رئیس سابق خانه احزاب:

احزاب امکان سوء استفاده از قانون جدید را ندارند/ قانون جدید احزاب جلوی حزب‌های تک نفره را می‌گیرد/ کنگره حزب اتحاد ملت اسفندماه برگزار می‌شود

۱۳۹۶/۱۰/۲۹ - ۰۶:۲۳:۵۴
کد خبر: ۶۶۳۹۸۳
احزاب امکان سوء استفاده از قانون جدید را ندارند/ قانون جدید احزاب جلوی حزب‌های تک نفره را می‌گیرد/ کنگره حزب اتحاد ملت اسفندماه برگزار می‌شود
رئیس سابق خانه احزاب درباره قانون جدید احزاب گفت: این قانون محدودیت هایی برای احزاب تک نفره ایجاد می کند که بسیار مثبت است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ «حسین کاشفی»، رئیس اسبق خانه احزاب، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، درباره قانون جدید احزاب گفت: این بازنگری محدودیت های بیشتری را در قالب کلمات ایجاد کرده و حزبی که از وزارت کشور پروانه می گیرد، برای تشکیل شعب در اقصی نقاط کشور باید دوباره مسئولین استانی اش را به بررسی صلاحیت کمیسیون احزاب بسپارد، در صورتی که طبق قانون گذشته وقتی دبیرکل نماینده خودش را به استانداری معرفی می کرد، دیگر نیازی به تایید صلاحیت نبود.

او با ضمن انتقاد از این محدودیت ها گفت: این مسئله باعث کاهش انگیزه احزاب می شود.

کاشفی افزود: اینکه این قانون جلوی احزاب تک نفره را بگیرد بسیار هم خوب است. اما بهتر است با جامع نگری بیشتری راجع به این مسئله تصمیم گیری شود، تا احزاب جایگاه واقعی خود را پیدا کنند.

او در این پاسخ به این سوال که چگونه سازو کار پایبندی احزاب به این قانون به طور دقیق و عینی مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: حزب وقتی طبق  اساسنامه اش عضوگیری می کند، باید بلافاصله کنگره برگزار کند. بعد از آن جایگاه آن حزب به طور طبیعی در جامعه و سطح قدرت مشخص می شود. بعضی از احزاب هستند که حتی کنگره هم برگزار نکردند و این باید بررسی شود.

کاشفی اضافه کرد: قطعا در فرآیند تعیین دبیرکل و یا شورای مرکزی سلسله جلساتی برگزار می شود و در استان ها هم به این صورت است. فرمانداری و استانداری هم در جریان فعالیت احزاب قرار می‌گیرند و اینگونه نیست که به شکل صوری افراد را جذب کنند. بهرحال نمایندگان وزارت کشور در کنگره حضور خواهند داشت و از نزدیک شاهد فرآینده انتخابات و فعالیت های آن حزب هستند. اگر حزبی نخواهد یا نتواند فعالیت مسمر ثمری داشته باشد، خود به خود نمی تواند در عرصه سیاسی تاثیر گذار شود.

کاشفی درباره تعداد احزابی که خود را با قانون جدید تطبیق داده اند اظهار بی اطلاعی کرد و تاکید کرد: تعداد زیادی از احزاب در حال برگزاری کنگره و رفع نواقص هستند، قطعا 247 حزب نخواهد ماند و کمتر خواهد شد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در پایان پیرامون وضعیت این حزب اشاره کرد: حزب اتحاد از همان ابتدا در بیشتر استانها شورای خودش را تشکیل داد و سه کنگره برگزار کرد و اسفندماه کنگره بعدی را برگزار خواهیم کرد. این حزب چون اعتقاد راسخی به فعالیت حزبی دارد و نه تنها در گسترش دفاتر بلکه از نظر کیفی به مسائل پرداخته، در این باره شش کمیسیون تخصصی فعال تشکیل داده است ."اتحاد" شاکله حزبی قوی دارد و از همان ابتدا سعی کرده تا این موارد را رعایت کند. جایگاه حزب اتحاد در میان احزاب اصلاح طلب متفاوت است و در این اعتراضات اخیر هم دیدیم که بیانیه ای جامع ارائه کرد. من امیدواریم که همه احزاب به این جایگاه برنامه محوری برسند.

گفت وگو: امیدعبدالوهابی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز