کارشناس مسایل عراق:

ترکیه و عربستان در حال بازسازی نقش خود در عراق هستند/ تلاش برای تاتثیرگذاری با استفاده از سرمایه‌گذاری اقتصادی

۱۳۹۶/۱۱/۲۷ - ۰۸:۰۳:۲۴
کد خبر: ۶۷۷۷۸۶
ترکیه و عربستان در حال بازسازی نقش خود در عراق هستند/ تلاش برای تاتثیرگذاری با استفاده از سرمایه‌گذاری اقتصادی
یک کارشناس مسائل عراق معتقد است که کشورهای پیرامونی عراق در تلاش برای تاثیر گذاری در آینده عراق با استفاده از سرمایه‌گذاری اقتصادی هستند.

«اردشیر پشنگ»، کارشناس مسائل عراق در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره اجلاس بازسازی عراق در کویت گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس با سرمایه گذاری های زیاد قصد دارند تاثیر خود را در عراق بیشتر کنند. برای مثال عربستان اعلام آمادگی کرده تا بیش از 50 میلیون دلار در عراق سرمایه گذاری کند.

او درباره نقش ایران نیز افزود: ما نگاه  استراتژیکی به مساله اقتصاد و پیوند آن با مسائل امنیتی نداریم. این بحث ها در سطح شعاری باقی مانده است. آن چیزی که در کنفرانس بازسازی عراق اتفاق افتاده است این مساله را بهتر نشان می دهد.

پشنگ با ابراز امیدواری از تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت خارجه کشورمان تصریح کرد: چندی پیش معاونت اقتصادی در وزارت خارجه تشکیل شده است و تیم ما هم در سطح وزیر امور خارجه شرکت کرده است، اما در مقایسه با کشورهایی چون عربستان و ترکیه، ایران چند قدمی عقب تر است. این در حالی است که ایران طی چندسال اخیر، بیشترین هزینه را در جنگ عراق داده است.

این کارشناس مسائل عراق با اشاره به اهمیت توان اقتصادی کشورها در این رقابت، گفت: البته صنعت و اقتصاد ما در در مقایسه با ترکیه در وضعیت ضعیف تری است و این میزان تاثیر ما در زمینه اقتصادی عراق را کم تر می کند. برای مثال، در اوج تنش بین ترکیه و عراق، میزان صادرات ترکیه به عراق چندبرابر ما بود. این نشان دهنده اهمیت اقتصاد در تاثیر گذاری بر کشورهای دیگر است.

پشنگ ادامه داد: ترکیه و کشورهای عربی در تلاش هستند تا جایگاه از دست رفته خود را در عراق بدست آورند و نفوذ خود را بیشتر کنند. این عرصه رقابت بسیار جدی است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز