سفیر ایران در پکن تشریح کرد؛

از لحظه برخورد کشتی سانچی تا تعیین هویت سه پیکر

۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۰۹:۲۷:۳۲
کد خبر: ۶۶۲۸۱۰
از لحظه برخورد کشتی سانچی تا تعیین هویت سه پیکر
سفیر ایران در چین گفت: از همان ساعات اولیه حادثه نفتکش، پیگیری ها برای کمک رسانی صورت گرفت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «علی اصغر خاجی» سفیر ایران در چین روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران ایرانی ضمن همدردی با ملت داغدیده در خصوص آخرین تلاش های و اقدامات سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن و سرکنسولگری کشورمان در شانگهای در خصوص این حادثه عنوان کرد: بلافاصله پس از وقوع حادثه اسفناک تصادف نفتکش ایرانی، سرکنسول ما در شانگهای و نماینده شرکت ملی نفتکش، در صبح روز یک شنبه به سازمان دریانوردی این شهر مراجعه و ضمن پیگیری موضوع خواستار استمداد شدند.

خاجی به مذاکره سفارت کشورمان در پکن با وزارت خارجه چین در ساعت اولیه صبح روز یک شنبه جهت پیگیری موضوع اشاره کرد و افزود: در این گفتگوها با مقامات چینی به نقاط مشترکی برای امداد رسانی توافق شد. پس از جلسه ای که همانروز در پکن برای بررسی موضوع با ارگانهای ذیربط تشکیل شد مقرر گشت جمع بندی و نتایج این نشست جهت تسریع در عملیات امداد و نجات به ستاد بحرانی که بدین منظور در شانگهای تشکیل شده بود، منعکس شود.

وی به اعلام آمادگی مقامات چینی جهت هرگونه همکاری در این مذاکرات اشاره و گفت: از لحظات اولیه، سرکنسول ایران در شانگهای، در اتاق بحران مستقر شد.

خاجی با بیان اینکه روز دوشنبه برنامه عزیمت وزیر خارجه کشورمان به چین به مقامات این کشور اعلام شد افزود: مهمترین دستور کار این سفر، پیگیری اوضاع نفتکش بود.

وی گفت: مقامات چین اعلام کردند که وزیر خارجه چین در خارج از کشور است و امکان ملاقات وجود ندارد.

خاجی گفت در پاسخ به پیام وزیر امور خارجه کشورمان، وانگ یی، وزیر خارجه چین نامه کتبی به ظریف در خصوص آمادگی برای هر گونه همکاری و کمک ارسال کرد.

وی همچنین گفت: به علت حضور نداشتن وزیر خارجه چین، مجددا نامه ای به وزارت خارجه این کشور در خصوص تماس تلفنی اسحاق جهانگیری با نخست وزیر چین ارسال شد اما به علت اینکه «لی که چیانگ» در خارج از کشور بود، عملا امکان این تماس از طرف چینی فراهم نشد.

سفیر ایران درچین به ملاقات ها و مذاکرات بعدی خود در روزهای سه شنبه و چهار شنبه و پیگیری موضوع اشاره کرد و افزود: در این تماسها و ملاقاتها با حضور مسئولین ذیربط چینی جمع بندی در خصوص اقدامات آتی انجام شد و پس از آن اینجانب جهت حضور در ستاد بحران سانحه در محل و نظارت بر حسن اجرای دستورات صادره به شانگهای سفر کردم. در شانگهای جلساتی با متخصصین ایرانی حاضر در ستاد بحران و نیز فرمانده چینی عملیات و رئیس سازمان دریانوردی چین داشتیم که نظرات طرف ایرانی به چینی ها منتقل شد و آنان بار دیگر موافقت خود را با درخواست های ما اعلام کردند.

وی تصریح کرد: در این ملاقات ها، مهمترین اولویت ما که همانا اطلاع از سرنوشت ملوانان عزیزمان بود به مقامات چینی منتقل شد.

وی افزود: روز سه شنبه، مذکراتی با ژاپن و کره جنوبی برای کمک انجام شد و سه کشتی ایرانی هم اطراف نفتکش حضور یافتند.

سفیر ایران در چین تاکید کرد: تلاش جهت تعیین سرنوشت ملوانان ایرانی و اطفای حریق دو اقدام حیاتی برای ما بود.

خاجی تعیین سرنوشت دریانوردان، پیگیری اعزام تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای کمک به ورود به نفتکش جهت تجسس و همکاری چین با این موضوع و استفاده از نظرات سه متخصص شرکت ملی نفتکش حاضر در اتاق بحران جهت کمک رسانی را سه محور اصلی مذاکرات با مقامات چینی بیان کرد.

وی با بیان اینکه همزمان با ستاد بحران در شانگهای، سفارت کشورمان در پکن نیز پیگیری های لازم از وزارت خارجه چین را انجام می داد گفت: با ورود رئیس کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفتکش سانچی نیز کارها برای اطفای هرچه سریعتر حریق در صورت مساعد بودن شرایط فنی و جوی و ورود به نفتکش مورد تاکید قرار گرفت.

سفیر ایران در چین گفت: وقتی اتاق بحران در شانگهای تشکیل شد، می بایست ستاد ارتباطی در پکن به عنوان پایتخت چین نیز تشکیل می شد که این کار در سفارت ایران صورت گرفت تا پیگیری ها از مقامات چین که در پایتخت حضور داشتند، صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه این دریانوردان، عزیزان ما بودند افزود: تعیین سرنوشت این دریادلان و دستیابی به پیکر مطهر آنان، وظیفه ما بود که تمام تلاش خود را در این خصوص انجام دادیم.

وی بار دیگر ضمن عرض تسلیت به ملت شریف ایران و بویژه خانواده های داغدار این عزیزان اعلام کرد تعیین هویت سه پیکر مطهر و انتقال آنان به میهن و بررسی علل وقوع حادثه و سایر اقدامات لازم در این خصوص کماکان با اولویت بالا در دستور کار این سفارت قرار دارد.

او در پایان جان باختن دریانوردان دریادل مهین عزیزمان را به ملت بزرگوار و به خانواده های داغدار این قهرمانان تسلیت عرض گفت و از درگاه احدیت علو درجات برای آن غیورمردان و صبر برای خانواده های آنان را مسئلت کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز