کارشناس مسائل خاورمیانه:

بغداد و اربیل به حسن نیت ایران واقف هستند

۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۱۱:۴۵:۳۶
کد خبر: ۶۶۵۶۱۲
بغداد و اربیل به حسن نیت ایران واقف هستند
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: بغداد و اربیل به حسن نیت ایران واقف هستند و می توانند از کمک ایران در حل اختلافات خود استفاده کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، «صباح زنگنه»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، پیرامون سفر «نچیروان بارزانی»، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، به ایران گفت: اقلیم کردستان بعد از طرح رفراندوم با مشکلات زیادی مواجه و روابط آن با عراق تیره و تار شد. حضور نیروهای نظامی عراقی در کردستان ممکن بود منجر به درگیری شود، به همین منظور ایران مایل نبود در آن منطقه درگیری صورت گیرد و روابط در جهت حل اختلافات پیش رفت.

زنگنه در ادامه گفت: بعد از 4 ماه اوضاع در اقلیم کردستان آرام شده است. روز گذشته وزیر اقلیم کردستان عراق با سفر به بغداد زمینه ای فراهم کرد تا مسائل فی ما بین به صورت دوستانه و مسالمت آمیز حل شود. همچنین با ماندن اقلیم کردستان در کنار بغداد به عنوان جزیی از جغرافیا و احترام گذاشتن به قانون اساسی، زمینه ای فراهم شد تا روابط این اقلیم با جمهوری اسلامی ایران هم بازسازی و تقویت شود.

این کارشناس با اشاره به اهمیت این سفر افزود: این سفر در حل مسائل باقی مانده و همچنین در جهت تقویت روابط اقتصادی کردستان عراق بعد از بسته شدن مناطق مرزی و گمرکی بین اقلیم با ترکیه و ایران و همچنین تعطیل شدن فرودگاه‌های این کشور، کمک کننده است. اکنون این فرصت پیش آمده تا روابط به صورت صحیح بین اقلیم و جمهوری اسلامی ایران تنظیم شود. به نظر من، این روابط در بعد اقتصادی، امنیتی و سیاسی باید بازنگری شود.

صباح زنگنه درباره نقش ایران در روابط اقلیم کردستان و عراق گفت: ایران همه تلاش خود را برای از بین بردن اختلافات در بغداد و اربیل انجام داد تا در جهت کاهش تنش گام هایی برداشته شود. بغداد و اربیل به حسن نیت ایران واقف هستند و می توانند از  کمک ایران در حل اختلافات خود استفاده کنند.

او در پایان تاکید کرد: وضعیت اقتصادی کردستان بسیار تاسف انگیز شده و کارمندان مدتی است حقوق دریافت نکرده اند. مشکلات شدید مالی و کمبود کالا در اقلیم کردستان محسوس است و شاهد مهاجرت بسیاری از شرکت های تجاری و اقتصادی به خارج از اقلیم هستیم که باید به بهبود این شرایط، کمک شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز