در نشست هم اندیشی و تبادل نظر کمیته زنان خانه احزاب مطرح شد؛

راکعی: فضاهای شهری مطلوب؛ تهدیدها و آسیب‌ها علیه زنان را از بین می‌برد/ اولاد قباد: نیازمند تغییر نگرش سنتی جامعه نسبت به زنان هستیم

۱۳۹۶/۱۰/۰۵ - ۱۶:۰۱:۵۲
کد خبر: ۶۵۴۷۸۶
راکعی: فضاهای شهری مطلوب؛ تهدیدها و آسیب‌ها علیه زنان را از بین می‌برد/ اولاد قباد: نیازمند تغییر نگرش سنتی جامعه نسبت به زنان هستیم
رییس کمیته زنان خانه احزاب با اشاره به اینکه برای بهتر شدن زندگی زنان تهران با تمام توان کار می‌کنیم، گفت: فضاهای شهری مطلوب تهدید ها و آسیب ها علیه زنان را از بین می برد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، جلسه کمیته زنان خانه احزاب به ریاست دکتر فاطمه راکعی و باحضور فریده اولادقباد، نماینده تهران و عضو فراکسیون زنان مجلس و نمایندگان احزاب اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدالیون و مستقلین برگزار شد.

رییس کمیته زنان خانه احزاب با اشاره به ضرورت تعیین شاخصهای کالبدی مؤثر در امنیت زنان در فضاهای شـهری، تصریح کرد: باید عوامـل مؤثر در امنیت زنان در فضاهای شهری به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

وی بیان کرد: کیفیـت معـابر، پوشـش گیـاهی، روشنایی، مبلمان شهری و همچنین باز یا بسـته بـودن فضـا در احساس امنیت زنان در محیط کالبـدی شـهر تاثیر گذا راست.

راکعی با بیان اینکه امنیت اجتماعی و به طور کلی امنیت با فضا و ساخت و ساز شهری ارتبـاط مسـتقیمی دارد، افزود: فضاهای شهری مناسب تا حد زیادی تأمین کنندة امنیت و در مقابل، فضای نامناسب زمینه ساز انواع آسیبها و معضلات اجتماعی است.

وی امنیت را از شاخص های کیفی زندگی در شهرها برشمرد و افزود: امنیت در فضای شهرها منجر به افزایش تعاملات شهروندان می شود، اما محیط های نامطلوب شهری مشـکلات بسـیاری را بـرای تعـاملات شهروندان، به ویژه زنان ایجاد می کند.

مشاور امور زنان شهردار تهران با اشاره به حضور روزافزون زنان در محیط های کار و فعالیت اجتمـاعی، بیان کرد: در فضاهای شهری، تناسب مبلمان شهری، کفپوش ها، طراحی مسیرهای پیاده ، نورپردازی، رنگ و طراحی فضاهای شهری اغلب با رویکرد مردانه طراحی شده است و تفاوت های جنسیتی و رفتاری زنان در طراحی فضاهای شهری کمتر مورد توجه بوده است که باید این موضوع اصلاح شود.

وی همچنین به برگزاری جلسات منظم به صورت ماهانه در راستای تعامل بیشتر با اعضای شورای شهر تهران در حوزه زنان اشاره و خاطر نشان کرد: تهران چهره‌ای خشن برای زنان دارد که باید با کمک تیم جدید شهرداری، این چهره را عوض کنیم.

راکعی به افزایش سهم زنان در مدیریت کلان کشور اشاره و خاطر نشان کرد: تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا سهم زنان در بخش‌های مدیریتی سازمان‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه مدیریت شهری افزایش یابد.

فریده اولاد قباد ، نماینده تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیات مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز خرسندی از تعاملات دوسویه شکل گرفته بین کمیته زنان خانه احزاب با فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ،افزود: خوشبختانه امروز شاهد همگامی و همسویی در میان زنان فعال سیاسی در تحقق مطالبات زنان هستیم.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های فراکسیون زنان از ابتدای عمر مجلس دهم تاکنون، گفت: فراکسیون زنان فعالیت‌های بسیاری در زمان بررسی برنامه ششم انجام داد که از جمله آن می‌توان به مصوباتی همچون طرح جامع توانمندسازی زنان، ارتقای معیشت زنان از طریق گسترش مشاغل خانگی و بنگاه‌های زودبازده و تعاونی‌ها اشاره کرد.

وی به مصوبه مجلس درباره بازنشستگی پیش از موعد زنان با 20 سال سابقه کار اشاره و خاطر نشان کرد: این امر به معنای کاهش حضور آنها در فعالیت‌های اجتماعی نیست بلکه در این مصوبه به زنان برای بازنشستگی اختیار داده شده بود و اجباری برای بازنشستگی پیش از موعد آنها وجود ندارد.

وی به تصویب طرح یک فوریتی "اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی" اشاره و تصریح کرد: در تصویب این طرح زنان فراکسیون از هر سه طیف اصلاح طلب، اصولگرا و مستقل مشارکت داشتند،به عبارتی در مجلس زنان فارغ از نگاه های سیاسی به دنبال تحقق مطالبات زنان هستند.

این عضو فراکسیون زنان مجلس همچنین به ضرورت حفظ ارتباط دوسویه کمیته زنان خانه احزاب و فراکسیون زنان مجلس اشاره کرد و گفت:از ارائه طرح ها و پیشنهادات کمیته بانوان خانه احزاب در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی استقبال می کنیم.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در ادامه بااشاره به اینکه سلامت شرط ضروری برای ایفای نقش های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به شمار می آید، گفت: همه انسان ها در صـورتی مـی تواننـد فعالیـت کامـل داشته باشند که از سلامت لازم برخوردار باشند بنابراین زنان سالم خانواده سالم و در نتیجه جامعه سالم را رقم می زنند، بنابراین باید تلاش کنیم زنان جامعه ما از سلامت روحی و جسمی کاملی برخوردار باشند

وی با تاکید بر اینکه سلامت روحی روانی زنان موجب توسعه سلامت جامعه می‌شود، بیان داشت: سلامت روحی، روانی، جسمی مادران و بانوان عامل پرورش و بالندگی و توسعه سلامت در خانواده و جامعه است بنابراین در برنامه ریزی ها، تصمیم سازی ها و در عرصه اجرا باید به این موارد توجه لازم داشته باشیم.

اولاد قباد به ضرورت نیازسنجی در حوزه زنان اشاره و خاطر نشان کرد: بر اساس نیازسنجی می توان اولویت های مسایل زنان را مشخص و مطابق با جامعه آماری به پیگیری از دستگاه های مختلف در عرصه قانونگذاری و اجرا پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه باید فعالان سیاسی زنان به تعین اولویت بندی در حوزه زنان و دختران کمک کنند، افزود:جامعه ایران از خرده فرهنگ های متعددی تشکیل شده است اما براساس جامعه آماری می توان ضرورت های حوزه زنان و دختران را احضائ کرد.

اولاد قباد راهبردها و سیاست های کلان در حوزه زنان و دختران و اختصاص بودجه لازم در این زمینه را منوط به تعیین و مشخص شدن اولویت ها دانست و افزود: در این میان باید از پتاسیل زنان متعهد، متخصص، توانمند، با تجربه و کار آمد در پست های مدیریتی کلان و میانی بهره گرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش فراکسیون زنان در خصوص بیمه زنان خانه دار، بیان داشت: در قانون برنامه ششم توسعه نیز بیمه زنان خانه‌دار با داشتن حداقل سه فرزند به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه باید قوانین تکراری و متروک در حوزه زنان حذف شود، گفت: ما نیازمند تغییر نگرش سنتی جامعه نسبت به زنان هستیم به عبارتی قوانین خوبی داریم اما به دلیل حاکم بودن نگاه سنتی و تبعیض آمیز، به صورت نامناسب تفسیر و اجرا می شوند.

در ادامه این جلسه اعضای کمیته زنان خانه احزاب ایران نقطه نظرات و پیشنهاد خود را در عرصه مدیریت شهری ارائه کردند.

همچنین فاطمه اصلان زاده، دبیر کمیته زنان خانه احزاب نیز در ادامه ضمن ارایه گزارشی از روند فعالیت کمیته زنان خانه احزاب گفت: این کمیته متشکل از نمایندگان احزاب اصولگرا،اصلاح طلب، اعتدالگرایان و مستقلین است و تمامی اعضای کمیته فارغ از سلایق حزبی و سیاسی به دنبال افزایش مشارکت سیاسی زنان در جامعه و ایجاد توازن و تعادل جنسیتی در ارگانهای تصمیم گیری هستند.

اصلان زاده به برگزاری جلسات مشترک کمیته زنان خانه احزاب با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، دیدار با مراجع عظام تقلید اشاره کرد و گفت: در راستای ارتقای جایگاه زنان و نقش آنان در احزاب کشور ، کارگاه های آموزشی با عنوان " کارگاه تحلیل جنسیت و راه های جریان سازی مشارکت زنان" با حضور نمایندگان احزاب برگزار شده است.

هچنین در این نشست راکعی درخواست کرد، طرح ها و لوایح مربوط به زنان قبل از طرح در صحن علنی و همزمان با بررسی در کمیسیونهای تخصصی از سوی فراکسیون زنان مجلس جهت بررسی و ارایه نقطه نظرات زنان نخبه سیاسی در اختیار کمیته زنان خانه احزاب قرار بگیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز