اهمیت کنفرانس مجالس کشورهای اسلامی از نگاه یک تحلیلگر روابط بین الملل؛

قطب‌بندی جدیدی در خاورمیانه ایجاد نشده است/ برگزاری کنفرانس مجالس سازمان همکاری اسلامی نشان‌دهنده نوعی همبستگی است

۱۳۹۶/۱۰/۲۷ - ۰۵:۰۴:۲۵
کد خبر: ۶۶۳۳۵۲
قطب‌بندی جدیدی در خاورمیانه ایجاد نشده است/ برگزاری کنفرانس مجالس سازمان همکاری اسلامی نشان‌دهنده نوعی همبستگی است
به گفته تحلیلگر روابط بین الملل برگزاری مراسمی مانند کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، تاثیر اجرایی به آن معنایی که در روابط دیپلماتیک کشورها حاصل می‌شود، ندارد اما نشان دهنده هبستگی کشورهاست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ «قاسم محبعلی»، تحلیلگر روابط بین الملل، در گفتگو با خبرگزاری برنا درباره تاثیر برگزاری کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در تهران در روابط ایران با کشورهای منطقه گفت: برگزاری مجالسی مانند کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، تاثیر اجرایی به آن معنایی که در روابط دیپلماتیک کشورها حاصل می شود، ندارد و این مجامع بیشتر برای تبادل نظر است.

او افزود: از سوی دیگر در بسیاری از کشورهای اسلامی، مجالس انتخابی و دموکراتیک نیستند و بر بیشتر این کشورها دیکتاوری حاکم است. به همین دلیل بیش از آنکه آنها نمایندگان یک طیف سیاسی یا بخشی از مردم کشورشان باشند، نماینده حاکمیت هستند که ما با آنها رابطه دیپلماتیک داریم.

به اعتقاد این دیپلمات سابق کشورمان برگزاری این مجامع، مانند کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای ایران بیشتر از این جنبه اهمیت دارد که نشان دهنده نوعی همبستگی و وحدت است.

محبعلی درباره عدم حضور عربستان، امارات و بحرین در این اجلاس و این تحلیل که خاورمیانه با تشدید اختلافات قطب بندی جدیدی می یابد، گفت: تقسیم بندی به این شدت دقیق نیست. در میان کشورهای عربی همواره اختلاف وجود داشته، هرچند این بار این اختلافات کمی بیشتر بروز کرده است.

او در خصوص مواضع معتدل کشورهایی مانند کویت در قبال ایران افزود: اگر شما مشاهده می کنید، کویت در جلسه شورای امنیت سازمان ملل، که درباره اعتراضات اخیر در ایران برگزار شد، موضع دو پهلو گرفت و با طرح این مسئله در شورای امنیت مخالفت کرد، به دلیل موقعیت سیاسی و تاریخی این کشور است. اینکه کویت بین ایران، عراق و عربستان ساندویچ شده و با توجه به تجربه تلخ حمله عراق به این کشور، تلاش می کند در روابطش بالانسی برقرار کند. این برخلاف سیاست های کشوری مثل بحرین است که امنیت خود را با عربستان گره زده است.

به اعتقاد محبعلی ورود ایران به اختلافات میان کشورهای عربی در مقام دفاع از موضع یکی از طرف ها اصلا به صلاح نیست چراکه منجر به نزدیک شدن آنها با یکدیگر و تقویت موضع ضد ایرانی برخی کشورهای منطقه می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز