یکی از مقامات کرد سوریه:

روسیه به کردهای سوریه درباره حمله ترکیه هشدار داده بود

۱۳۹۶/۱۱/۰۲ - ۱۰:۴۳:۱۱
کد خبر: ۶۶۶۰۲۷
روسیه به کردهای سوریه درباره حمله ترکیه هشدار داده بود
سه تن از مقامات کرد سوریه فاش کردند، ارتش روسیه به آنها پیشنهاد داده‌ بودند تا به منظور جلوگیری از حمله نظامی ترکیه، کنترل منطقه عفرین در شمال غرب سوریه که تحت کنترل کردهاست را به دولت دمشق واگذار کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ترکیه اخیرا برای کنترل بر منطقه عفرین در شمال غرب سوریه که تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق کرد است، دست به یک عملیات نظامی در خاک سوریه زده است. آنکارا یگان‌های مدافع خلق را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک می‌داند.

بادران سیا کرد، یکی از مشاوران هیات اداره مناطق کردنشین شمال سوریه که به شکل مداوم با مقامات آمریکایی و روس دیدار می‌کند، گفت: مقامات روسیه به فرماندهان یگان‌های مدافع خلق پیشنهاد داده بودند تا به منظور جلوگیری از حمله ترکیه کنترل منطقه عفرین را به دولت دمشق واگذار کنند.

یکی دیگر از مقامات ارشد کرد در شمال سوریه به شبکه تلویزیون "کردیش استرک" گفت: چند روز قبل از حمله ترکیه به منطقه عفرین دو نشست برگزار شد که در جریان‌ آن مقامات روسیه از یگان‌های مدافع خلق خواستند تا با محول کردن کنترل عفرین به دولت دمشق در این جریان همکاری کنند.

الهام احمد، یکی دیگر از مقامات کرد سوریه مسکو را مسئول حمله به منطقه عفرین دانست و گفت: روس‌ها به کردها دو هشدار دادند یکی اینکه کنترل منطقه عفرین را به دولت دمشق واگذار کنند و یا اینکه با حمله ترکیه روبه‌رو شوند.

عفرین منطقه‌ای است که توسط نیروهای دولت دمشق و شورشیان تحت حمایت ترکیه محاصره شده است. این منطقه در شمال و غرب نیز با ترکیه هم‌مرز است.

تمامی این مقامات گفتند که یگان‌های مدافع خلق این پیشنهاد را رد کرده و متعهد شدند تا در برابر حمله ترکیه مقاومت کنند.

سیا کرد که هفته گذشته با مقامات آمریکایی دیدار داشت، گفت: آمریکایی‌ها با درخواست از آنکارا تلاش کرده‌اند تا مانع این حمله شوند اما ترکیه تصمیم گرفت این حمله را انجام دهد.

این در حالی است که مقامات روسیه هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

آمریکا از ترکیه درخواست کرده تا خویشتن‌داری پیشه کرده و اطمینان دهد که حمله نظامی‌اش به منطقه عفرین از نظر زمانی و وسعت محدود است.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه در بیانیه‌ای از ترکیه خواست تا با وسواس زیاد از تلفات غیرنظامی جلوگیری کند.

وی گفت: واشنگتن از تمامی طرفین می‌خواهد تا تمرکز خود را بر هدف اصلی یعنی شکست گروه تروریستی داعش معطوف نگه دارند.

حمایت آمریکا از نیروهای کرد سوری که ترکیه آنها را تروریست می‌داند باعث ایجاد تفرقه و اختلاف میان این دو متحد ناتو شده است. یگان‌های مدافع خلق اصلی‌ترین متحد آمریکا در مبارزه با داعش در سوریه هستند.

حمله نظامی ترکیه به منطقه عفرین روز شنبه و در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به تصمیم آمریکا برای تشکیل یک نیروی امنیت مرزی 30 هزار نفری در مرز سوریه با ترکیه صورت گرفت.

هدر نائورت در ادامه این بیانیه گفت: آمریکا به حمایت از نگرانی‌های امنیتی ترکیه ادامه می‌دهد اما ما به شدت نسبت به وضعیت شمال غرب سوریه به ویژه درد و رنجی که غیرنظامیان بی‌گناه متحمل هستند، نگران هستیم.

 

 

 

نظر شما