روایتی کوتاه از نگاه مخالفان و موافقان طرح «گفتگوی ملی»؛

مخالفت با گفت‌وگو از هراس بازگشت اصلاح‌طلبان به حاکمیت

۱۳۹۶/۱۱/۰۳ - ۰۸:۰۶:۴۸
کد خبر: ۶۶۶۰۲۹
مخالفت با گفت‌وگو از هراس بازگشت اصلاح‌طلبان به حاکمیت
اصلاح طلبان و معتدلین از لزوم گفتگوی ملی سخن می‌گویند، اما برخی اصولگرایان مخالف آن هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ اصلاح طلبان و معتدلین از لزوم گفتگوی ملی سخن می‌گویند، اما برخی اصولگرایان مخالف آن هستند. چراکه اعتقاد دارند نیت طرح کنندگان نه حل مشکلات که بازگشت به حاکمیت است، گویی برخی اصولگرایان از تقویت یافتن جایگاه اصلاح طلبان و معتدلین در حاکمیت هراس دارند.

آنها انتقادات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را کنار گذاشته و اعتراضات مردم را به مشکلات اقتصادی تقلیل می‌دهند، مشکلات اقتصادی که اصلاح طلبان معتقدند آن هم ریشه سیاسی دارد؛ آنجا که اختلافات سیاسی سدی شده دربرابر تصمیمات بنیادین اقتصادی.

اما برخی اصولگرایان مخالف این دیدگاه حامیان دولت هستند. محسن کوهکن، عضو بلندپایه جبهه پیروان خط امام و رهبری یکی از آنان است. او در گفتگویی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت گفتگوی ملی برای حل مشکلات می گوید که اعتقادی به این موضوع ندارد و معتقد است گفت‌وگو هیچ معنایی در شرایط فعلی کشور ندارد و تأثیری در گره‌گشایی مشکلات نخواهد داشت.

به اعتقاد کوهکن این بحث فرافکنی دولت برای شانه خالی کردن از مسوولیتش است. آنچه از سوی این چهره اصولگرا مطرح می شود، اگرچه طرفداران کمی دارد، اما راه تحقق طرح گفتگوی ملی را بسته است.

طرحی که یک عضو اتحاد ملت آن را با توجه به واقعیت های کشور ضروری می داند؛ چراکه شکاف‌هایی در کشور وجود دارد که برگرفته از اختلاف‌های سیاسی است، آنجا که در هر حوزه‌ای که برای حل مشکل اقدام می‌شود، سیاست‌زدگی و اختلافاتی که وجود دارد مانع از رسیدن به یک راه حل می‌شود.

آذر منصوری این را گفته و تاکید کرده است آنجا که بحث بر سر منفعت ملی بوده، غالب جریان اصولگرا اقبال نشان داده است. این فعال اصلاح طلب برجام را مثال آورده که اکثریت اصولگرایان به اینکه برجام در چارچوب منافع ملی است اعتقاد دارند.

منصوری معتقد است آغاز گر این طرح می تواند افراد شاخص سیاسی، دولت به عنوان مجری قانون اساسی یا خانه احزاب باشند. هرچند او تاکید کرد که به اعتقاد او بهترین الگو استفاده از ظرفیت‌های احزاب و شخصیت‌های حقیقی جریان‌های سیاسی است که در این میان دولت هم می‌تواند بستر مناسب برای شکل‌گیری این گفت‌وگو‌ها را فراهم کند.

او برای توضیح پیشنهاد خود اقدام وزارت کشور را مثال می آورد که پس از اعتراضات اخیر از احزاب برای همفکری دعوت کرد که خود این مسأله می‌تواند به عنوان شروع یک گفت‌وگو بین احزاب و گروه‌های سیاسی باشد.

نظر شما