با موافقت نمایندگان؛

۳۰درصد برخی پست‌های سازمانی به معلولان جسمی اختصاص یافت

۱۳۹۶/۱۰/۰۵ - ۰۹:۱۴:۰۵
کد خبر: ۶۵۴۴۵۲
۳۰درصد برخی پست‌های سازمانی به معلولان جسمی اختصاص یافت
نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه حقوق افراد دارای معلولیت با اختصاص ۳۰ درصد از پست‌های سازمانی تلفنچی، متصدی دفتری و ماشین‌نویسی شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی موافقت کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 5 دی) مجلس شورای اسلامی در جریان ادامه رسیدگی به لایحه حقوق افراد دارای معلولیت با اصلاح برخی مواد این لایحه موافقت کردند.

براساس این گزارش نمایندگان ابتدا در جریان اصلاح ماده 3 این لایحه، با 168 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر با حذف عبارت "سیاستگذاری، برنامه ریزی" موافقت کردند.

ماده 3 اصلاح شده لایحه قانون افراد دارای معلولیت بدین شرح است:

ماده 3 – به‌منظور نظارت بر امور مناسب‌سازی و همچنین نظارت بر اجرای ماده (2) این قانون، ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور به شرح زیر تشکیل می‌گردد:

1- وزیر کشور یا معاون ذی‌ربط (رئیس)

2- رئیس سازمان (دبیر)

3- معاون ذی‌ربط وزیر راه و شهرسازی

4- معاون ذی‌ربط وزارت صنعت، معدن و تجارت

5- معاون ذی‌ربط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

6- معاون ذی‌ربط وزارت آموزش و پرورش

7- معاون ذی‌ربط سازمان برنامه و بودجه

8- معاون ذی‌ربط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

9- معاون ذی‌ربط بنیاد شهید و امور ایثارگران

10- نماینده تشکل‌های غیردولتی جانبازان

11- نماینده شبکه‌های ملی تشکل‌های مردم نهاد

12- رئیس شورای عالی استانها

13- رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

14- نماینده سایر دستگاهها حسب مورد بنا به دعوت رئیس ستاد

‌تبصره 1 - ستاد مکلف است بر امر مناسب‌سازی ساختمانها و ‌اماکن دولتی و عمومی دستگاهـهای مـذکور در ماده (2) این قانون نظارت و گزارش‌های اقدامات آنها را ‌درخواست نماید.

تبصره 2 - آیین‌نامه اجرائی این ماده ظرف مدت شش ماه از ابلاغ این قانون توسط سازمان و با مشارکت وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

در ادامه نمایندگان به اصلاح تبصره ماده 10 پرداختند و با افزوده شدن عبارت "در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه" پس از عبارت "فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت" با 191 رأی موافق، بدون رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بنابراین گزارش ماده 10 اصلاح شده عبارت است از:

ماده 10- وزارت، مکلف است در قالب اعتبارات مصوب سازمان، صندوق حمایت از فرصتهای شغلی افراد دارای معلولیت تحت‌پوشش را ایجاد و اساسنامه آن را سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و جهت تصویب به هیأت وزیران ارسال نماید.

تبصره- بانک مرکزی مکلف است مجوزهای لازم جهت تأسیس صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت را در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه در اختیار وزارت قرار دهد.

همچنین نمایندگان در جریان رفع ابهامات مواد تصویب شده لایحه مذکور؛ با اصلاح بند (ت) و (ث) ماده 11 با 137 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر در صحن با اختصاص 30 درصد از پستهای سازمانی تلفنچی (‌اپراتور‌تلفن) دستگاهها، شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و افراد دارای معلولیت ‌جسمی، حرکتی موافقت کردند و همچنین بدین منظور سی درصد (30%) از پستهای سازمانی متصدی دفتری و ‌ماشین‌نویسی دستگاهها، شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی به افراد دارای معلولیت جسمی، حرکتی اختصاص یافت. همچنین بر دولتی بودن شرکت های مدنظر تاکید شد.

همچنین با 169 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر در صحن با اصلاح تبصره بند (ث) موافقت کردند.

اصلاحیه بدین شرح است:

‌تبصره- کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای‌عمومی و انقلابی مجازند تا سقف مجوزهای استخدامی سالانه خود، افراد نابینا و ناشنوا‌ و افراد دارای آسیب نخاعی واجد شرایط طبق ضوابط قانونی به کار بگیرند را رأساً با برگزاری آزمون اختصاصی جامع معلولین به کار گیرند.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز