یک مدرس دانشگاه:

پخش مستند سوگیرانه تلویزیون از وقایع ۸۸ خلاف وحدت ملی است

۱۳۹۶/۱۰/۰۹ - ۱۱:۲۱:۱۴
کد خبر: ۶۵۶۱۶۱
چند شب است که شبکه سوم تلویزیون، مستند ده قسمتی با عنوان «خارج از دید» درباره رویدادهای انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 پخش می کند. این مجموعه که توسط یک مستندساز جوان، به سفارش مرکز بسیج سازمان صداوسیما تولید شده است، با نگاهی خاص به روایت تاریخ می پردازد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، قادر باستانی، مدرس علوم ارتباطات، در این باره به برنا گفت: تهیه و پخش فیلم مستند از وقایع تاریخی، اقدام خوب و قابل توجهی است، اما آنچه در این شب ها از شبکه سوم پخش می شود، با نگاهی جانبدارانه و سوگیرانه از وقایع مهم سال 88 تهیه شده و در شرایط امروز که نیاز جدی به همگرایی وجود دارد، پخش چنین فیلم هایی باعث تفرقه می شود و خلاف وحدت ملی در کشور است.

وی افزود: یک فیلم مستند،  همانگونه که از نامش پیداشت، باید به واقعیت نزدیک باشد و با استناد به فکت های تاریخی، مطالب خود را بیان کند. در این مستند تلویزیونی، مستندساز به دلیل شرایط خاص و دیدگاه های قالبی سازمان صداوسیما و سفارش دهندگان فیلم، عملاً نمی تواند درباره همه جوانب رویداد، نگاه منصفانه داشته باشد؛ چرا که روایت رسمی و جناحی از این واقعه تاریخی وجود دارد و مستندساز مجبور است همان روایت را در یک قالب دیگر بیان کند و در عمل، توان بیان کامل حقیقت را ندارد.

وی گفت: اگر صدا و سیما در کنار این مستند، حرف و نظر طرف مقابل را هم پخش کند، برای مخاطب رسانه ملی مناسب خواهد بود، اما در غیر این صورت تنها کمکی که پخش چنین مستندهای سوگیرانه ای باقی می گذارد، عمیق تر شدن کینه و نفرت و دور شدن دوستان انقلاب از یکدیگر خواهد بود.

باستانی با بیان این مطلب که وظیفه رسانه ملی، تلاش برای هم افزایی نیروهای انقلاب اعم از اصولگرا و اصلاح طلب است، خاطرنشان کرد: تصور تولیدکنندگان محتوا در صدا و سیما و سازمان های همسو این است که هر چقدر روایت خود را به عناوین مختلف تکرار کنند، آن روایت غالب خواهد شد، اما این تکنیک، با برآمدن رسانه های اجتماعی، دیگر قدیمی شده و کارایی معکوس پیدا کرده است و نتایج انتخابات در چند سال اخیر، نشان دهنده بی تأثیری پروپاگاندای ناشیانه و کهنه رسانه ملی بر افکار عمومی است.

این استاد دانشگاه با دعوت تولیدکنندگان محتوا و مستندسازان به رعایت انصاف و جوانمردی در روایت تاریخ، تاکید کرد: این آثار باقی خواهد ماند و روزی مایه عذاب وجدان سازندگان آن خواهد شد، بنابراین آنها اگر توان بازگویی حقیقت را ندارند، می توانند سکوت اختیار کنند و به خاطر یک قرارداد چند میلیونی و نیز میل به دیده شدن در رسانه ملی، دچار معصیت و ظلم به اشخاص بی دفاع  نشوند که جبران آن سخت خواهد بود.

نظر شما