دیپلمات سابق کشورمان:

شورش‌هاى میلیونى در آمریکا ده‌ها بار بزرگتر از تظاهرات محلى در ایران است/ سرنوشت برجام در اختیار آمریکا نیست

۱۳۹۶/۱۰/۱۸ - ۰۵:۳۷:۱۰
کد خبر: ۶۵۹۳۹۰
شورش‌هاى میلیونى در آمریکا ده‌ها بار بزرگتر از تظاهرات محلى در ایران است/ سرنوشت برجام در اختیار آمریکا نیست
«فریدون مجلسی»، دیپلمات سابق کشورمان، پیرامون شکست ترامپ در نشست شورای امنیت سخن گفت.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ «فریدون مجلسی»، دیپلمات سابق و تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، پیرامون شکست ترامپ در نشست شورای امنیت گفت: طرح موضوع ناآرامى هاى ایران در شوراى امنیت محکوم به شکست بود زیرا تظاهرات حتى بزرگتر از این امرى محلى و داخلى است. البته کشورها در صورت مشاهده خشونت و رفتار خلاف ضوابط مورد قبول جامعه ملل، حق و گاه وظیفه دارند از دیدگاه همبستگى جهانى تذکر دهند و خواهان رفتار مناسب شوند.

او با اشاره به اتفاقات اخیر در ایران افزود: وقایع ایران ممکن است از دیدگاه نگران جهان سومى، امرى خطیر تلقى شود اما این گونه اعتراضات واکنشى و بدون سازمان و تفکری مسلکى و ویژه در همه جاى دنیا مکرر رخ مى دهد. در این اعتراضات اگر منطق و دلیلى موجه داشته باشد پیام خود را هم مى رساند و تأثیر هم مى گذارد.

او با اشاره به شورش های میلیونی در آمریکا ادامه داد: شورش‌هاى معروف به وال استریت در نیویورک و دیگر شهرهاى آمریکا ده ها بار بزرگتر از تظاهرات محلى در ایران بود. شورش هاى میلیونى علیه تبعیض نژادى در پى کشته شدن جوانان سیاه پوست به دست پلیس آمریکا بسیار حادتر از حوادث ایران بود اما کسى آن را به سازمان ملل ارجاع نکرد، چون صلح و امنیت بین المللى را تهدید نمى کرد و ربطى به سازمان ملل نداشت.

او گفت: مسائلى که در ایران رخ داد امرى داخلى است. مردم ایران و حتى خارج از ایران حق دارند ابراز نگرانى کنند اما بررسى و راهگشایى و حل و فصل آن امرى داخلى است. طرح آن در شوراى امنیت نشان از غیر حرفه اى بودن تیم ادارى جدید آمریکا دارد و بیشتر به بهانه جویى براى اقدامى دیگر مى‌ماند.

مجلسی با اشاره به پایبندی اروپایی ها به برجام و نقش برجام در عدم همراهی اروپایی ها در نشست شورای امنیت سازمان ملل افزود: گرچه سرنوشت برجام در اختیار آمریکا نیست و تا زمانى که ایران به تعهدات خود در قالب آن عهدنامه پایبند باشد قرارداد معتبر خواهد بود، اما میان اعتبار برجام نزد کشورهاى اروپایى با اجرایى شدن آن نزد بانک ها و شرکت هاى بزرگ غربى باید تفاوت گذاشت.

 او در ادامه در مورد چگونگی تحریم ها پس از شکست چندین باره ترامپ در صحن جهانی گفت: آمریکا باطل شدن قطعنامه هاى شوراى امنیت طبق توافقنامه برجام و قطعنامه متعاقب آن را پذیرفته است. اما تحریم هاى دوجانبه آمریکا به بهانه تهدید علیه اسرائیل و همکارى با نیروهاى ضد اسرائیلى دستاویزی شده برای فشار آوردن ترامپ به ایران، به خصوص اینکه وقتی در مجامع بین المللی ناکام می ماند در این زمینه فشارهای خود را افزایش می دهد.

او افزود: به عبارت دیگر، اروپا ضمن وفادارى به برجام و حتى تأکید بر لزوم پایبندى آمریکا به آن، نفوذ الزام آورى روى بانک ها و شرکت هاى عمده اروپایى که اغلب داراى شرکاى صاحب نفوذ آمریکایى هم هستند و مایل به تعامل با ایران نیستند، ندارد. در نتیجه سرنوشت اجرایى تَر شدن برجام در رابطه با بانک ها و شرکت هاى بزرگ اروپاى در واقع عملا در اختیار ایران است.

مجلسی در پایان پیرامون سرنوشت این توافق و اختلافات اروپایی ها و آمریکایی ها در مورد برجام  افزود: اعلامیه نهایى اجلاس فوق العاده سران کشورهاى اسلامى که در استانبول برگزار و خواستار اجراى قطعنامه هاى شوراى امنیت و خروج اسرائیل از سرزمین هاى اشغالى و منع شهرک سازى و تشکیل دولت فلسطین شد و به امضاى رئیس جمهور ایران هم رسید، مى تواند ایران را از حالت مدافع انفرادى حقوق فلسطینیان خارج و روش برخورد را تبدیل به نوعى پشتیبانى جمعى کرده و بهانه ایران هراسى را سلب کند و موجب رفع بحران جنگ و تحریم هاى تحمیلى شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز