قائم مقام حزب اعتماد ملی:

جامعه اسلامی بدون اتحاد، بیمار است/ باید برای تقویت احزاب تلاش کنیم تا مسیر دموکراسی و آزادی را دنبال کنند

۱۳۹۶/۰۹/۳۰ - ۱۵:۳۷:۲۳
کد خبر: ۶۵۲۴۳۸
جامعه اسلامی بدون اتحاد، بیمار است/ باید برای تقویت احزاب تلاش کنیم تا مسیر دموکراسی و آزادی را دنبال کنند
قائم مقام حزب اعتماد ملی با بیان این‌که «باید فعالیت سیاسی کرد»، گفت: سیاست جزء دین و وجود ماست و نباید حزب را چیز زائدی دانست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حجت‌الاسلام «رسول منتجب‌نیا» قائم مقام حزب اعتماد ملی در تالار فجر همدان، درباره آینده اصلاحات با بیان این‌که «باید برای تقویت احزاب تلاش کنیم تا مسیر دموکراسی و آزادی را دنبال کنند»، اظهار کرد: باید با تدبیر مسئولان فضایی فراهم شود تا همه سلایق و گروه‌ها به سادگی گردهم جمع شده و مباحثه کنند و هیچ گرفتاری نباشد.

وی با اشاره به بیانات امام(ره)، خاطرنشان کرد: امام بزرگوار که بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی هستند، حفظ نظام را فریضه لازمی دانسته‌اند؛ چرا که این نظام عصاره همه زحمات و تلاش‌های یک ملت و در رأس همه ملت امام خمینی(ره) است. جمهوری اسلامی بر پایه آرمان‌های انقلاب اسلامی استوار شده و اگر این نظام شکست بخورد نه تنها خودش شکست خورده بلکه اساسا تفکر حکومت دینی از بین رفته و به دین و اعتقادات مردم خدشه وارد می‌شود. اگر این نظام صدمه ببیند دیگر هیچ ملتی به سراغ حکومت دینی نمی‌رود و اگر به این نظام لطمه وارد شود نه فقط فیزیک نظام از بین می‌رود بلکه تئوری آن نیز نابود می‌شود.

وی با طرح این پرسش که «چرا می‌گویند نظام جمهوری اسلامی حفظش لازم بوده و مقصود از نظام چیست؟» ادامه داد: آیا نظام یعنی مسئولان و کسانی‌که مدیریت نظام را بر عهده دارند یا نه؟ گاهی چنین تصوری به وجود می‌آید که برخی می‌گویند نظام یعنی فلان مسئول، به طور قطع این تصور اشتباه است. نظام به معنای مسئولان نیست. بین مسئول و مسئولیت فرق است؛ ضعف مسئول به مسئولیت هم سرایت می‌کند اما باید قبول کرد مسئول غیرمسئولیت و نظام است.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با اشاره به این‌که «ممکن است مسئول تغییر کند و به صورت چرخشی وزیر و رئیس جمهور تعویض شده و مسئولیتش منتفی شود یا چه بسا آن فرد مانند شهید رجایی از دنیا برود»، یادآور شد: اگر نظام وابسته به شخص بود با از دنیا رفتن آن فرد نظام نیز از بین می‌رفت اما نظام دست به دست می‌شود؛ بنابراین نظام به معنای مسئولان نخواهد بود.

وی جمهوریت و اسلامیت را پایه‌های نظام دانست و خاطرنشان کرد: اگر نظام بر پایه این دو باشد با تغییر مسئولان هم این نظام پایدار می‌ماند اما اگر این دو نباشد مسئولان هر چند شایسته هم باشند نظام از هم می‌پاشد.

وی با اشاره به این‌که «نظامی که بر پایه جمهوریت و اسلامیت نباشد، تک فردی است»، تصریح کرد: جمهوریت به معنای مردمی بودن است؛ یعنی تکیه بر آراء مردم دارد در واقع این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند همه‌کاره آنان بر روی کار بیاید. برخی می‌گویند شاید مردم در کاری اشتباه کنند پس چرا باید کار را به دست آنان سپرد؟ اما امام راحل(ره) در این‌باره فرموده‌اند حتی اگر عقیده شما این است که این مسیری که مردم رفته‌اند خلاف است خب باشد، به من و شما چه کار دارد؟

منتجب نیا با تاکید بر این‌که «جمهوریت یعنی مطالبه و رای مردم»، خاطرنشان کرد: در این نظام انقلابی نباید افراد متحجر و کسانی که انقلاب را قبول ندارند تئوری پردازی کرده و مسئولان هم به نظریات آنان توجه کنند.

وی با تاکید بر این‌که «کسانی که می‌گویند رای مردم تاثیری ندارد نباید تئوریسین باشند»، اظهار کرد: تا زمانی که دانشمندان و علماو مسئولان اسوه اسلامی نباشند نمی‌توانند اسلامیت نظام را تامین کنند.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که بارها در آموزه های دینی ما آورده شده دو گروه اگر صالح شدند آن جامعه صالح می‌شود و آن دو گروه علما و مسئولان هستند و اگر این دو گروه فاسد باشند جامعه فاسد می‌شود.

قائم مقام حزب اعتماد ملی یادآور شد: همانطور که امام علی (ع) فرموده‌اند آن کسی که خود را در جایگاه رهبری مردم قرار داده قبل از آن‌که به دیگران بگوید و بخواهد آن را راهنمایی کند ابتدا باید خود صالح باشد؛ بنابراین اگر بحث از تقوا می‌کنیم در عمل باید آن را نشان دهیم.

وی تصریح کرد: استبداد به رای بودن مسئولان، بی توجهی به نظریات مردم، تحقیر و توجه نکردن به آراء مردم، ترویج فرهنگ چاپلوسی و تملق با اسلامیت یک نظام اسلامی صددرصد مغایرت دارد همچنین باید ویژگی‌های اسلامیت در مسئولان متجلی شود تا مسئول لایقی برای نظام باشند.

وی با تاکید بر این‌که «تا زمانی که جامعه اسلامی اتحاد نداشته باشد آن جامعه بیمار است»، اضافه کرد: کسانی که به فرقه گرایی و اختلاف میان مذاهب دامن می‌زنند در تلاش شکستن اقتدار ما هستند.

منتجب نیا برای حفظ نظام خاطرنشان کرد: حفظ تمامیت ارضی در برابر تجاوز دشمنان، حفظ فرهنگ ملی و اسلامی، انتخاب مسئولان لایق و شایسته و داشتن برنامه مدون از جمله کارهایی است که باید بیشتر انجام دهیم.

وی بیان این عقیده که «متاسفانه یک وزیر در دوره فعالیتش فقط به فکر دادن کارنامه موفق از خود است و کمتر به فکر این کشور هستند» تاکید کرد: رها کردن برنامه های زیربنایی و پرداختن به فرعیات، واگذاری مسئولیت به اراذل، عدم برنامه ریزی صحیح و منطقی و دقیق از جمله مواردی است که باعث فروپاشی نظام می‌شود.

وی با بیان این‌که «باید مسئولان را نقد و  از آن‌ها انتقاد کرد»، گفت: هیچ امتی بزرگ نمی‌شود مگر مردم جامعه‌ای که در برابر ضایع شدن حق خود اعتراض کنند.

 

        

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز