در گفتگو با خبرگزاری برنا مطرح شد؛

چه زمانی برجام لغو می‌شود؟

۱۳۹۶/۱۱/۰۴ - ۱۲:۰۰:۲۳
کد خبر: ۶۶۷۱۷۲
چه زمانی برجام لغو می‌شود؟
کارشناس سیاست خارجی معتقد است تنها اعمال تحریم های ثانویه آمریکا نقض برجام به حساب می‌آید.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ «حسن بهشتی پور»، کارشناس سیاست خارجی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، درباره تحریم هایی که باعث لغو برجام می شود، گفت: تحریم هایی می تواند منجر به برهم خورد توافق هسته ای شود که وضعیت تحریم‌ها علیه ایران را به قبل از سال 91 برگرداند. آنجا که تحریم های ثانویه علیه ایران اعمال می شد و کشورهایی که با آمریکا مراوده تجاری و مالی داشتند، نمی توانستند با ایران همکاری اقتصادی داشته باشند.

به اعتقاد بهشتی پور توافق هسته ای آنقدر محکم است که ترامپ در این یک سال هر کاری کرده آن را برهم بزند، نتوانسته است.

این کارشناس مسائل سیاسی خارجی درباره اینکه چرا اروپایی‌ها زیر برجام نمی زنند؟ اظهار کرد: اروپایی ها برجام را نقض نمی کنند چراکه نقض آن اعتبار بین المللی آنها را زیر سوال می برد و ثانیا کره شمالی را وا می‌دارد به سوی هیچ توافقی با غربی ها درباره موشک‌هایش نرود.

او در خصوص ادعای معاون رئیس جمهور آمریکا مبنی کسب موافقت بریتانیا برای تشکیل کارگروهی جهت اصلاح برجام گفت: این خبر بیشتر جوسازی رسانه ای و تبلیغاتی است. انگلیسی ها برجام را قبول دارند و اعلام موافقت بریتانیا با تشکیل این کمیته بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

بهشتی پور با بیان اینکه «بعید می دانم بریتانیایی ها به دام ترامپ بیفتند» افزود: اروپایی ها بیشتر دنبال آن هستند که خارج از برجام از طریق بی ثبات سازی و فشار به بهانه های موشکی و حقوق بشر، ایران را وادار به حضور میز مذاکره درباره برنامه موشکی کنند.

او افزود: اروپایی ها با این اقدامات به دنبال نگه داشتن آمریکا در برجام هستند چراکه آنان می دانند برجام قرارداد محکمی بوده که ذیل قطعنامه 2231 به سندی بین المللی تبدیل شده و آن را نمی‌توان بازنگری کرد.

این کارشناس ارشد سیاست خارجی برای اثبات این گفته هایش، موضع رئیس جمهور فرانسه را مثال آورد که گفته بود به برجام متعهد است اما درباره برنامه موشکی ایران با آمریکا هم عقیده است.

نظر شما