سفیر سابق انگلیس در آمریکا:

کاخ سفید نباید از برجام خارج شود

۱۳۹۶/۱۰/۱۸ - ۲۰:۱۸:۳۷
کد خبر: ۶۶۰۲۴۰
کاخ سفید نباید از برجام خارج شود
سفیر سابق انگلیس در واشنگتن گفت: ما در اتحادیه اروپا نگران تصمیم آمریکا در مورد برجام هستیم بنابراین کاخ سفید را ترغیب می کنیم تا از برجام خارج نشود و آن را تضعیف نکند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «پیتر وست مک کات»  سفیر سابق انگلیس در واشنگتن عصر روز دوشنبه در پنل تخصصی کنفرانس امنیتی تهران که با موضوع روندهای تسلیحاتی بر امنیت غرب آسیا برگزار شد با بیان این مطلب، افزود: اولین چیزی که در این منطقه باید به آن توجه کرد این است که غرب آسیا منطقه آشوب زده ای است.

سفیر سابق انگلیس در واشنگتن تصریح کرد: ایران بعد از انقلاب دچار جنگ شد، بسیاری از کشورهای این منطقه دچار تنازعاتی هستند و در برخی از موارد نقش قدرت‌های بیگانه اثر داشته است.

وی اضافه کرد: خونریزی های بسیاری صورت گرفته و در سوریه ، یمن و لبنان جنگ نیابتی دنبال می‌ شود. کشورهای مختلف در آن بحران ‌ها منافع خود را دنبال می‌کنند.

سفیر سابق انگلیس در آمریکا گفت: در جنگ‌ های نیابتی خاورمیانه شاهد قطبی سازی میان شیعه و سنی هستیم، ولی آنها قبلا نیز با یکدیگر درگیری هایی داشتند.

پیتر وست مک کات افزود: عربستان و برخی از کشورهای خلیج فارس از نفوذ ایران نگران هستند، اما بسیاری از افراد فکر می ‌کنند ایران نمی خواهد نفوذی بیشتر از کشورهای دیگر داشته باشد؛ ایران از قبل در برخی از کشورها نفوذ داشته و این نفوذ، جدید نیست.

وی ادامه داد: همکاری اقوام و مذاهب مختلف در عراق برای مبارزه با تروریسم می‌تواند مدلی برای دیگران باشد یا در برجام دیدیم گفت و گو و دیپلماسی بسیار بهتر از منازعه است. در برنامه اتمی ایران دیدیم از طریق گفت و گو جلوی جنگ گرفته شد.

سفیر سابق انگلیس در آمریکا گفت: هیچ وقت نتایجی که از طریق گفت و گو بدست می آید به نفع کسی نیست، ما در اتحادیه اروپا نگران تصمیم امریکا هستیم بنابراین کاخ سفید را ترغیب می کنیم تا از برجام خارج نشود و آن را تضعیف نکند.

وی برجام را نمونه ای از جلوگیری از جنگ دانست و افزود: جامعه جهانی می‌تواند تفاوت ‌های قومی و مذهبی را کنار بگذارد.

پیتر وست مک کات ادامه داد: برقراری گفت و گو مهمترین روش برای حل مشکلات از جمله حل مشکلات ایران و عربستان است.

نظر شما