فعال سیاسی اصلاح طلب:

شفافیت دولت در بودجه برای برخی تبعات دارد/ دولت در همه مشکلات اقتصادی دخیل نیست/ دولت موانع را با مردم در میان بگذارد

۱۳۹۶/۱۰/۱۰ - ۰۷:۰۶:۵۶
کد خبر: ۶۵۶۱۹۴
شفافیت دولت در بودجه برای برخی تبعات دارد/ دولت در همه مشکلات اقتصادی دخیل نیست/ دولت موانع را با مردم در میان بگذارد
فعال سیاسی اصلاح طلب باحمایت از شفافیت دولت در بودجه آن را نقطه عطفی در تاریخ تلقی کرد و گفت: کل نظام ما باید به سمت شفافیت بیشتر پیش برود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره ضرورت شفافیت در بودجه و سایر مسائل در کشور در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: متاسفانه در این زمینه تاخیر هم داریم. هرچقدر این تاخیر  را به عقب بیاندازیم، هزینه هایش را بیشتر باید متقبل شویم. همه ما می دانیم، مسئله شفافیت یکی از شاخص های اصلی حکمرانی خوب است و جامعه باید بداند دولت چه می کند، چگونه مدیریت دارد و منابع را کجا تعریف و توزیع می کند و اینکه چه تنگناهایی دارد.

او افزود: ما مشاهده می کنیم در بسیاری از کشورهای دنیا بر سر  پنج سنت مالیات اعتراض مدنی شکل می گیرد و این امری طبیعی است که ما باید به سمت شکستن تابوها و عادی سازی برویم. اگر در جایی اعتراضات مدنی شکل بگیرد، باید همگی بپذیریم که مردم می توانند در قالب های مدنی اعتراضات خود را مطرح کنند و این ربطی هم به مسائل سیاسی ندارد.

ظریفیان تاکید کرد: متاسفانه در ایران چنین تمرین هایی را کم داشتیم و دستگاه های امنیتی هم نگران این مسئله هستند. در این شرایط، تعدادی آدم مشکوک یا هیجانی در میان مردم می آیند و مسیری که فرد در آن درد و مشکلات را مطرح می کند، عوض می کنند. بنابراین هم جامعه تمرین مدنیت نمی کند، هم مجموعه ای از درون نظام به این نتیجه می رسند چرا اصلا شفافیت انجام بدهیم.

ظریفیان شفافیت دولت به ویژه در مسئله بودجه ها را امری مثبت ارزیابی کرد و گفت: این رویکرد بسیار بدی است که یک دولتی آمده و مسائلش را با مردم شفاف بیان می کند و تنگناهایش را ارائه می‌دهد اما عده ای به این نتیجه برسند که شفافیت اگر نباشد بهتر است، چون تبعات دارد.

او در تحلیل مخالفت های اخیر علیه دولت گفت: عامل این مخالفت ها شفافیت دولت نیست بلکه ما در جامعه شکاف ها و چالش هایی داریم که هر از گاهی به بهانه های مختلف سرباز می کند. یک نظام هوشمند درباره اتفاقاتی که افتاد، به جای آنکه به سمت برخوردهای امنیتی یا مچ گیری از رقیب برود، باید بیشتر جنبه آگاهی بخش به خود بگیرد و چالش ها و مسائلش را با مردم در میان بگذارد.

 او اذعان کرد: این نوع برخوردها در فضای پر ابهام طبیعی است که دولت تصور کند، جناح مقابل پوست هندوانه زیر پای آن می اندازد.

این استاد دانشگاه با نقد رویکرد دلواپسان و مخالفان دولت  ادامه داد: متاسفانه شاهد این هستیم که آن طرف دائم موج سواری می کند و خطاب به دولت می گوید که دیدید، سیاست های شما غلط بود و جامعه دچار مشکل شد. همه اینها نشانه نوعی توسعه نیافتگی ما است. ممکن است در این تظاهرات تحریکاتی هم از سوی معاندان دولت صورت بگیرد اما دولت باید از این فرصت  نهایت استفاده را ببرد  و منطقی تر و اصولی تر موانع را با مردم در میان بگذارد. در این باره هم می تواند بخشی از چالش هایش را از طریق مجلس شورای اسلامی حل کند.

معاون وزیر علوم دولت اصلاحات افزود: نهادهای امنیتی هم باید بین اعتراضات مدنی و ساختارشکن تفکیک قائل بشوند. اگر می بینند عناصری هستند که برای مقاصد شخصی وارد این جریان می شوند، آگاهی مردم را نسبت به آن دسته بیشتر کنند و خود مردم کسانی که تحریک خارج از چارچوب می کنند را دفع کنند. می توان از این فرصتی که پیش آمده با یک نگاه درست ضعف های نظام را دید.

او تاکید کرد: دعواهای جناحی باید کنار برود و نباید مطالبات مردم باعث سوء استفاده یک جناح برای عناد با جناح مختلف شود.

ظریفیان با بیان اینکه نباید همه کاسه کوزه ها بر سر دولت شکسته شود، گفت: دولت اختیارات محدودی دارد. آقای روحانی  در مسائلی که دستش باز است نظیر اقتصاد هم محدودیت دارد چراکه  بخش زیادی از اقتصاد دست دولت نیست و نهادهای دیگر هم دخیل هستند. اما اگر یک نگاه ملی به مسئله داشته باشیم، قوه قضائیه، مجریه و مقننه و دستگاه های نظارتی و امنیتی جناح ها و گروه ها می توانند در این موضوع بلوغ بیشتری به خرج بدهند و اعتراضات مردم را مدیریت کنند.

او در پایان افزود: ابزار کردن این مسئله از سوی مخالفان دولت و از میدان به در کردن رقیب باعث پیچیده تر شدن ماجرا و نادیده گرفتن خواست و نگرانی اصلی مردم می شود.

گفت وگو: امید عبدالوهابی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز