یادداشت؛

رئیس جمهور عصمت ائمه اطهار (ع) را انکار نکرده / برای اثبات درستی سخن آقای روحانی، به نهج البلاغه مراجعه کنیم

۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ۱۷:۵۲:۱۴
کد خبر: ۶۶۵۳۵۳
رئیس جمهور عصمت ائمه اطهار (ع) را انکار نکرده / برای اثبات درستی سخن آقای روحانی، به نهج البلاغه مراجعه کنیم
* آیت‌الله محمدعلی کوشا عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم– مفسر قرآن کریم و نهج البلاغه

جنجال های اخیر بر سر سخنان آقای دکتر روحانی، رئیس جمهور محترم، در خصوص مجاز بودن نقد حکومت معصومین، از تحریف سخنان ایشان و کم و زیاد کردن آن نشأت می گیرد و باید گفت دعوا بر سر مطالب تحریف شده است.

رئیس جمهور در ابتدای سخن شان گفتند «با انتقاد مخالف نیستیم» و از این رو اعلام کردند ایشان از انتقاد به دولت و تصمیمات شان استقبال می کنند؛ در ادامه هم گفتند «همه باید انتقاد شوند»؛ یعنی مرادشان این است که همه مسئولان و دست اندرکاران، که مشغول کار هستند، باید نقد شوند و در این زمینه استثناء هم وجود ندارند. در ادامه این بحث هم گفتند «ما در کشور معصوم نداریم» که این سخنان را همه قبول دارند و جای حساسیت نبود.

آقای دکتر روحانی در ادامه سخنان شان گفتند «حالا یک وقتی امام دوازدهم ظهور کرد، آن وقت هم می شود نقد کرد» که فکر می کنم همین مطلب مورد حساسیت واقع شده است در حالی که ایشان نگفته شخص امام زمان (عج) را می توان نقد کرد، بلکه در عبارت ایشان آمده وقتی حضرت ظهور کند، آن وقت هم می شود نقد کرد؛ یعنی حکومت امام عصر (عج) را؛ که طبعا این حکومت دست اندرکاران و کارگزارانی خواهد داشت که هیچ یک هم معصوم نیستند.

من نمی دانم حساسیت این آقایان و این اهانت های بدی که بعضا مطرح می کنند، از کجا آمده و واقعا تعجب برانگیز است.

ثانیا جناب رئیس جمهور بحث کلامی نکرده اند بلکه بحث سیاسی دارد. یعنی در مسائل سیاسی مملکت، افرادی که کارگزار و مسئول هستند، می شود این ها را نقد کرد. آقای دکتر روحانی اصلا وارد بحث کلامی نشده و عصمت ائمه اطهار (ع) را انکار نکرده و به این موضوع تصریح نکرده که شخص امام معصوم را می شود نقد کرد اما در عین حال آقای روحانی عبارت دیگر هم دارد که پیامبر (ص) هم اجازه نقد را به مردم می داد که این واقعا از مسلمات تاریخ اسلام است و اگر اندکی تاریخ اسلام بخوانیم می بینیم پیامبر (ص) به مردم آزادی می دادند بدون لکنت زبان حرف بزنند.

بعلاوه این که در برخی آیات قرآن کریم تأکید شده هر انسانی مسئول است و باید پاسخگوی رفتار خود و مورد سؤال باشد و تصریح هم نشده فقط در روز قیامت این پاسخگویی وجود دارد.

من واقعا تعجب می کنم از این حساسیت ها نسبت به سخن آقای دکتر روحانی، رئیس جمهور، مبنی بر این که ما در زمان حکومت معصوم نقد داریم؛ چراکه برای اثبات درستی سخن آقای رئیس جمهور، کافی است به نهج البلاغه مراجعه کنیم تا ببینیم امیرالمؤمنین امام علی (ع) چه سفارشاتی در باب نقد حکومت دارند.

نظر شما
پرونده ویژه