با مخالفت نمایندگان؛

یک فوریت طرح ساماندهی معابر مرزی کشور رأی نیاورد

۱۳۹۶/۱۱/۰۴ - ۱۱:۲۴:۳۸
کد خبر: ۶۶۷۱۹۰
یک فوریت طرح ساماندهی معابر مرزی کشور رأی نیاورد
نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح ساماندهی معابر مرزی کشور (معابر کولبری و ته لنجی) به صورت یک فوریت مخالفت کردند بنابراین این طرح به صورت عادی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 4 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، با یک فوریت طرح ساماندهی معابر مرزی کشور (معابر کولبری و ته لنجی) با 78 رأی موافق، 80 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند. بر این اساس این طرح به صورت عادی مورد بررسی قرار می گیرد.

رسول خضری به عنوان یکی از طراحان این طرح گفت: عدم توجه به معیشت مرزنشینان سبب خارج شدن آنها از مناطق مرزی شده به گونه‌ای که این مناطق خالی از سکنه شده است که بازارچه‌های مرزی و مراکز نوپا می‌تواند به بهبود وضعیت زندگی آنها کمک کند.

دلایل توجیهی ارائه این طرح به شرح زیر است:

بسمه تعالی

طرح قانونی

« یک فوریتی»

 ساماندهی معابر مرزی کشور (معابر کولبری و ته لنجی)

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احترام طرح ذیل که به امضای ۱۶۱ نفر از نمایندگان رسیده است جهت طی مراحل قانونی تقدیم می گردد.

مقدمه (دلایل توجیهی):

توجه به نقش و اهمیت مرزها در برقراری امنیت پایدار بر کسی پوشیده نیست. ناتوانایی‌های تاریخی و بالقوه مناطق مرزی در تولید، فقدان اشتغال پایدار، نازل بودن درآمد عمومی و سرانه... دسترسی مناسب به نیازها از عمده ترین مشخصه‌های اقتصادی – اجتماعی این مناطق است که زمینه را برای تخلیه این مناطق فراهم می آورد (سازمان مدیریت ۱۳۷۸). خالی شدن مرزها از سکنه و مهاجرت مرزنشینان به شهرهای بزرگ در اثر فقدان انگیزه‌های لازم برای زندگی در این مناطق روند افزایشی داشته است و برای ایجاد امنیت در ۸۷۵۵ کیلومتر از مرزهای ایران با کشورهای همجوار حضور پویای مردم در مناطق مرزی ضروری است (بررسی‌های بازرگانی ۱۳۷6) با اندکی مطالعه و ملاقه در مشخصات جغرافیایی، توپوگرافی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مناطق مرزی واضح است که نحوه برخورد با مساله‌های امنیتی، معیشتی مرزهای مختلف کشور متفاوت است. توجه به امور اقتصادی و معیشت مردم به نوعی در خدمت اهداف سیاسی و امنیتی نیز بوده و رفاه اقتصادی مرزنشینان موجب امنیت پایدار در مرزها می‌گردد.

بازارچه‌های مرزی و معابر کولبری که از سالیان گذشته به عنوان نهادهای نسبتا نوپای اقتصادی با تکیه بر کارکردهای منطقه‌ای ایجاد شده‌اند، میتوانند مصداق تبلور عینی حضور مستقیم مردم مرزنشین در عرصه تجارت، گردش نقدینگی مناسب، امنیت اقتصادی، امنیت اجتماعی، بسترسازی سرمایه گذاریهای کوچک و متوسط و در نهایت توسعه و امنیت پایدار منطقه باشد و ما باید کار به نرخ جان (کولبری) را به کار سالم و امنیت شغلی در مرزهای کشورمان مبدل نماییم.

به منظور حل معضل و ابر چالش (بیکاری و ساماندهی معابر مرزی کشور (اعم از کولبری و ته لنجی) و ایجاد اشتغال مولد و پایدار در مرزهای کشور عزیزمان ایران و در راستای اقتصاد مقاومتی و نامگذاری آن از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، طرح مذکور با قید یک فوریت مطرح شده است.

نظر شما