رئیس مجلس ترکیه:

ساختار شورای امنیت سازمان ملل باید اصلاح شود

۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۱۰:۳۲:۵۹
کد خبر: ۶۶۳۴۱۱
ساختار شورای امنیت سازمان ملل باید اصلاح شود
رئیس مجلس ترکیه گفت: ساختار شورای امنیت سازمان ملل باید اصلاح شود زیرا این نهاد توان التیام بخشی به آلام مردم جهان را ندارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «اسماعیل قهرمان» رئیس مجلس ترکیه صبح امروز (سه شنبه، 26 دی ماه) در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی اظهار داشت: با دعوت اردوغان رئیس جمهور ترکیه نشستی در خصوص مسئله قدس برگزار شد و اقدام آمریکا پیرامون انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل آویو به قدس محکوم شد و این اجلاس ترکیه نشانه اهمیت مسئله فلسطین است.

رئیس مجلس ترکیه با بیان اینکه شورای امنیت قطعنامه ای در مورد مسئله فلسطین صادر کرد ولی توسط آمریکا وتو شد که این موضوع نشان داد شورای امنیت سازمان ملل نمی تواند آلام جهانی را التیام بخشد، بیان کرد: باید در ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد تجدیدنظر شود.

وی افزود: در مجمع عمومی سازمان ملل مصوبه ای وضع شد که نشان داد جهان بزرگ تر از چند کشور شورای امنیت است همچنین ادیان ابراهیمی نیز اقدام آمریکا در انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

اسماعیل قهرمان با بیان اینکه براساس مرزهای 1967 باید کشور فلسطینی تشکیل شود، ادامه داد: اوضاع مسلمانان روهینگیایی نیز بحرانی است و ترکیه وضعیت را پایش می کند و در این زمینه طرح ابتکاری ترکیه در سازمان ملل مورد بحث قرار گرفت و مسلمانان باید به سرزمین اصلی خود میانمار بازگردند که توافقی نیز بین بنگلادش و میانمار انجام شده است.

رئیس مجلس ترکیه با بیان اینکه سازمان های امدادرسانی و هلال احمر ترکیه از روهینگیایی های آواره حمایت می کنند و برای حل مشکل به دنبال چاره می گردند، ادامه داد: اقدامات کره شمالی نیز بسیار مهم است زیرا بدون توجه به قطعنامه ها و تحریم ها همچنان به آزمایش های هسته ای ادامه می دهد.

اسماعیل قهرمان با بیان اینکه ترکیه مسائل بشردوستانه را به عنوان اساس سیاست خارجه خود قرار داده است، متذکر شد: سه و نیم میلیون آواره سوری را ترکیه مورد پناه خود قرار داد تا آلام مردم سوریه التیام یابد و سیاست ما همواره درهای باز در خصوص مردم سوریه بوده است.

وی با بیان اینکه اردوغان با حمایت رؤسای جمهور ایران و روسیه از وحدت و ثبات سیاسی در عراق حمایت کرده است که این موضوع برای جهان نیز مهم است، افزود: ملت عراق توانسته در جنگ علیه داعش موفق شود و امیدواریم این کشور به صلح دائمی برسد و ترکیه نیز کمک های خود را به عراق ادامه می دهد.

اسماعیل قهرمان با بیان اینکه ترکیه طرح های ابتکاری را برای صلح آماده کرده است و رئیس جمهور ترکیه با توجه به مسئولیتی که در سازمان همکاری اسلامی دارند، جلساتی را در خصوص میانجیگری بین کشورها برگزار کرده است، گفت: ترکیه به دنبال این است برای مقابله با بحران ظرفیت سازی کند.

رئیس مجلس ترکیه با بیان اینکه مسئله قبرس شمالی نیز باید مورد توجه قرار گیرد زیرا مردم این منطقه مورد تبعیض قرار گرفته اند و باید تلاش کرد تا صلح پایدار در جزیره قبرس ایجاد شود، متذکر شد: باید از مسلمانان ترک تبار در قبرس حمایت شود.

وی با بیان اینکه برای حل و فصل مسئله قره باغ همه باید حمایت کنند، ادامه داد: با وجود همه تنش هایی که در منطقه وجود دارد اما نباید فراموش کنیم که اولویت همه کشورهای اسلامی فلسطین است و باید به آرمان فلسطین توجه داشته باشیم.

اسماعیل قهرمان با اشاره به اینکه باید به تراژدی جاری در افغانستان پایان دهیم، اظهار داشت: در چند دفعه اخیر نیز شاهد بودیم که اعتراضاتی در ایران انجام شد ولی سخنان رئیس جمهور ایران در این زمینه مثبت بود و خوشحالیم این اعتراضات به صورت مسالمت آمیزی پایان یافت.

رئیس مجلس ترکیه با بیان اینکه از تلاش های سازمان ملل برای ایجاد صلح در یمن حمایت می کنیم، گفت: باید توجه کنیم که مسئله کشمیر سال هاست که پایان نیافته و این موضوع باید حل شود.

اسماعیل قهرمان با اشاره به اینکه تروریست ها همواره دست به جنایات جدید می زنند، گفت: باید برای متوقف کردن آن ها کشورها با یکدیگر همکاری کنند و برای مقابل با داعش و پ.ک.ک نیاز به همکاری کشورها با یکدیگر است، همچنین باید تلاش کنیم تا اسلام هراسی در جهان پایان یابد./

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز