قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه به ترکیه هشدار داد؛

آماده باش به پدافند هوایی/ هواپیماهای ترکیه را در آسمان سرنگون می‌کنیم

۱۳۹۶/۱۰/۲۹ - ۱۰:۵۶:۰۷
کد خبر: ۶۶۴۶۵۸
آماده باش به پدافند هوایی/ هواپیماهای ترکیه را در آسمان سرنگون می‌کنیم
قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه گفت: حضور نیروهای مسلح ترکیه در خاک سوریه مسئله‌ای به‌طور کامل مردود است و نیروهای قهرمان ارتش سوریه از خاک سوریه با شجاعت تمام دفاع خواهند کرد. هشدار می‌دهیم که نیروهای پدافند هوایی سوریه توان کامل خود را بازیافته است و برای حمله به اهداف هوایی ترکیه در آسمان جمهوری عربی سوریه آمادگی دارد و این به‌معنای این است که در صورتی که جنگنده‌های ترکیه به حریم هوایی سوریه تجاوز کنند نباید خود را در امان بدانند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه می‌گوید از اظهارات رکس تیلرسون، همتای آمریکایی خود درباره تشکیل نیروی امنیتی در شمال سوریه قانع نشده است. در حالی که رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه اعلام کرده بود این کشور اساسا قصد تشکیل نیروی امنیتی در شمال سوریه را ندارد.

چاووش‌اوغلو، همتای ترک وی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان ترک گفت حمایت آمریکا از «ارتش تروریست» یگان‌های مدافع خلق، ضربات جبران ناپذیری را به روابط واشنگتن و ترکیه وارد خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این گفته بود: «با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در حاشیه نشست کره شمالی در شهر ونکوور کانادا به صورت جامع در این خصوص صحبت کردیم، هدف آمریکا در سوریه آموزش نیروهای بومی در مناطق آزاد شده از داعش است.

ائتلاف تحت رهبری آمریکا روز یکشنبه ۱۴ ژانویه از همکاری با نیروهای دموکراتیک سوریه در راستای تشکیل یک نیروی مرزی جدید و نیرومند با ۳۰ هزار سرباز خبر داده بود.

یکی از اصلی ترین گروه های حاضر در جبهه ائتلاف نیروهای دموکراتیک سوریه گروه «یگان های مدافع خلق» است که آنکارا آن را به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) نزدیک می‌داند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به انتشار خبر این نیروی امنیتی گفته بود آن را در نطفه نابود خواهد کرد.

پس از این سخنان فیصل مقداد قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه با هشدار به ترکیه گفت: اظهارات سران ترکیه اخیراً نگرانی شدید ما را برانگیخته است. اظهارات مسئولان ترکیه در خصوص به‌صدا آوردن شیپور جنگ در شمال سوریه ما را به‌شدت نگران کرده است و این درحالی است که جمهوری عربی سوریه به‌شدت تمایل دارد که بهترین روابط را با مردم ترکیه برقرار کند.

وی ادامه داد: موضع مسئولان ترکیه و اقدامات نیروهای مسلح ترکیه در خاک ما نارضایتی و مخالفت مردم سوریه را به‌طور کامل برانگیخته است. ما به مسئولان ترکیه هشدار می‌دهیم که در صورتی که به آغاز اقدامات نظامی در منطقه عفرین اقدام کند، این اقدام بر اساس حقوق بین الملل عملی تجاوزکارانه از طرف ارتش ترکیه علیه حاکمیت جمهوری عربی سوریه قلمداد خواهد شد و هر گونه تحرک خصمانه ترکیه یا آغاز اقدام نظامی ترکیه علیه جمهوری عربی سوریه با واکنش مناسب سوری‌ها پاسخ داده خواهد شد.

مقداد افزود: آنکارا در صورتی که به هر گونه اقدام نظامی دست بزند وضع خود را به‌عنوان یکی از حامیان حل‌وفصل بحران سوریه پیچیده خواهد کرد و خود را در حد یکی از گروههای تروریستی قرار خواهد داد، یعنی در این صورت هیچ تفاوتی بین اقدامات ترکیه و گروههای تروریستی که در طول هفت سال گذشته سوریه را هدف قرار داده‌اند وجود نخواهد داشت و ما حمایتی را که ترکیه از گروههای تروریستی با مسلح کردن و منتقل کردن آنها به سوریه و با حمایت مالی و همکاری با آنها با هدف کشتار سوریها و تخریب سوریه ارائه کرده‌اند، مدنظر قرار خواهیم داد.

قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه تصریح کرد: حضور نیروهای مسلح ترکیه در خاک سوریه مسئله‌ای به‌طور کامل مردود است و نیروهای قهرمان ارتش سوریه از خاک سوریه با شجاعت تمام دفاع خواهند کرد. هشدار می‌دهیم که نیروهای پدافند هوایی سوریه توان کامل خود را بازیافته است و برای حمله به اهداف هوایی ترکیه در آسمان جمهوری عربی سوریه آمادگی دارد و این به‌معنای این است که در صورتی که جنگنده‌های ترکیه به حریم هوایی سوریه تجاوز کنند نباید خود را در امان بدانند.

مقداد در پایان تاکید کرد: مسئولان ترکیه به‌خوبی بشنوند و این پیام به‌طور روشن به همه کسانی که مسئول هستند برسد، عفرین به‌طور خاص و منطقه شمال و شمال شرقی جمهوری عربی سوریه از ابتدا بخشی از خاک سوریه بوده است و به‌عنوان بخشی از خاک عربی سوریه باقی خواهد ماند.

نظر شما
پرونده ویژه