تحلیل یک فعال سیاسی اصلاح طلب از طرح گفتگوی ملی:

گفتگو میان جریانات باید از مسائل اجتماعی آغاز شود/ اگر گفتگو نشود امکان بروز اتفاقات غیرقابل پیش بینی وجود دارد/ مسئله اصلی جامعه ناکارآمدی است

۱۳۹۶/۱۰/۲۲ - ۰۵:۵۲:۳۴
کد خبر: ۶۵۹۵۲۴
گفتگو میان جریانات باید از مسائل اجتماعی آغاز شود/ اگر گفتگو نشود امکان بروز اتفاقات غیرقابل پیش بینی وجود دارد/ مسئله اصلی جامعه ناکارآمدی است
به گفته یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفتگوی ملی باید از مسائلی همچون امر اجتماعی آغاز شود که گروه های مختلف اشتراک نظر بیشتری درباره آن دارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ «غلامحسین ظریفیان» فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره طرح موضوع گفتگوی ملی که از سوی برخی چهره های سیاسی مطرح شده است، گفت: گفتگوی ملی ابعاد گسترده ای دارد، اما اولین موردی که با شنیدن این عنوان به ذهن متبادر می شود، گفتگوی میان جریانات سیاسی تابلودار است. جریانات سیاسی که درباره موضوعات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اختلاف دیدگاه شدیدی دارند، مانند پاسخ به چرایی بروز اعتراضات اخیر در کشور که جریانی عامل اصلی را به خارج از کشور نسبت داد، در حالی که در مقابل جریانی آن را ناشی از مشکلات جدی اقتصادی و گسست های اجتماعی و فرهنگی دانست.

او افزود: البته گفتگوی ملی لوازمی دارد که باید رعایت شود، اینکه صرفا طرف ها کنار هم بنشینند و اعلام موضع کنند، ما را به نتیجه نمی رساند. همچنین در گفتگو نباید فضای مچ گیری و اتهام زنی وجود داشته باشد، بلکه باید نظرات مختلف بیان شود و از میان این صحبت ها به اشتراک دیدگاه رسید.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه های کشور اعتقاد دارد این گفتگوی سیاسی باید فراتر از نیروهای درون حاکمیت باشد.

او اضافه کرد: اگر میان دیدگاه های مختلف گفتگو نشود مسائل و مشکلات باقی می ماند و انباشت آن باعث می شود، اختلافات ابعاد گسترده ای پیدا کرده و به صورت اتفاقات غیرقابل پیش بینی بروز  کند.

معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات با بیان اینکه «برای گفتگوی ملی باید از مسائلی شروع کنیم که اشتراک نظر بیشتری بر روی آن داریم»، افزود: به عنوان نمونه چندی پیش جلسه ای میان وزیر کشور و نمایندگان احزاب برگزار شد که بر اساس کسانی که در این جلسه حضور داشتند، اصلاح طلبان و اصولگرایان درباره مسائل اجتماعی اتفاق نظر خوبی داشتند؛ از این رو باید اولین موضوع مورد بحث در طرح گفتگوی ملی امر اجتماعی باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره شعارهایی که در برخی اعتراضات از سوی عده ای علیه ساختار جمهوری اسلامی سر داده شد، گفت: جامعه ایران یک بار انقلاب کرده و در این مسیر تجربیات زیادی داشته است، از این رو اگر عده ای در شعارهایشان تغییرات ساختاری را مطالبه می کنند مربوط به بدنه جامعه نیست و توسط گروه های رادیکال و یا کسانی که به واسطه قاعده لج بازی به سوی هنجارشکنی هدایت شده اند، سر داده می شود.

به گفته ظریفیان مسئله اساسی جامعه ناکارآمدی در ابعاد مختلف است، از ناکارآمدی در دیوان سالاری دولتی و پیام رسانی تا ناکارآمدی نیروی انسانی که وقتی کنار هم قرار می گیرند نوعی ناکارآمدی در سیستم را ایجاد می کنند.

او افزود: بخش مهمی از این ناکارآمدی به بدنه مدیریتی بازمی گردد که به روز نیست و نمی تواند خود را با تغییر و تحولات وفق دهد. از این جهت باید کارآمدی ساختار در ابعاد مختلف مورد گفتگو و بحث جدی قرار گیرد و از آن راه حل ملموسی به دست آید.

نظر شما