مسئول سیاست خارجی اتحادیه:

کشورهای اروپایی سفارتخانه‌های خود را به قدس منتقل نمی‌کنند

۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۲۱:۰۷:۰۰
کد خبر: ۶۴۸۱۷۳
کشورهای اروپایی سفارتخانه‌های خود را به قدس منتقل نمی‌کنند
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه تاکید کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفارتخانه‌های خود را به قدس منتقل نمی‌کنند و نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌تواند این انتظارش را برای دیگران نگاه دارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر دوشنبه در کنفرانس خبری پس از نشست شورای امور خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: نخست وزیر اسراییل (بنیامین نتانیاهو) چند بار گفته است که انتظار دارد کشورهای دیگر نیز از اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پیروی کنند و سفارتخانه های خود را به اورشلیم (قدس) منتقل کنند؛ او می تواند این انتظارش را برای دیگران نگاه دارد زیرا کشورهای عضو اتحادیه اروپا چنین کاری نخواهند کرد.

شورای امور خارجی اتحادیه اروپا متشکل از وزیران امور خارجه کشورهای عضو و موگرینی صبح امروز با نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی جلسه مشترکی برگزار کردند. موگرینی درباره این جلسه نیز گفت: در این جلسه تاکید کردیم که صلح پایدار بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها همچنان یکی از اولویت های اصلی اتحادیه اروپا است و ما یک موضع واحد و محکم در این زمینه داریم.

موگرینی افزود: باید بگویم که نخست وزیر نتانیاهو ، از خود وزیران امور خارجه (کشورهای عضو اتحادیه اروپا) شنید که اتحادیه اروپا نظر واحد در این زمینه دارند و معتقدیم که تنها راه حل واقع بینانه این مناقشه بین اسرائیل و فلسطین بر اساس تشکیل دو کشور با پایتختی اورشلیم (قدس) برای هر دو کشور اسرائیل و فلسطین است. تمام 28 وزیر امور خارجه این پیام را به نخست وزیر اسرائیل انتقال دادند که اتحادیه اروپا و کشورهای عضو تا زمان مشخص شدن وضعیت بیت المقدس از طریق مذاکرات مستقیم ، اجماع بین المللی در خصوص اورشلیم (قدس) را محترم خواهند شمرد.

موگرینی خاطرنشان کرد که تمرکز اصلی بحث ها در جلسه حدود دو ساعتی صبح امروز با نتانیاهو ، در خصوص مسائل مربوط به قدس و فرایند صلح خاورمیانه بوده هر چند درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه ای نیز گفت وگو شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری خاطرنشان کرد: می توانم به روشنی بگویم که هیچ طرح صلحی و هیچ اقدامی برای آغازمجدد فرایند صلح نمی تواند بدون مشارکت آمریکا روی دهد اما طرف آمریکایی هم نباید هیچ توهمی داشته باشد که طرح آمریکا به تنهایی می تواند موفق باشد زیرا همراهی چهارچوب های بین المللی و منطقه ای هم برای مذاکرات لازم است که در حال حاضر بسیار دور از دسترس به نظر می رسد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص دفاع اتحادیه اروپا راه حل دو کشور و واقع بینانه بودن این موضوع گفت: نه تنها در هفته های گذشته بلکه در دهه های گذشته نیز از کسی نشنیده ام که هیچ ایده ای بجز راه حل دو کشور ، امنیت اسرائیل را حفظ کند. فلسطینی ها نیز لازم است که کشور و اقتدار خودشان را داشته باشند و ما همواره گفته ایم که راه حل دو کشور تنها راه واقع بینانه است.

موگرینی در پاسخ به سوالی درخصوص درخواست احتمالی نتانیاهو برای برخورد با نفوذ ایران در سوریه، بدون اشاره به ایران در پاسخی کلی گفت: رویکرد اتحادیه اروپا درباره سوریه تضمین راه حل سیاسی و مذاکراتی با فرایند سیاسی سوریه و به رسمیت شناختن تمام هویت های جامعه سوریه است که این کشور را به نواحی نفوذ مختلف تقسیم نکند؛ این همواره موضع اتحادیه اروپا بوده و خواهد بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز