یادگار امام (ره) در دیدار اعضای تحریریه نشریات همشهری:

وجود رسانه برای کنترل فساد شرط لازم است اما کافی نیست

۱۳۹۶/۰۹/۲۵ - ۰۹:۲۵:۰۶
کد خبر: ۶۴۹۷۱۲
وجود رسانه برای کنترل فساد شرط لازم است اما کافی نیست
یادگار امام (ره) گفت: وجود رسانه برای کنترل فساد شرط لازم است اما کافی نیست و اگر رسانه ها به این امر توجه نکنند، گرفتار فاجعه خواهیم شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، همزمان با بیست و پنجمین سالگرد انتشار روزنامه همشهری مدیرعامل و اعضای تحریریه نشریات موسسه همشهری ظهر روز جمعه با حضور در جماران با یادگار گرامی امام حجت الاسلام و المسلمین «سید حسن خمینی» دیدار و گفت و گو کردند.

آیت الله سید حسن خمینی در این دیدار طی سخنانی با اشاره به تحول آفرینی روزنامه همشهری در عرصه رسانه ای و پیشگام بودن آن در عرصه روزنامه های نوین، این تحول را معلول شناخت لوازم آن زمانه از جهت فرم و شکل کار و نیز مخاطب شناسی، عنوان کرد و یادآور شد: در عرصه سخن، «خوب بودن» با پاسخ به سوال «برای چه کسی» تعیین می شود، چرا که شما باید با هرکس به اقتضای جایگاهش شیوه گفت و گو را انتخاب کنید و به عنوان مثال، با دلباختگان یک مکتب و دشمنان آن باید به دو گونه متفاوت سخن بگویید.

وی عدم تعریف مخاطب را دلیل شکست بسیاری از رسانه ها دانست و گفت: یکی از رموز موفقیت همشهری شناخت مخاطب و گم نکردن این مخاطب در فراز و فرودهای فضای رسانه ای و تداوم ارتباط خود با آنها بود.

سید حسن خمینی، «شناخت نیاز به بخش آگهی» را از دیگر علل توفیق روزنامه همشهری خواند و گفت: فرم همشهری بسیار موفق بوده و ساختار طراحی آن فضایی برای جنجال آفرینی ندارد.

وی با تاکید بر ضرورت آینده پژوهی و فهم نیازهای روز توسط رسانه ها، یادآور شد: امروز تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی در جهان ماهیت روزنامه را به چالش کشده و می تواند آنها را دچار بحران هویت کند؛ گرچه کماکان توان اثرگذاری رسانه های چاپی به خاطر وجود عینی و فیزیکی آن ها بیشتر است

یادگار امام (ره) در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه کثرت خبر باعث عدم تعمق در اخبار دانست و افزود: یکی از آفات فضای مجازی این است که حداکثر بیش از یک روز در ذهن مخاطب نمی ماند.

وی با تاکید بر اینکه امروز مخاطبان به جای خبر به دنبال خواندن تحلیل و سخن خاص هر روزنامه هستند، اعضای تحریریه همشهری را به توجه به این نکته توصیه کرد.

وی با بیان اینکه امروز دیگر نه شکل و فرم کار بلکه نوع محتوای تولیدی در رسانه ها مهم است، «استفاده از اندیشمندان هر حوزه» را باعث توفیق بیشتر هر رسانه دانست.

یادگار امام (ره) در ادامه سخنان خود به نقش اجتماعی رسانه ها اشاره کرد و با تاکید بر اینکه بی تردید سلامت یک جامعه در گرو نظارت است، اظهار کرد: هیچ نظارتی قوی تر از افکارعمومی نیست، زیرا اکثر انسان ها به دلیل فطرت خویش می خواند خوب دیده شوند و در غیر این صورت انگیزه ای برای بهتر شدن نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه نماینده افکارعمومی رسانه ها هستند، تاکید کرد: وجود رسانه برای کنترل فساد شرط لازم است اما کافی نیست و اگر رسانه ها به این امر توجه نکنند گرفتار فاجعه خواهیم شد. همانطور که در بسیاری کشورها علی رغم وجود رسانه های متعدد و ظاهرا آزاد، به خاطر به خدمت درآوردن آنها توسط اهالی قدرت فساد حاکم است.

یادگار امام (ره) با تاکید بر آسیب شناسی سلامت رسانه ها یادآور شد: حتی سلامت قوه قضاییه و نهادهای عمومی هم با حضور افکار عمومی میسر است که رسانه ها نمایندگی آن را بر عهده دارند.

وی با اشاره به وجود امکان سخت افزاری تاسیس رسانه برای همه افراد و به چالش کشیدن هرکس توسط آنها، ادامه داد: با توجه به شکل گیری چنین مجالی اصحاب رسانه خودشان باید به راههای حفظ سلامت این محیط بیندیشند و در این مسیر هرکس غیراز آنان وارد شود فلسفه کار از بین می رود

وی با تاکید بر اینکه راه سلامت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از مسیر رسانه ها می گذرد، تاکید کرد: هر رسانه باید اعتماد مخاطبان خود را جلب کند و برای آنان این اطمینان را حاصل کند که در قبال ایجاد سلامت نفعی برای خودش به دست نمی آید.

وی در پایان رسانه های ایران را عموما شریف و بی چشمداشت معرفی کرد و گفت: این شغل در کنار سختی ها و دشواری ها شیرینی های خود را دارد و دلیل تداوم فعالیت اهالی آن نیز وجود همین بخش های دلچسب است.

نظر شما
پرونده ویژه