تلاش جامعه روحانیت مبارز برای همگرایی اصولگرایان با تشکیل یک شورا

«واگرایی»؛ پاشنه آشیل محافظه کاران!

۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۰۷:۱۱:۱۲
کد خبر: ۶۶۲۳۰۳
«واگرایی»؛ پاشنه آشیل محافظه کاران!
اصولگرایان بار دیگر با شعار «همگرایی» به میدان آمدند تا نشان دهند واگرایی همچنان یکی از پاشنه آشیل های این جریان است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ این بار هم حجت الاسلام سیدرضا تقوی خود را محور همگرایی کرده، همانطور که او پیش تر در جریان انتخابات مجلس دهم چنین کرده بود.

تقوی که به تازگی از شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کنار رفته، از آغاز جلسات شورای همگرایی اصولگرایان خبر داده و گفته است این جلسات هر 15 روز یک بار برگزار می شود و اعضای آن هم ۴۰ الی ۵۰ نفر از کسانی هستند که همیشه همراه جامعه روحانیت مبارز بوده اند. دستور کارشان هم ظاهرا گفتگو درباره بحث های روز است اما تقوی درباره اینکه چه زمانی قرار است این شورا به انتخابات ورود کند، تصمیم گیری را به آینده موکول کرده است.

از شورای همگرایی چیزی در نمی آید

یکی از اصولگرایان منتقد تشکیل شورای همگرایی است و اعتقاد دارد از این شوراها چیزی در نمی آید. ابوالقاسم رئوفیان درباره آغاز به کار دوباره شورای همگرایی اصولگرایان می گوید: اگر تشکیل این شورا مبتنی بر ایجاد وحدت  باشد قابل ستایش است اما اگر به نام همگرایی، شورایی تشکیل شود که هدفش فردگرایی و عدم توجه به تمامی گروه های جریان اصولگرایی باشد، نتیجه ای حاصل نمی شود و آش همان آش و کاسه همان کاسه است.

این فعال اصولگرا معتقد است چیزی از این شوراها در نمی آید. او توضیح می دهد: مگر تا به امروز شوراهایی که تشکیل شده بر محور واگرایی بوده که امروز خلق شورایی با عنوان همگرایی ضرورت پیدا کرده است؟ این همان تکرار اشتباهات گذشته  و تشکیل جمع هایی است که پیش از این هم تجربه شده و شکست خورده است.

محور شورای همگرایی جامعه روحانیت مبارز است. اما رئوفیان می گوید جامعه روحانیت وضعیت خوبی ندارد و این هم ناشی از تصمیمی نادرستی است که در جریان انتخابات ریاست جمهوری گرفت؛ آنجا که  محوریت را به جمنا داد و خود در حاشیه قرار گرفت.

دبیرکل حزب ایران زمین با بیان اینکه قرارگیری جامعه روحانیت مبارز در حاشیه باعث شده بازسازی جامعه روحانیت دشوار شود، می افزاید: اگرچه جامعه روحانیت از قبل وضع خوبی نداشت، اما با پیوستن به جمنا و محور کردن این تشکل نوظهور نتیجه ای را در انتخابات ریاست جمهوری رقم زد که همه آن را دیدیم. عده ای تصور کردند که اصولگرایی و جامعه روحانیت مبارز اقبالی در جامعه ندارد و با قرارگرفتن پشت تابلوی جمنا و تغییر نام می توانند اقبال عمومی کسب کنند. در آن زمان که دبیرکل جبهه ایستادگی بودم درباره عواقب ناخوشایند این تصمیم هشدار دادم، اما کسی توجه نکرد.

به اعتقاد رئوفیان وضعیت جامعه روحانیت مبارز تا آن زمان که آیت الله مهدوی کنی در قید حیات بودند مناسب بود، اما بعد از فوت ایشان این تشکل دینی با مشکل مواجه شد. او به نقل از آیت الله موحدی کرمانی، که امروز یکی از اضلاع اصلی جامعه روحانیت است، می گوید اصولگرایان به حرف او گوش نمی دهند و کار خود را انجام می دهند.

رئوفیان می گوید: اصولگرایان با این اقدامات شان ضربات جدی به جامعه روحانیت مبارز زدند و شواهد نشان می دهد تصمیمات آنها بر اساس خرد سیاسی و جمعی نیست.

هدف شورای همگرایی همگام سازی تحلیلی

اما یکی دیگر از اصولگرایان که عضو شورای همگرایی است نظر دیگری دارد و تشکیل این شورا را در راستای تقویت انسجام این جریان سیاسی می داند. حمیدرضا ترقی با بیان اینکه شورای همگرایی برای همگام سازی فکری و تحلیلی اصولگرایان شکل گرفت، می گوید: مجموعه افرادی که در این شورا حضور دارند تلاش می کنند در رابطه با مسائل کشور و جریان اصولگرایی به تحلیل مشترک برسند تا این تحلیل زیربنای کنش های سیاسی اصولگرایان و ایجاد وحدت رویه در تدوین استراتژی ها باشد.

او می افزاید: تقریبا سعی شده از همه طیف های اصولگرایی در این جلسات حضور داشته باشند، با این حال نمی توان ادعا کرد همه گروه ها را پوشش می دهد، شاید 3 درصدی در این جلسات شرکت نکنند.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره فعالیت انتخاباتی شورا همگرایی می گوید که این شورا ورودی به مسائل انتخاباتی نداشته و به دنبال ایجاد زیرساخت های فکری و تئوریک برای ایجاد ائتلاف ها است.

به گفته ترقی رابطه ای میان این شورا و جمنا تعریف نشده است، هر چند ممکن است همان عناصر تشکل دهنده جمنا در شورای همگرایی هم حضور داشته باشند.

نظر شما