یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با برنا:

کشورهای عربی به سوی محور مقاومت گرایش پیدا کرده اند/ اردن تلاش می کند رابطه اش با ایران را بهبود ببخشد

۱۳۹۶/۱۰/۲۰ - ۰۵:۲۶:۵۵
کد خبر: ۶۶۰۲۹۷
کشورهای عربی به سوی محور مقاومت گرایش پیدا کرده اند/ اردن تلاش می کند رابطه اش با ایران را بهبود ببخشد
یک کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است پس از موج بیداری اسلامی و عملکرد عربستان در بحران یمن، کشورهای عربی به سوی محور مقاومت گرایش پیدا کرده اند.

مجید صفاتاج کارشناس خاورمیانه، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری  برنا درباره تغییر موضع برخی از کشورهای عربی در قبال ایران گفت: پس از انقلاب اسلامی با توجه به تاثیری که انقلاب بر مردم کشورهای منطقه داشت، سازماندهی از سوی آمریکا با تشکیل شورای همکاری خلیج فارس شکل گرفت و بر روی پروژه ایران هراسی کار شد.

او افزود: از این جهت عمدتا کشورهای عربی از رابطه تنگاتنگ با ایران خودداری می کردند و طی سال های جنگ و پس از آن این وضعیت ادامه داشت. این کشورها که در بحث بحران سوریه و عراق در کنار عربستان قرار گرفته بودند، به تدریج باتوجه به شفاف بودن مواضع ایران در منطقه و جهان و صداقتی که احساس شد، راهشان را از عربستان جدا کردند.

صفا تاج اظهار کرد: خیلی قبل تر عمان این راه را انتخاب کرده بود و حال می بینیم قطر نیز به سوی محور مقاومت و حمایت از گروه های فلسطینی گرایش پیدا کرده است. به نظر می رسد بعد از بحران سوریه موازنه به نفع محور مقاومت تغییر کرده است.

این کارشناس خاورمیانه افزود: نشانه هایی از تعارض در کشورهای عربی دیده می شود، به خصوص بعد از دخالت عربستان در بحران یمن و کشتار مسلمانان، کشورهایی مثل عمان راه خودشان را جدا کردند  و برخی دیگر نیز مواضع اصولی داشتند، نمونه آن در جلسه شورای امنیت برای بررسی موضوع اعتراضات در ایران بود که کویت نه تنها با موضع گیری علیه ایران مخالفت کرد که مواضع مناسبی هم نسبت به ایران داشت.

به گفته صفا تاج، اردن که در جنگ ایران با عراق از عراق حمایت می کرد، بعد از تحولات رخ داده در بیداری اسلامی، شاهد افزایش نقش اسلام گراها در این کشور و شدت گرفتن گرایش به سوی محور مقاومت بود.

این کارشناس مسائل خاورمیان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد، اردن پس از چند دهه به تدریج تلاش می کند موضع خصمانه اش علیه ایران را کاهش دهد و روابط اقتصادی و سیاسی اش با ایران را در سطحی بهبود ببخشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز