آمریکا پیش نویس قطعنامه قدس را وتو کرد

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۲۱:۱۱:۵۷
کد خبر: ۶۵۱۲۳۴
آمریکا پیش نویس قطعنامه قدس را وتو کرد
شورای امنیت سازمان ملل هم اکنون در مورد پیش نویس قطعنامه ای رای گیری خواهد کرد که در آن بدون ذکر نام از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواسته شده است از به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل صرف نظر کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، انتظار می رود این قطعنامه با وجود حمایت اکثریت ۱۵ عضو شورای امنیت از سوی ایالات متحده آمریکا وتو شود.

در پیش نویس این قطعنامه که توسط مصر به شورای امنیت ارائه شده است به طور مستقیم به آمریکا و دونالد ترامپ اشاره ای نشده است.

«نیکلای ملادینوف» نماینده سازمان ملل در امور خاورمیانه در ابتدای جلسه با سخنرانی درباره وضعیت جاری در سرزمین‌های فلسطینی، بر تداوم شهرک سازی‌ها در اراضی اشغالی توسط رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و این اقدامات را «غیرقانونی» خواند.

این مقام ارشد سازمان ملل گزارشی جامع درباره درگیری‌ها در اراضی فلسطینی و همچنین اراضی اشغالی ارائه داد.

«نیکلای ملادینوف» گفت: درگیری ها پس از تصمیم ترامپ افزایش یافت.

این مقام ارشد سازمان ملل گزارشی جامع درباره درگیری‌ها در اراضی فلسطینی و همچنین اراضی اشغالی ارائه داد.

آقای ملادینوف البته در بخشی از اظهاراتش، سخنان تندی علیه نیروهای فلسطینی مطرح کرد و حماس و جهاد اسلامی فلسطین را به دلیل حملات ضد اسرائیلی و تاکیداتشان بر «نابودی اسرائیل» مورد انتقاد قرار داد.

این مقام سازمان ملل از رژیم صهیونیستی به دلیل اقداماتش علیه نوار غزه و اجرا نکردن همه تعهداتش برای رفع محاصره این منطقه انتقاد کرد.

نماینده سازمان ملل در امور خاورمیانه درباره اقدام اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی هم سخن گفت.

او گفت که سازمان ملل معتقد است که موضوع بیت‌المقدس باید در مذاکرات بین دو طرف فلسطینی و اسرائیلی، وضعیت نهایی آن مشخص شود و قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل درباره این موضوع باید مراعات شود.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل هم سخن گفت.

وی گفت که من در این شورا وقت اعضای شورای امنیت را درباره صحبت درباره پایتخت  یک کشور نمی‌گیرم.

نیکی هیلی از قطعنامه قبلی شورای امنیت سازمان ملل درباره محکومیت شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی که با رای ممتنع دولت قبلی آمریکا تصویب شد، به شدت انتقاد کرد.

نماینده آمریکا از اعضای شورای امنیت سازمان ملل به دلیل این اقدام انتقاد کرد و چنین اقدامی را سبب تشویق فلسطینیان برای اقدامات یک جانبه و دور شدن از مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی خواند.

او با دفاع از مواضع دولت آمریکا در قبال بیت‌المقدس ادعا کرده که دولت دونالد ترامپ در موضوع فلسطین، «بیطرف» است.

هیلی، در بخشی از سخنانش، رژیم صهیونیستی را «با دوام ترین دموکراسی در منطقه» خواند و تاکید کرد که دولت آمریکا بار دیگر «اشتباه» دولت سابق این کشور در هموار کردن راه برای تصویب قطعنامه علیه این رژیم را تکرار نخواهد کرد.

اظهارات هیلی را می‌توان تایید گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی درباره احتمال وتوی قطعنامه پیشنهادی مصر درباره وضعیت بیت‌المقدس خواند؛ قطعنامه‌ای که دیگر اعضای شورای امنیت همراهی خود را با آن اعلام کرده‌اند.

قطعنامه های شورای امنیت در صورتی مورد تصویب قرار می گیرند که علاوه بر کسب ۹ رای موافق، توسط پنج عضو دائم شورا وتو نشوند. آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین پنج عضو دائمی شورای امنیت هستند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز ششم دسامبر (۱۵ آذر) ضمن اعلام به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی کشورش، از برنامه واشنگتن برای انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به بیت المقدس خبر داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز