پایان بی نتیجه؛

شکست دوباره ترامپ مقابل ایران/ شورای امنیت سازمان ملل به آمریکا "نه" گفت

۱۳۹۶/۱۰/۱۶ - ۰۰:۳۸:۲۳
کد خبر: ۶۵۸۷۹۸
شکست دوباره ترامپ مقابل ایران/ شورای امنیت سازمان ملل به آمریکا نه گفت
شکستی دیگر در کارنامه ترامپ مقابل ایران ثبت شد و نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل بدون هیچ نتیجه ای خاتمه یافت.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل که به درخواست آمریکا و علیه ایران تشکیل شده بود بدون هیچ نتیجه خاصی خاتمه یافت.

در این جلسه نمایندگان کشورهای مختلف در مورد موضوع نشست صحبت کردند.

نیکی هیلی،نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد با تکرار ادعاهای همیشگی علیه ایران گفت: آمریکا باور ندارد که حقوق بشر هدیه دولت هاست، بلکه حق مردم است، زمانی که حقوق مردم داده نشود مقاومت شکل می گیرد.

نماینده فرانسه در سازمان ملل به عنوان سخنران بعدی گفت: برجام یکی از محورهای ثبات در منطقه خاورمیانه است، ما بایستی کاملا به تعهداتمان در توافق هسته ای برجام پایبند بمانیم.

‌نماینده بولیوی در نشست شورای امنیت تذکر داد: مسائل داخلی ایران تهدید امنیت ملی نیست، بررسی آن در حیطه اختیارات شورای امنیت نیست.

نماینده انگلیس در سازمان ملل گفت: مهم است که توجه کنیم که ایران دغدغه های امنیتی واقعی در منطقه دارد. هشت سال در جنگ عراق ضربه خورده است و اقتصاد آنها تهدید شده است.

نماینده کویت هشدار داد: جامعه بین‌المللی در پرداختن به مسائل ایران بایستی از پیامدهای فاجعه‌بار بهار عربی و سوریه درس بگیرد.

نماینده سوئد در سازمان ملل نیز گفت: ما با مقام های ایرانی در تماس بوده و گفت وگوهای صریحی داشته ایم.‌ سوئد و اتحادیه اروپا از برجام حمایت می کند و آن را برای ثبات جهانی مهم می داند.‌

 نماینده هلند در سازمان ملل با بیان اینکه به نظر می‌رسد که " اوضاع در ایران اکنون آرام شده است" اظهار امیدواری کرد که ثبات بیشتری حاکم شود.

نماینده لهستان در سازمان ملل از ایران و دیگر کشورهای منطقه خواست که در جهت کاهش تنش ها در منطقه با یکدیگر گفتگو و ‌همکاری کنند.‌

نماینده جمهوری گینه استوایی در سازمان ملل گفت: مسائل مربوط به حقوق بشر بایستی در جلسه‌های مرتبط بررسی شوند و در صلاحیت شورای امنیت قرار نمی‌گیرند.

نماینده ساحل عاج در سازمان ملل نیز گفت:  طبق گزارش‌های رسیده، اوضاع در ایران آرام شده است. امیدواریم دولت و معترضان در ایران با یکدیگر وارد گفتگو شوند و اوضاع هر چه سریعتر در این کشور آرام شود.

نماینده چین در سازمان ملل تاکید کرد: بایستی به تمامیت ارضی و حق حاکمیت کشورها احترام گذاشت. شورای امنیت نباید درباره مسائل داخلی کشورها بحث کند. 

نماینده روسیه در سازمان ملل نیز گفت: برای همه مشخص است برنامه‌ای که امروز در دستور کار شورای امنیت قرار گرفته، ارتباطی با صلاحیت‌های این شورا ندارد. آمریکا نباید این شورا را تضعیف کند. 

نماینده روسیه خطاب به نیکی هیلی گفت:  شما به جای اینکه انرژی شورای امنیت را صرف مسائل افغانستان، سوریه ولیبی کنید، آن را برای مسائل داخلی کشورها صرف می‌کنید. چرا آمریکا امروز که اوضاع داخلی ایران نرمال شده بایستی این جلسه را برگزار کند؟

وی افزود: البته ما باید از آمریکا تشکر هم بکنیم چون پیام‌هایی که این کشور برای ایرانی‌ها ارسال کرد باعث همبستگی مردم این کشور شد و آنها حول محور احساسات ضد آمریکایی متحد شدند.

نماینده روسیه در سازمان ملل خطاب به نیکی هیلی گفت: طبق منطق شما ما بایستی بعد از حوادث فرگوسن، میسوری یا بعد از تظاهرات‌های وال‌استریت، درخواست برگزاری نشست شورای امنیت می‌دادیم!

نماینده ایران در سازمان ملل متحد به عنوان آخرین سخنران این نشست گفت: اقدام امریکا، سوء استفاده یک عضو دائم شورا از اختیاراتش و نیز سوء استفاده از خود شورا است.

وی افزود: دستان عناصری خارج از ایران در حوادث اخیر آشکار بود: تحریک به آشوب شامل مواردی مانند ترغیب مردم به استفاده از کوکتل مولوتوف، تصرف انبار مهمات و قیام مسلحانه شد.

غلامعلی خوشرو تصریح کرد: بسیار طنزآمیز به نظر  می رسد که  کشوری که رییس دولت آن حامی تخریب گران  در ایران شده است از نماینده خود در سازمان ملل خواسته این موضوع را به سازمان ملل بیاورد کسی که خودش نیز تاریخچه ای از سخنان جاهلانه و خصمانه علیه کشور من دارد این موضوع را برای بحث به شورای امنیت بیاورد.

نماینده ایران در سازمان ملل تاکید کرد: اگر قرار به برگزاری جلسه بود این ایران بود که باید تقاضای برگزاری یک بحث و بررسی  می کرد که چگونه و چرا به عناصر خارجی در حالی که از مصونیت برخوردارند اجازه تحریک و حمایت از ناآرامیها و خشونت در دولت دارای حاکمیتی داده می شود که از بنیانگذاران سازمان ملل متحد بوده است.

این نشست پس از سخنرانی اعضا بدون هیچ نتیجه ای خاتمه یافت تا شکستی دیگر در کارنامه ترامپ مقابل ایران ثبت شود.

وی در پایان گفت:  بحث درباره مسئله‌ای که ماهیت کاملاً داخلی دارد و در همان حال امتناع از انجام هر گونه اقدام در مسائل واقعی مانند اشغال ادامه‌دار اراضی فلسطین و بمباران کور یمن در سه سال گذشته که به کشته شدن هزاران نفر از مردم این کشور منجر شده، مایه بی‌اعتباری برای شورای امنیت است. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز