گیتی پورفاضل:

بسیاری از مشکلات جامعه با اجرای منشور حقوق شهروندی از بین می‌رود

۱۳۹۶/۱۰/۰۲ - ۰۹:۵۹:۴۰
کد خبر: ۶۵۲۸۸۳
بسیاری از مشکلات جامعه با اجرای منشور حقوق شهروندی از بین می‌رود
یک حقوقدان نگارش منشور حقوق شهروندی را اتفاق مثبتی دانست که به گفته او در صورت اجرایی شدن بسیاری از مشکلات ما در جامعه حل می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ گیتی پورفاضل با اشاره به اینکه در بندهای مختلف قانون اساسی حقوق شهروندی ذکر شده است، گفت: وقتی چند سال پیش طرح ابلاغ منشور حقوق شهروندی مطرح شد بنده عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز بودم و همه ما از ابلاغ این طرح و مفاد آن بسیار خوشحال بودیم. اینکه  قانون اساسی به صورت متنی مستقل در آمده و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت برای ما حقوقدان ها بسیار جای خرسندی دارد.

او افزود:  البته  پیش از این هم در بسیاری از قوانین مان از جمله اصول قانون اساسی بندهای مختلف حقوق شهروندی ذکر شده بود، اما این قوانین نادیده گرفته شده و به آن عمل نشده بود ولی حالا متنی جامع و کامل در اختیار مان قرار دارد که می توانیم به آن استناد کنیم.

این حقوقدان با تاکید برا اینکه حقوق شهروندی باید همه مردم ایران دربرگیرد، گفت: در حالی که ما می بینیم برخی از شهروندان ما از این حقوق بهره مند نیستند. حقوق شهروندی مجرد از این است که شما به عنوان شهروند چه قومیتی دارید یا دارای چه مذهب و جنسیتی هستید و متاسفانه بزرگترین مانع بر سر اجرایی شدن این منشور در جامعه ما تعصبی است که از نظر قانونی محلی از اعراب ندارد.

او اضافه کرد: معتقد هستیم همه مذاهب باید در کشور آزاد باشند و از حقوق شهروندی برخوردار شوند. وقتی از حقوق شهروندی صحبت می شود یعنی این حقوق شامل شیعه٬ سنی٬ مسیحی٬ یهودی، زرتشتی و ...می شود. درواقع هرشخصی که تابعیت ایرانی دارد باید از حقوق کامل شهروندی نیز برخوردار شود. بنابراین تعصبی که از طرف قشر بخصوصی در کشور ما تزریق می شود باید از بین رفته و به این باور برسیم که هر فردی فارغ از عقاید و قومیت اش می بایست از حقوق شهروندی بهره مند شود.

پورفاضل با اشاره لغو عضویت سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد اظهار کرد: از نظر منشور حقوق شهروندی هیچ گونه مانعی برای حضور آقای سپنتا نیکنام در شورای شهر وجود ندارد اما همان تعصباتی که عرض کردم مانع حضور قانونی ایشان در شورای شهر شده است و این نقض آشکار حقوق شهروندی محسوب میشود. البته این نکته را هم اضافه کنم که برخی از علمای مذهبی و فقها نیز به این مساله اعتراض دارند و حضور ایشان را در پستی که با رای مردم کسب کرده اند بلامانع می دانند. 

او افزود: آقای نیکنام یک ایرانی زرتشتی هستند و ایران تنها کشوری است مذهب زرتشتی از هزاران سال پیش در آن وجود داشته و اصلا مبدا این دین است. شهروندان مسیحی ما وقتی احساس کنند حقوق شهروندی شان نادیده گرفته می شود به ارمنستان مهاجرت میکنند و همینطور سایر ادیان اما یک ایرانی زرتشی کجا برود؟ اینجا وطن و سرزمین اوست و این حق را دارد که به کشور خود خدمت کند.

 این حقوقدان تاکید کرد: به عنوان یک حقوقدان با جدیت از منشور حقوق شهروندی حمایت و دفاع میکنم و بسیار دوست دارم این منشور توسعه یافته و در بطن جامعه و دستگاه ها نهادینه شود. شک نداشته باشید در صورت اجرایی شدن این منشور بسیاری از مشکلات ما در جامعه از بین خواهد رفت .

پورفاضل خاطرنشان کرد: همینطور مجلس به عنوان بازوی دولت و نمایندگان مجلس به عنوان وکلای مردم نباید هرگز به تعصبات بی مورد تن داده و باید همواره حامی حقوق شهروندی همه مردم از هر قومیت و مذهبی باشند. همه نمایندگان از جمله نمایندگان مسلمان ٬زرتشتی ٬مسیحی و...در وهله نخست نماینده کل مردم ایران هستند و الویت شان نیز باید احقاق حق همه مردم باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز