نوبخت در جلسه علنی مطرح کرد؛

پیش‌بینی دولت برای فروش نفت به ازای هر بشکه ۵۰ دلار در بودجه ۹۶ درست بود

۱۳۹۶/۱۱/۰۳ - ۱۰:۰۰:۴۱
کد خبر: ۶۶۶۵۵۶
پیش‌بینی دولت برای فروش نفت به ازای هر بشکه ۵۰ دلار در بودجه ۹۶ درست بود
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: پیش بینی دولت برای فروش نفت بشکه‌ای ۵۰ دلار درست بود و ما در ۱۰ ماه اول توانستیم نفت را به میزان ۵۰ دلار به فروش برسانیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه در صحن علنی امروز (سه‌شنبه، ۳ بهمن‌ماه) در تشریح ارزیابی عملکرد ۸ ماهه بودجه سال ۹۶ گفت: این گزارش که براساس ماده ۳۷ قانون برنامه و بودجه تهیه شده است هم معطوف به رخداد‌های مالی سال جاری است و هم نگاهی مقایسه‌ای با عملکرد بودجه در سال ۹۵ و لایحه بودجه ۹۷ دارد.

وی با اشاره به اینکه بودجه سال ۹۶ را به دو بخش تقسیم کرده‌ایم، تصریح کرد: بخش اول این گزارش عملکرد ۱۰ ماه از ۱۲ ماه یعنی آنچه تا آغاز بهمن سال جاری اتفاق افتاده است و بخش دوم پیش‌بینی ما برای دو ماه باقی‌مانده تا آخر سال است.

نوبخت بیان کرد: دولت در لایحه بودجه 96، قیمت هر بشکه نفت را از قرار ۵۰ دلار تعیین کرده بود که برخی کارشناسان معتقد بودند می‌توانیم نفت را در طول سال به بیش از این مقدار به فروش برسانیم از این رو سقف پیش بینی دیگری در بودجه در مجلس به تصویب رسید که هر بشکه نفت از قرار ۵۵ دلار فروخته خواهد شد از این رو منابع صندوق توسعه ملی که از سوی دولت پیشنهاد داده شده بود با فروش نفت ۵۰ دلاری، ۳۰۹ هزار میلیارد تومان و با فروش نفت ۵۵ دلاری مصوبه مجلس، ۳۱۹ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: پیش بینی دولت برای فروش نفت بشکه‌ای ۵۰ دلار درست بود و ما در ۱۰ ماه اول توانستیم نفت را به میزان ۵۰ دلار به فروش برسانیم اما آنچه مجلس تصویب کرد تحقق نیافت و از آنجایی که به جای ۲۰ درصد باید ۳۰ درصد به صندوق توسعه ملی واریز می‌کردیم بخشی از منابع دولت تقلیل یافت.

وی گفت: دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اختصاص طرح‌های زیربنایی در نظر گرفته بود، اما مجلس این پیش‌بینی منابع را تغییر داد و آن را ۳۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش داد، البته میزان درصد واریز به صندوق توسعه را هم ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد که با این حساب واریزی درآمد ما کاهش پیدا کرد.

نوبخت تأکید کرد: براساس آمار وزارت نفت در ده ماهه اول سال ۹۶ مشخص شد که پیش‌بینی دولت برای فروش هر بشکه نفت تنها اندکی بیش از ۵۰ دلار بود، اما سرجمع پیش‌بینی ما در بودجه تحقق پیدا نکرد، زیرا مجلس میزان واریز به صندوق توسعه را به ۳۰ درصد رسانده بود و این موضوع درآمد‌های ما را تقلیل داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: منابع ما در لایحه بودجه ۳۰۹ هزار میلیارد تومان بود که تا امروز یعنی تا اول بهمن‌ماه عملکرد ۱۰ ماهه دولت ۲۲۲ هزار میلیارد تومان منابع به خزانه واریز شد و حدود ۸۷ هزار میلیارد تومان دیگر طی ۲ ماه آینده به خزانه واریز خواهد شد.

وی با بیان اینکه براساس پیش‌بینی دولت اعلام می‌کنم که صد درصد منابعی که در لایحه بودجه سال ۹۶ ارائه شده بود، تحقق پیدا کرده است، گفت: واگذاری دارایی‌های مالی ۴۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شد که در ادامه ۱۴ هزار میلیارد تومان دیگر به آن اضافه شد و می‌توان از طریق واگذاری‌های مالی کسب منبع کنیم.

نوبخت اظهار کرد: مصارفی که برای سال ۹۶ در لایحه بودجه براساس ۵۰ دلار پیش‌بینی شده بود، ۳۰۹ هزار میلیارد تومان بوده است که دولت ۳۴۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان ملزوم به هزینه بود که تا اول بهمن‌ماه امسال ۲۴۳ هزار میلیارد تومان را هزینه کرده است و ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر طی ۲ ماه آینده باید پرداخت شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به بخش تملک سرمایه‌ای یا طرح‌های عمرانی هم بیان کرد: این بخش بسیار مهمی در لایحه بودجه بود و دولت برای آن ۵۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفت اما مجلس آن را به ۷۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش داد که البته دولت تاکنون موفق شده ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی تخصیص دهد.

وی ادامه داد: حدود ۲۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان این رقم را خزانه پرداخت کرده است و مابقی آن از طریق اوراقی که توسط کمیته بند (ل) و به وسیله یکسری سررسید مشخص شده توزیع می‌شود که می‌توان تا پایان سال آن را به سقف مشخص رساند.

نوبخت تأکید کرد: براساس گزارش خزانه اعلام شده طرح‌های عمرانی تا ۲۳ تیرماه ۱۷۲ درصد بوده که این رقم در سال قبل یعنی تا ۲۳ دی‌ماه انجام شده بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: نسبت به بودجه سال گذشته ۳۳ درصد منابع افزایش پیدا کرده است، البته ما برای درآمد و منابع با احتیاط پیش‌بینی کردیم و بنده از کمیسیون تلفیق بودجه برای آنکه لایحه بودجه سال ۹۷ را بسیار دقیق بررسی کرد و پیشنهادات دولت را در محل منابع درآمد محدود کرد، تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: رقمی حدود ۴۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تا پایان امسال برای طرح‌های عمرانی می‌پردازیم.

تکمیل می شود...

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز