مقامات ایرانی تبادل زندانی با آمریکا را مسبوق به سابقه دانستند؛

پیغام پنهان واشنگتن برای تهران

۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۰۹:۲۱:۳۵
کد خبر: ۶۷۸۰۷۹
پیغام پنهان واشنگتن برای تهران
مقامات ایرانی مذاکره با آمریکا بر سر تبادل زندانیان را امری مسبوق به سابقه می دانند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ هر روز بر حجم موضع‌گیری‌های خصمانه رئیس جمهور آمریکا علیه ایران افزوده می‌شود اما خبرهایی منتشر شده که بر خلاف موضع‌گیری‌های علنی ترامپ، دولت او در پنهان به مقامات ایرانی پیشنهاد مذاکره می‌دهد. 

روزنامه امریکایی وال‌استریت ژورنال این خبر را افشا کرده و نوشته: «آمریکا به بهانه آزادی زندانیان خواستار گفت‌وگو با دولت ایران شده است.»

هرچند مقامات آمریکایی هم این خبر را تایید کرده و گفته‌اند، کاخ سفید در ماه دسامبر از طریق کانال‌هایی به تهران پیام داده و خواستار ایجاد خط ارتباط مستقیم جهت مذاکره درباره موضوع آزادی زندانیان دوطرف شده است.

این اولین بار نیست که دو کشور بر سر آزادی زندانیان با یکدیگر مذاکره می کنند. آنچنان که رئیس کمیسیون امنیت ملی هم تاکید کرده که مذاکره با دیگر کشورها برای مبادله زندانیان مسبوق به سابقه بوده است.

 در عین حال علاءالدین بروجردی تاکید کرد مقامات قضایی و اعضای شورای عالی امنیت ملی در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنند.

او که با سایت مجلس گفت‌وگو کرده، در این باره گفت: در گذشته به ناحق تعدادی از ایرانیان فرهیخته و تحصیلکرده در دوران تحریم در سایر کشورها بازداشت شدند، در حالی که این افراد خلاف قانون اقدامی را مرتکب نشدند. افراد مذکور تنها در دوران تحریم برای تامین نیاز کشور اقداماتی را انجام می‌دادند که از سوی دولت سایر کشورها بازداشت و با فشار آمریکا به زندانی در کشورهای دیگر از جمله خود آمریکا تبدیل شدند.

به گفته بروجردی بازگشت این افراد به کشور برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است، البته آمریکایی‌ها نیز برخی افراد دوتابعیتی خود را در زندان‌های ایران دارند که به دنبال آزادی آنها هستند.

پیش از بروجردی هم یکی از مقامات سابق وزارت خارجه مذاکره با آمریکا بر سر تبادل زندانی را امری ساده دانسته بود.

«مجید تخت‌روانچی» با بیان اینکه «اگر موضوع تبادل زندانیان به صورت جدی مطرح شود آن را بررسی می‌کنیم که به چه نحوی این قضیه می‌تواند، دنبال شود» گفته بود: موضع تبادل همیشه مطرح بوده نه به عنوان یک پیشنهاد خاص؛ به دلیل اینکه سابقه چنین کاری در دی‌ماه سال 94 وجود داشته که بر اساس آن 4 دوتابعیتی که در ایران بودند با 7نفر از شهروندان ایرانی زندانی در آمریکا مبادله شدند، به علاوه 14 نفر که تحت تعقیب بودند.

اشاره او به تبادل زندانی میان ایران و آمریکا درست چند روز پس از توافق هسته‌ای بود که بر اساس آن جیسون رضاییان، امیر میرزاحکمتی، نصرت‌الله خسروی و سعید عابدینی به همراه متیو ترویتیک از زندان‌های ایران آزاد شدند، در مقابل آمریکا نیز نادر مدانلو، بهرام مکانیک، خسرو افقهی، آرش قهرمان، تورج فریدی، نیما گلستانه و علی صابونچی را از زندان‌های آمریکا آزاد کرد.

نظر شما