وزیر کشور در جمع خبرنگاران:

روند آمار طلاق در کشور رو به کاهش است/ وزارت بهداشت مکلف به تهیه برنامه جامع ملی در خصوص ایدز شد

۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۲۱:۵۴:۲۲
کد خبر: ۶۴۸۷۴۹
روند آمار طلاق در کشور رو به کاهش است/ وزارت بهداشت مکلف به تهیه برنامه جامع ملی در خصوص ایدز شد
نود و پنجمین جلسه شورای اجتماعی کشور عصر امروز سه شنبه ۲۱ آذرماه با حضور تمامی اعضای و به ریاست عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در محل این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور پس از پایان این جلسه با حضور در جمع خبرنگاران طی سخنانی اظهار کرد: این جلسه شورای اجتماعی کشور اولین جلسه پس از دیدار تمامی دستگاه های اجرایی مربوطه و سران قوا  با رهبر معظم انقلاب درخصوص آسیب های اجتماعی بود.

وی در ادامه افزود: در آن جلسه نیز رهبر معظم انقلاب با توجه به گزارشی که ستاد به ایشان ارائه کرده بود ارزیابی از عمکلرد دستگاه ها را مطرح کردند و بنده به عنوان مسئول شورای اجتماعی گزارشی از اقدامات انجام شده را خدمت ایشان ارائه کردیم و در نهایت نیز ایشان سیاست ها دستورات جدید و همچنین روش هایی که می توانیم به اهدافمان زودتر برسیم را ارائه کردند که در جلسه امروز شورای اجتماعی نیز تمامی آن سیاست ها و روش ها به تمامی دستگاه ها ابلاغ شد.

وزیر کشور با بیان اینکه بررسی مسائل مربوط به ایدز یکی دیگر از دستورات این جلسه بود، تصریح کرد: ایدز به عنوان آسیب اجتماعی با دامنه مشخص و تاثیرپذیری که بر سایر بیماری ها می تواند داشته باشد مطرح است، وزارت بهداشت نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت ایدز در کشور ارائه کرد که در نهایت تصمیم گیری شد این وزارتخانه برنامه جامع کار ملی تهیه کرده و دستگاه های معین، زمانبندی و اهداف گذاری را مشخص و ارائه کند تا انشالله به تناسب دوره های سپری شده و زمان باقی مانده به گونه ای عمل شود که به اهداف مورد نظر برسیم.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه هر ۶ ماه یکبار گزارشی از عملکرد دستگاه ها در خصوص آسیب های اجتماعی و هدف گذاری ها خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه می کنیم، افزود: در گزارش اخیر نیز در حوزه های مختلف گزارش ها قابل قبول بود به طوری که در حوزه طلاق شاهد روند کاهشی بوده ایم به طوری که در گذشته این آمار رو به افزایش بود.

وی گفت: همچنین در بحث اعتیاد و درمان روند بسیار خوبی در حال انجام است و در تهران حدود ۸ هزار و ۵۰۰ نفر از متجاهران در حال درمان هستند که نشان دهنده ظرفیت سازی بسیار خوب در این حوزه است.

وزیر کشور به موضوع حاشیه نشینی به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی اشاره کرده و اظهارداشت: در بحث حاشیه نشینی اقدامات خوبی در حوزه محتوایی، اجتماعی و کالبدی صورت گرفته البته راضی کننده نیست و رهبر معظم انقلاب هم تاکید داشتند که باید حاشیه نشینی با اولویت بیشتری پیگیری شود و ایشان نیز وزارت کشور را مورد خطاب قرار دادند که این وزارتخانه مسئله حاشیه نشینی را هم با اولویت پیگیری کند.

رحمانی فضلی افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان بر استفاده از ظرفیت های مردمی و سمن ها در حوزه آسیب های اجتماعی و مسئله پیشگیری تاکید داشتند همچنین رهبر معظم انقلاب در یکی از سیاست گذاری های جدید تعیین فرمودند که ۵۰ درصد منابع باید صرف امور پیشگیری در آسیب های اجتماعی شود.

وی تاکید کرد: همچنین رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند که باید حمایت های مالی بیشتری از سازمان های مردم نهاد (سمن ها) برای فعالیت در حوزه آسیب های اجتماعی صورت بگیرد.

وزیر کشور از اختصاص ردیف بودجه جداگانه به اعتبار ۳۰۰میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۷ برای موضوع آسیب های اجتماعی خبر داد و گفت: از نظر ما این اعتبار می تواند گام موثرتری نسبت به سال گذشته باشد البته حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار هم برای حوزه عمرانی حاشیه نشینی پیش بینی شده البته این ها کافی نیست و دستگاه ها باید از منابع داخلی خودشان هزینه کنند و این اعتبار برای مسائل اولویت داری است که باید کار بیشتری بروی آنها صورت گیرد لذا دستگاه ها منابع خاص خودشان را دارند که باید هزینه کنند.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه گفته می شود داعش درحال انتقال به سایر کشورها از جمله افغانستان و پاکستان است آیا تمهیدات خاصی برای مرزها پیشی بینی شده است یا خیر؟ اظهارداشت: در مسئله گروه های تروریستی گروه هایی همچون القاعده، طالبان و داعش و ... از نظر امنیتی دارای اهمیت فراوانی هستند که تحرکات این گروه ها رصد و تحولات داخلی این ها را پیگیری می کنیم یقینا شکست این گروه های تروریستی در عراق و سوریه موجب می شود که این ها روش و شیوه و اقداماتی جدیدی را انجام دهند و دامنه فعالیت خود را به سایر کشورها گسترش دهند.

وی ادامه داد: همچنین بدنبال این هستند که با عضو گیری هایی در برخی مناطق جدید آن مناطق را مرکز فعالیت خود کنند لذا اکنون با توجه به همکاری وسیعی که بین ایران، سوریه، ترکیه و روسیه در منطقه ایجاد شده شاهد اتحاد و هم پیمانی خوبی هستیم از طرفی دولت افغانستان و پاکستان مصمم هستند با این گروه های تروریستی به صورت جدی برخورد شود و ایران با تسلطی که بروی این موضوع دارد همواره این تحرکات را تحت رصد خواهد داشت و امیداوریم بتوانیم روزی در منطقه با صلح و امنیت کامل و بدون تروریسم زندگی کنیم.

وزیر کشور تاکید کرد: کشورهایی که آرامش و صلح و امنیت را برای منطقه نمی خواهند بدنبال توطئه و فتنه های جدید و تقویت این گروه ها خواهند بود که قطعا ما در این مسیر موفق خواهیم بود.

رحمانی فضلی با اشاره به موضوع زلزله کرمانشاه گفت: این زلزله در ساعت حدود ٢١:٤٨ شب اتفاق افتاد که منجر به عدم استفاده از بالگردها در منطقه برای کمک رسانی شد و از همین رو امکان کمک رسانی هوایی تا صبح وجود نداشت از سوی دیگر جاده ها در زمان اولیه بسته و آب، برق، گاز و مخابرات قطع شده بود لذا ستاد مدیریت بحران در همان زمان اولیه تشکیل شد و تا صبح تمامی روئسا و مسئولان دستگاه های اجرایی در وزارت کشور، استان و شهرستان ها بیدار بودند و به کمک مردم و دستگاه های محلی توانستیم تمامی جاده ها را باز کنیم.

وی افزود: همچنین ساعت ٣ صبح نیز اعضای ستاد مدیریت بحران به محل وقوع حادثه اعزام شدند از طرفی دیگر بنده نیز ظهر روز بعد به کرمانشاه رفتم تا کارها را از نزدیک پیگیری کنیم.

وزیر کشور بیان کرد: طبق آمار تا ساعت ٦ بعد از ظهر روز اول حدود ٧ هزار مجروح و مصدوم از مناطق زلزله زده به مراکز درمانی سایر شهرها منتقل شدند و ٥٦ بالگرد درحال کمک رسانی بودند و ٢ هزار و ٧٠٠ نفر از زیر آوارها نجات داده شدند، این رکوردی است که مردم، سمن ها و دستگاه های اجرایی و ... رقم زدند.

رحمانی فضلی گفت: این اقدامات را با سایر زلزله هایی که حدود ٦ ریشتر آمده مقایسه کنید همچنین اکنون بیش از ١٠ روز در شهرهای کالیفرنیا و لس آنجلس آتش سوزی اتفاق افتاده و هنوز نتوانستند آن را خاموش کنند که البته این موضوع در رسانه های داخلی انعکاسی ندارد اما اینجا وقتی مقداری آب زیر چادری جمع شده دوربین برمیدارند و نشان می دهند که همچین اتفاقی افتاده است که البته این امر طبیعی است و باید کمک کنیم تا این مسئله رفع شود.

وی با بیان اینکه در روز نخست زلزله کرمانشاه نیز ٣٥٠ عمل جراحی توسط پزشکان انجام شد تصریح کرد: همچنین در نخسین شب حادثه نیز ٢٥ هزار و روز سوم ٩٠ هزار چادر در مناطق توزیع کردیم که وقتی مردم پای صحنه آمدند دیگر هیچ مشکلی وجود نداشت.

وزیر کشور با بیان اینکه اکنون بزرگترین مشکل مردم در مناطق زلزله زده اسکان موقت است چراکه به هرحال شرایط بحرانی است، افزود: تمامی دستگاه ها در حال انجام وظیفه هستند و هرچند امکانات گرمایشی و چادر ارائه شده اما کسی که تا دیروز در خانه گرم زندگی می کرد اما اکنون زیر چادر است قطعا ناراحت است و قطعا همه ما از این شرایط ناراحت هستیم لذا باید تلاش کنیم این مسائل رفع وکارها پیش برود.

رحمانی فضلی تاکید کرد: متولی ساخت مسکن موقت وزارت راه و شهرسازی است که آنها با قرارگاه خاتم قراردادی منعقد کرده اند که قرارگاه خاتم قرار شده روزانه ٤٠٠ کانکس در مناطق مستقر کند لذا استقرار این کانکس ها بدلیل نیازمندی به زیرساخت کار مشکلی است اما اینکار در حال انجام است و اکنون تمامی کارخانه های کانکس سازی در ایران در حال فعالیت هستند که روزانه ٤٠٠ کانکس تحویل دهند

وی با بیان اینکه در جلسه فردا نیز گزارش کار تمامی دستگا های اجرایی را در زلزله کرمانشاه دریافت خواهیم کرد، گفت: دولت حدود هزار میلیارد تومان برای مناطق زلزله زده اعتبار تصویب کرده که تمامی مواردی که دارند هزینه می کنند تخصیص اعتبارات صد در صد است.

نظر شما