رییس سازمان انرژی اتمی:

دکتر سهراب‌پور هر دو بال علم و دین را داشت

۱۳۹۶/۱۱/۱۶ - ۲۱:۲۱:۰۹
کد خبر: ۶۷۳۳۳۵
دکتر سهراب‌پور هر دو بال علم و دین را داشت
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: دکتر سهراب‌پور هر دو بال علم و دین را داشت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، اولین یادمان و مراسم بزرگداشت استاد فقید، مصطفی سهراب‌پور امروز (دوشنبه) از ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۷ در دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در این مراسم که با سخنرانی علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، محمود فتوحی، رییس دانشگاه صنعتی شریف، سعید سهراب‌پور رییس این دانشکده و با حضور جمعی از روسا، اساتید، دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و برخی دیگر از دانشگاه های تهران و خانواده شهید شهریاری برگزار شد، صالحی با اشاره به سفر آخرت گفت: این سفر سفری حتمی است و تردیدی در سفر نهایی نیست. آنکس که این دنیا و آن دنیا را یکی می‌داند، این سفر برایش آسان است وکسی که پندار فاصله‌ای عمیق بین دو دنیا را دارد، سفر به آن دنیا برایش مشکل است. یکی از معجزات الهی و خلقت این است که انسان علیرغم اینکه می داند عمرش به پایان می رسد، همچنان در یک زندگی پرتلاش کارش را پیش می برد. این معجزه و جمع اضداد است. در همین زمینه حضرت علی (ع) می فرماید: «اِعْمَلْ لِدُنْیَاکَ کَأَنَّکَ تَعِیشُ أَبَداً وَ اعْمَلْ لاِخِرَتِکَ کَأَنَّکَ تَمُوتُ غَداً» برای دنیای خودت چنان عمل کن که گویا در دنیا تا ابد زندگی می‌کنی و برای آخرت خودت چنان عمل کن که گویا همین فردا می‌میری».

معاون رییس جمهور افزود: اگر ما باور داشته باشیم و در مسیر ایمان حرکت کنیم، همه چیز آسان می شود و اضداد حل می شوند. خداوند متعال در آیاتی از سوره مبارکه فجر می فرماید: یَآ أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ. ارْجِعِی إِلَی‌ رَبِّکَ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً. فَادْخُلِی فِی عِبَادِی. وَادْخُلِی جَنَّتِی. هان ای روح آرام یافته و متین به سوی پروردگارت بازگرد که تو از او خشنود و او از تو خرسند است. پس در جرگه بندگان من درآی و به بهشت من داخل شو! اگر کسی این را باور کند لحظه ای تردید نمی کند.

صالحی با تأکید بر مسئولیت‌پذیری و وطن‌دوستی این استاد فقید، به مسئولیت او در بخش بورسیه سازمان انرژی اتمی قبل از انقلاب و اعزام فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه‌های خوب کشور به دانشگاه‌های مطرح دنیا بدون هیچ رانت و یا اعمال سلیقه شخصی اشاره کرد و گفت: در حوزه‌هایی که توفیق همکاری با دکتر سهراب‌پور را داشتیم، این صفات به عینه حس می‌شد. ایشان همواره نگران آینده کشور بود و اگر دستاوردی حاصل می شد، برایش خیلی خوشایند بود.

معاون رییس جمهور با اشاره به شهید والامقام هسته‌ای دکتر مجید شهریاری که دوره دکتری را با دکتر مصطفی سهراب‌پور گذرانده بود، تصریح کرد: اگر دکتر سهراب پور هیچ کار دیگری در زندگی انجام نمی‌داد و فقط شهید شهریاری را پرورش می‌داد، همین کافی بود و کاری بزرگ کرده بود.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به وطن‌دوستی عمیق این استاد افزود: هرگاه راجع به غرب صحبت می‌شد، نقادانه به آن نگاه می کرد. با اینکه در آمریکا درس خوانده بود و پیش از انقلاب به کشور بازگشته بود، گویی غریبی بود که علمش را از غرب گرفته و آمده است. این نشان از عریق و عمیق بودن ریشه‌های خانوادگی این مرد می دهد. ما باید این الگوها و اسوه ها را به جامعه علمی بشناسانیم. جوانی که می خواهد راه زندگی اش را پیدا کند، باید این الگوها را ببیند؛ الگویی که آرمانش در خدمت به وطن و مردم بود. به فکر برآوردن حوائج مردم بود. شور در عبادت داشت و دوستدار خالق بود. این مرد هر دو بال علم و دین را داشت که اجازه می‌داد پرواز کند. ایشان مصداق یَآ أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ بود.

صالحی گفت: چیزی که برای بازماندگان آزاردهنده است، فراق است. فراق دوست، عزیز و محبوب انسان خیلی سخت است. برای خانواده بزرگوار این فقید سعید از خداوند متعال صبر جمیل مسئلت می کنیم.   خداوند دو جا در قرآن صلوات می فرستد. جایی که در سوره مبارکه احزاب می فرماید: إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ ۚ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا. و جای دیگر بر کسانی که مصیبت وارد می شود و صبر می کنند، خداوند صلوات می فرستد. الَّذینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصیبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ * أُولئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز