عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی:

اعتراضات اخیر را جناحی نبینیم/ نباید به فرایند اصلاح جامعه بی‌تفاوت باشیم

۱۳۹۶/۱۰/۲۴ - ۰۶:۱۸:۳۱
کد خبر: ۶۶۱۸۵۱
اعتراضات اخیر را جناحی نبینیم/ نباید به فرایند اصلاح جامعه بی‌تفاوت باشیم
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی معتقد است اعتراضات اخیر را نباید جناحی دید.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ «محمود رئوفی»، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره ریشه های اعترضات اخیر گفت: اعتراضات و وقایع دی ماه سال ۹۶ ریشه در عوامل مختلفی دارد. تحلیل دقیق، علمی، کارشناسی و جامعه شناسانه اعتراضات نشان می دهد، این اتفاق با زمینه سازی یک جریان سیاسی شروع شد و به سرعت در چندین شهر بزرگ، متوسط و کوچک و با حضور طبقات، سنین مختلف و شعارهای متنوع و بعضا متضاد گسترش یافت. بررسی این موضوع نیاز به گذشت زمان و داده های میدانی دقیق دارد.

رئوفی با اشاره به اینکه تحلیل های یک سویه درباره وقایع اخیر درست نیست، افزود: در روزهای اخیر، تفسیر و تحلیل های متنوع و متفاوتی بعضا با افراط و تفریط در باب این رویداد و نام گذاری آن به نام‌های جنبش، شورش، اغتشاش، توطئه، انقلاب و اصلاح گری مطرح گردیده است. در باب ریشه ها، انگیزه‌ها، عوامل، دلایل و بستر این رویداد نیز از تحلیل سیاسی، جناحی و حزبی تا تحلیل اقتصادی، معیشتی و روان شناختی و حتی تحلیل از منظر تئوری توطئه مورد بررسی قرار گرفته است. مجموعه این تحلیل ها در جای خود درست و واقع نماست، اما کافی و وافی نیست. برای فهم اعتراضات دی ماه جاری، باید آن را در بستر جامعه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایران کنونی، مورد مطالعه قرار داد.

او اضافه کرد: به نظر می رسد، مهمترین دلیل اعتراضات اخیر مسائل اقتصادی، معشیتی، تورم، رکود، بیکاری، گرانی، اختلاس و موسسات مالی و اعتباری باشد. اما با ژرف نگری در تنوع شعارهای سرداده شده توسط معترضان متوجه می شویم اقتصاد یک بهانه برای پیگیری مطالبات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مدنی بوده است.

رئوفی ادامه داد: از نظر جامعه شناسی ناهنجاری اجتماعی، ساختار معیوب جامعه ایران، ضعف کارکردهای نهادهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و بوروکراسی ناکارآمد از مهم ترین عوامل رخ دادن اعتراضات این چنینی است.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با تاکید بر اینکه راه حل مساله شناسایی ویژگی های این اعترضات است، گفت: برای پیگیری مطالبات مردم و جلوگیری از وقوع چنین حوادثی که سیر توسعه متوازن، معقول و همه جانبه ایران را به مخاطره می اندازد، باید ابتدا بدون حب، بغض خاص و سوگیری جناحی و حزبی، واقعیت چنین جریانات و ویژگی های حاملان و عاملان آن به خوبی شناسایی و تحلیل شوند. متاسفانه فضای سیاست زده افراطی کشور و سیاه و سفید دیدن و جناحی و حزبی تصور کردن همه وقایع باعث کدر شدن فهم ما از واقعیات و پدیده های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شده است. با وقایع و حوادث اجتماعی نباید گزینشی عمل کنیم، بلکه باید با دعوت از صاحبنظران، خبرگان، محققان، سیاست گذاران، مدیران و اساتید رشته های مختلف به تحلیل و ریشه یابی اعتراضات بپردازیم.

این فعال سیاسی ادامه داد: نباید با ساده سازی، ساده انگاری و حواله کردن ریشه این اعتراضات به دست های مرئی و نامرئی استکبار جهانی و حلقه توطئه گران داخلی و خارجی، خود را بی نیاز از تحلیل ریشه حوادث بدانیم. البته بر عاقلان روشن و مبرهن است که قطعا توطئه گران و دشمنان خارجی ایران به دنبال تشنج آفرینی و بی ثبات کردن کشور هستند، اما سهم سایر عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ندانم کاری ها و مدیریت ضعیف نیروهای خودی را نباید فراموش کرد.

رئوفی با اشاره به وظیفه دولت درباره اعتراضات بیان کرد: وظیفه دولت تدبیر و امید در این میان بسیار مهم است. مثلا اگر مشکلات موسسات مالی و اعتباری به موقع پاسخ داده می شد، منجر به بحران های ژرف‌تر نمی شد. مردم و به ویژه نسل جوان را باید دید، نادیده گرفتن طبقات اجتماعی مختلف و به حاشیه رفتن توان، استعداد و ظرفیت آنها به ویژه نسل جوان و نوجوان، برای اینده ایران و انقلاب بسیار مخرب خواهد بود.

او ادامه داد: برخی برآوردها نشان می دهد اکثر شرکت کنندگان در تجمعات اعتراضی دی ماه ۹۶ بین ۱۵ تا ۲۴ سال سن داشته اند. اگر این تخمین و گمانه زنی صحیح باشد، نشان می دهد نسل جوان غیر بحران بیکاری، معیشت، اقتصاد، بحران هویت و معنا نیز دارند.

این فعال سیاسی اضافه کرد: نسل نوجوان و جوانی پس از انقلاب اسلامی متولد شده و رشد کرده است و فریاد می‌زند «مرا هم دریابید و هم ببینید»، اگر فریاد این نسل شنیده نشود و پاسخ معقول و درخور بدان داده نشود، فردا بسیار دیر خواهد بود. «توین بی»، مورخ نام دار و نویسنده کتاب معتبر تاریخ تمدن، می‌گوید: «تمدن ها و فرهنگ هایی که برای سوالات جدید، پاسخ های نو دارند، ماندگار هستند. اما تمدن ها و فرهنگ هایی که برای سوالات نو، پاسخ های کهنه را تکرار می کنند، از صفحه تاریخ، محو خواهند شد.»

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پایان گفت: باید هر روز، به اصلاح نظری و عملی جامعه مشغول باشیم. شاید نسبت به گروه های سیاسی و منتقدان ترش رو باشیم و شیوه های آنان را پسند نکنیم، اما نمی توانیم و نباید نسبت به فرایند اصلاح مستمر جامعه بی تفاوت باشیم. اساسا، فلسفه امر به معروف ونهی از منکر در اسلام، همین اصلاح مستمر جامعه محسوب می گردد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز