره به نحوه معرفی وزیر علوم به مجلس گفت: من اولا نسبت به شیوه معرفی وزیر علوم به رییس جمهور گله کردم و ثانیا نسبت به این موضوع از آقای دکتر غلامی گله کردم که چرا با تشکلهای دانشجویی دیدار نکرد و حرف دانشجویان را نشنید. بنده در دو جلسه با تشکلهای دانشجویی شرکت کردم و حرفهایی داشتند و بنده شنیدم و لازم بود که آقای غلامی هم بشنوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز