با رای مجلس صورت گرفت؛

کاهش مدت بررسی اعتراضات نمایندگان درباره اعتبارنامه‌های نمایندگی

۱۳۹۶/۰۹/۲۹ - ۰۸:۲۹:۱۷
کد خبر: ۶۵۱۷۸۴
کاهش مدت بررسی اعتراضات نمایندگان درباره اعتبارنامه‌های نمایندگی
نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس مقرر کردند که مدت بررسی اعتراضات نمایندگان درباره اعتبارنامه‌های نمایندگی کاهش یابد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس در جریان بررسی جزییات طرح اصلاح موادی از قانون آیین داخلی مجلس با ۱۸۰ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در جلسه ماده ۷ این طرح را به تصویب رساندند و شرایط رسیدگی به اعتراضات نمایندگان درباره اعتبارنامه‌های نمایندگی را تعیین کردند.

در ماده ۷ این طرح آمده است: شعبه موظف است حداکثر ظرف مدت سه روز کاری گزارش تأیید آن دسته از اعتبارنامه‌های واصله را که معترض ندارند، به صورت یک جا به هیأت رئیسه مجلس ارسال کند تا در جلسه علنی گزارش آن قرائت شود و رئیس جلسه تصویب آن را اعلام کند.

براساس این مصوبه، اعتبارنامه‌هایی که مورد اعتراض قرار گرفته است، حداکثر ظرف مدت پنج روز کاری توسط شعبه رسیدگی می شود. در صورتی که نظر شعبه تأیید اعتبارنامه باشد، گزارش تأیید آن به مجلس ارائه می گردد و چنانچه نظر شعبه رد اعتبارنامه باشد، گزارش آن از طریق هیأت رئیسه مجلس به کمیسیون تحقیق ارجاع می‌شود.

طبق تبصره این ماده شعبه موظف است حداقل بیست و چهار ساعت قبل از بررسی اعتبارنامه از معترض یا معترضان جهت توضیح اعتراض و از نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش مورد اعتراض قرار گرفته جهت دفاع دعوت به عمل آورد. عدم حضور هر یک از آنان مانع رسیدگی نیست. معترض یا معترضان در صورت عدم حضور غیرموجه در شعبه، در جلسه علنی حق اعتراض ندارند. موجه بودن عدم حضور باید به تأیید هیأت رئیسه مجلس برسد. اگر عدم حضور موجه بود، فقط یک جلسه دیگر شعبه ظرف ۵ روز تشکیل و نظر خود را اعلام می‌کند.

نمایندگان همچنین ماده ۸ این طرح را با ۱۷۴رای موافق، ۷رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر به تصویب رساندند که براساس آن هیچ شعبه‌ای نمی‌تواند تقدیم گزارش خود را بیش از« ۵ روز» کاری از تاریخ دریافت پرونده به تعویق اندازد. در صورتی که تاخیر به حکم ضرورت پیش آمده باشد رئیس و در غیاب آن نایب رئیس شعبه مکلف است هیات رئیسه مجلس را مطلع سازد. هر گاه هیات رئیسه علت را موجه دانست موضوع را دوباره به همان شعبه و در غیر این صورت به شعبه بعد ارجاع می‌نماید که ظرف «۵ روز » پس از دریافت پرونده گزارش دهد.

نظر شما