یک فعال اصلاح طلب عنوان کرد

برای برگزاری «همه پرسی» نباید حساسیتی وجود داشته باشد

۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۰۹:۱۸:۲۳
کد خبر: ۶۷۶۱۸۸
برای برگزاری «همه پرسی» نباید حساسیتی وجود داشته باشد
یک فعال سیاسی اصلاح طلب اعتقاد دارد، نباید برای همه پرسی درباره موضوعاتی که نهادهای قانونی درخصوص آن به بن بست رسیده اند، حساسیتی وجود داشته باشد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ «علیرضا خامسیان»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره پیشنهاد رئیس جمهور مبنی بر برگزاری همه پرسی درباره موضوعات اختلافی گفت: زمانی که سخن از عمل به قانون اساسی به میان می‌آید، نمی‌توان بخشی را اجرا و بخش دیگر را نادیده گرفت. رجوع به آرای مردمی از همان ابتدای انقلاب جزو آرمان‌ها بوده که باید امروز هم به آن التزام داشته باشیم.

او درباره احتمال حساسیت برخی گروه‌های سیاسی به برگزاری همه پرسی افزود: اصل 59 قانون اساسی و رجوع مستقیم به آرای مردم از جمله مواردی ست که در بعد جمهوریت نظام نهفته است. از این رو، نباید برای همه پرسی درباره موضوعاتی که نهادهای قانونی درخصوص آن به بن بست رسیده اند، حساسیتی وجود داشته باشد. از سوی دیگر تجربه نشان داده هرگاه نظر مردم را درباره موضوعی جویا شدیم، بهترین نتیجه را گرفته‌ایم.

به اعتقاد خامسیان هر گاه درباره موضوعی چالش‌ها و اختلاف نظرات جدی وجود دارد، می‌توانیم نظر مردم را احصا کنیم که این مهم به غیر از برگزاری همه پرسی امکان پذیر نیست.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: پیش از این نیز موضوع همه پرسی چندین بار مطرح شده بود که نتیجه‌ای در برنداشت، در حالی که امروز هم اجرایی کردن این اصل از قانون اساسی دیر شده است.

به گفته خامسیان در مسائل کلان جامعه رجوع به آرای مردمی می تواند تاثیرگذار باشد. البته برخی موضوعات تخصصی هستند و اجرای اصل 59 قانون اساسی درباره آنان منطقی نیست.

او افزود: اگر نظام بخواهد پویایی داشته باشد، باید از تمامی ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده کند، در غیر این‌صورت در حل برخی مسائل با بن بست مواجه می شود که این اتفاق خطرناک است.

به اعتقاد این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بخش‌های انتخابی نظام آمادگی برگزاری همه پرسی را دارند؛ هر چند ممکن است بخش های غیرانتخابی مقاومت‌هایی کنند.

نظر شما